Många var det som reagerade med fågelholksuttryck när jag förklarade att jag ville starta ett SEO-bolag i Örnsköldsvik. Det verkade orimligt på många sätt för ingen annan hade gjort likadant. Jag vill fortfarande hålla fast vid att det är riktigt, riktigt smart.
Om du är en regelbunden läsare av Disruptive vet du att jag tidigare utlovat transparens. Sedan dess har det hänt mycket. Vi har t ex gått från 3 anställda till 8, från december till mars. Vi fakturerar på en helt annan nivå nu och vi producerar också i en annan takt. För att som vanligt bjuda på lite siffror tänkte jag visa dig en grov uppskattning av hur våra intäkter ser ut.
Fördelning intäkter
- 20% Affiliate-intäkter (långsamt ökande)
- 20% Lokala kunder (mycket snabbt ökande)
- 60% Större internationella kunder (stabilt)
Vad vi gör
De lokala kunderna, som är vår huvudmålgrupp, tillkommer snabbt som du ser ovan och jag tänkte jag skulle förklara hur vi gjort det. Det första man måste veta är att Örnsköldsvik är ett ett ganska introvert samhälle, man föredrar att handla med lokala aktörer och man vill gärna ha ett ansikte på den man gör affärer med. Därför har vi arbetat hårt med PR i den lokala tidningen, föreläst lokalt och satsat på sponsring av sportevenemang.
Det andra vi behövde komma tillrätta med är att vår målgrupp inte är vana köpare av sökmotoroptimering. Därför har vi förenklat vår produkt i så stor utsträckning det går med bibehållen transparens och igår lanserade vi ett Prova På-paket som är ännu enklare.
Det är fortfarande våra internationella kunder som upptar det mesta av vår tid men där håller vi på och förbättrar processen i hopp om att det ska kunna ta någonstans kring 20% av tiden. Detta så vi kan fokusera på de lokala kunderna och på att bygga ett långsiktigt lönsamt ben i affiliateverksamheten.
Vill du ha fler sådana här uppdateringar?
Om du är intresserad av fler uppdateringar från min resa så lämna gärna en kommentar. Jag är osäker på hur intressant det är och om det inte är någon som vill läsa tänkte jag nog sluta skriva dem.
Självklart mycket intressant att läsa ord skrivna av någon som kombinerar internet med entreprenörskap – lite det som är själva Disruptive för mig. Imponerande tillväxt, hatten av Magnus! Nyfiken fråga – kör ni via affiliatenätverk eller har ni hittat egna vägar och kontakter (intressant även mtp din och Christians affiliate-duell i höstas).
Kul och intressant att läsa! “Gräv där du står” är en underskattad strategi. Jag vill gärna höra mer om hur det går. Heja entreprenörskap! /P
Vi gör både och, i våra två största segment går vi rakt på den som tillhandahåller tjänsten medan vi i de mindre använder affiliate-nätverk. Det är den smidigaste lösningen för oss, inte värt att jobba för mycket med smågrejerna om de inte växer till sig först.
Om någon annan undrar vilken artikel Jonas hänvisar till så är det Affiliate – Het eller Get: http://disruptive.nu/2012/06/28/affiliatemarknadsforing-som-affarsmodell-het-eller-get/
Riktigt intressant att ta del av din etablering i Örnsköldsvik och positiva nyheter att det faktiskt går så bra. Heja! Jag antar att likheterna mellan marknaden i Övik på många sätt är lik den här i Jönköping och då menar jag att den pedogogiska uppgiften är en stor och för verksamheten viktig uppgift om man ska sälja den här typen av produkter och tjänster. Förenkling och prova-på-paket tror jag därför är helt rätt väg att gå för att öppna upp marknaden och få den att förstå vikten av SEO och webbstrategi.
Jag hoppas att det blir fler blogginlägg om Brath och er verksamhet för det här känns riktigt givande. Tack för att du delar med dig!
Tycker det är väldigt fräscht med din transparens i detta Magnus! Hoppas du fortsätter dela med dig hur det går för dig där uppe!
Jag vill höra mer kring hur du tänker kring sälj!
Ja, jag hade tänkte mig komma med en uppföljningspost på ämnet. Nu är ju sälj inte min starkaste sida men kortfattat kan jag väl säga att det är relationsbyggande sälj hela vägen. Vi börjar med att synas i sammanhang vi vet att öviksborna tycker om, som hockey till exempel där vi gått in som mer eller mindre ensam sponsor till Modo Dam, Sveriges absolut bästa damlag och något som vi här uppe känner oss väldigt stolta över (även om det är få som öser pengar över dem).
Förutom det så nätverkar vi och det finns en stark nätverksanda bland företagarna i Örnsköldsvik. Vi har helt enkelt åkt runt och presenterat oss, hos företagarföreningar, Almi och andra som träffar många av stadens entreprenörer. Det har lett till en del uppdrag som föreläsare och det ger ju ett ansikte.
Nästa steg är vad vi försöker göra nu, skapa en tillräckligt enkel produkt för att det ska vara lätt att köpa när man väl fått upp ögonen för sökmotoroptimering. Återstår att se hur det går men jag återkommer med en rapport.
Så, om jag tolkar dig rätt, först medvetande görande, förtroendeskapande osv. Hur gör du med avsluten?
Valdigt intressant att läsa, keep em coming, det vore kul om man fick veta inom vilken eller vilka nisch ni arbetar med som affiliate, för att veta om vilka nische man bör undvika satsa pengar och tid på framöver 🙂
Christian, japp. Inte helt säker på avsluten än, just nu är det jag som kuskar runt men tror inte att det är en hållbar lösning på sikt.
John, i huvudsak är det resor och real estate som är våra måltavlor.
Det är ett mycket intressant företag du har Magnus, och jag följer dess utveckling med stort nöje. Jag tror jag skulle ha sökt dit (börjar tröttna på att jobba med mig själv som chef och bollplank) om det inte hade varit i “fel” landsända! Bor i Värmland. 🙂
Sysslar också en hel del (och mer är på gång framåt våren) med real estate och resor. Har ett växande internationellt (via min huvudsajt och kollega) nätverk. Jag försöker komma bort från affiliate-verksamhet och går direkt till byggherrarna/hotellkedjorna och inleder samarbeten med aktörer i andra länder för att de ska generera leads etc. Är du intresserad av att bolla lite hör gärna av dig när du får tid.
Tack Jan, vi får ta ett snack någon dag helt enkelt.