Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad sägs om riktigt, riktigt lokalt?

Som du kanske vet har jag precis börjat på att bygga ett nytt företag och jag tänkte att jag skulle börja direkt med att dela med mig av lite data. Företaget är nämligen inte helt nystartat utan har drivits ett tag utan att jag behövt sluta på min vanliga jobb.

Till att börja med behöver vi ta en titt på affärsidén. Det är egentligen inget komplext, det handlar om att driva trafik från sökmotorer (mha SEO) till portalsidor som i sin tur konverterar till kunder åt någon annan. Det är alltså en tämligen rättfram affiliate-rörelse. Det som skiljer oss från de flesta andra affiliaterörelser är att vi satsar riktigt lokalt och inte bara i segment med redan fungerande affiliateprogram.

Det finns många fördelar med de både ingångarna. Om vi börjar att titta på segment som inte redan är populerade så är det en ganska stor tröskel att ta sig in. Det finns ju inte klipp och klistra affiliateprogram att bara registrera sig och köra på utan man måste själv skapa kontakten och bygga upp ett system. Det är förstås en lång process men vi upplever att det är värt att ta det, det är mycket trevligare att agera på marknader som har lite större tröskel än de andra affiliatesegmenten.

Att vi är väldigt lokala är också en fantastisk fördel. Vi kan skjuta ett testskott på någon liten ort (ta en titt på vårt Örnsköldsviksförsök t ex) och om det fungerar, bara skala upp direkt utan svårigheter. Att rulla ut samma sak i Örebro som i Fagersta är inget konstigt.

Lite utlovad data

Naturligtvis så är det den utlovade datan som är intressant. Jag delar med mig av den så transparent som möjligt och det beror på att jag gillar att dela med mig, jag hoppas du inte börjar använda datan emot mig ;). Den mest aktuella datan jag har kommer från Maj, hoppas det smaker.

Maj 2012

Intäkter resesegmentet: 67.500 kr

Intäkter real estate: 6.500 kr

Övriga affiliateintäkter: 500 kr

Övriga intäkter (konsult, annan timdebitering): 38.000 kr

Totalt: 112.500 kr

Övrig data Maj 2012

2 Anställda (3 i Juli)

245 siter

1200 producerade/anskaffade artiklar

~1000 leads

Sammanfattning

Som du ser lever vi inte särskilt fett. Resesegmentet är alltid svagt för oss på våren (det har varit igång i en annan konstellation förut och blev uppköpt av mig i början på Maj). Som du ser så är Real Estate, som är meningen att det ska bli vårt allra starkaste område, lite långsamt att ta fart. Vi har idag 93 siter inom Real Estate men det är bara 1 eller 2 av dem som genererar några intäkter alls.

När jag återkommer med nästa siffror ser det lite bättre ut, det lovar jag 🙂

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Andreas Johansson says:

    Tycker det ska bli sjukt intressant att se hur lokalt man kan ta affiliatemarknadsföring. Får man fråga hur “små städer” ni kommer att lansera i? Behöver inga namn, utan mer intresserad hur stor befolkning ni har som gräns för att det ska bli lönsamt.

  2. Magnus says:

    Vi kör på riktigt smått, börjar uppifrån och går neråt.

  3. Kim says:

    Det här kommer bli extremt spännande att följa. Jag önskar dig all lycka!

  4. Stefano says:

    Hej och tack för intressant info!!
    245 sajter är en hel del…
    Jag är med på listan som följer din utveckling..
    Mvh
    Stefano

Trackbacks

  1. […] intresserad av lite data om Brath AB så har vi publicerat en rapport från Maj i år (2012) på Disruptive.nu. This entry was posted in blogg and tagged Hotell by admin. Bookmark the […]

  2. […] du är en regelbunden läsare av Disruptive vet du att jag tidigare utlovat transparens. Sedan dess har det hänt mycket. Vi har t ex gått från 3 anställda till 8, från december till […]

  3. […] ganska precis ett år sedan blev det klart att jag skulle starta ett nytt företag. Jag lovade då här på Disruptive att vi skulle vara riktigt transparenta och det vill jag fortsätta med. Här kommer därför den […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+