Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

100% Affiliate 100% Sökmotoroptimering

Det finns inget jag hatar så mycket som uttrycket passiv inkomst. Det låter kanske besynnerligt, hur kan någon hata att få pengar utan att göra något? Jag hatar det för att det är den lates dröm och det gör att folk aldrig kommer någonstans med sina satsningar. 

Nu ska jag inte sticka under stolen med att jag är lat men jag är lat på ett annat sätt. Det är ju verkligen inte min åsikt att jag ska göra allt själv i företaget, jag vill ju att så mycket som möjligt ska göras av maskiner och det som inte kan göras av maskiner ska göras av arbetskraft som är billigare än vad jag är. Att kunna få arbete gjort utan att göra det själv är ju själva kärnan i entreprenörskap.

Att vara affiliate är inte…

Om du inte känner till så mycket om affiliate så ska du få en snabb förklaring. Det handlar om att driva trafik på ett eller annat sätt, ofta med hjälp av PPC eller med hjälp av SEO, till en sajt. På den konverterar man sedan till ett lead åt någon annan. Svårare än så är det inte.

Det är ju lätt att tänka sig att när man fått ordning på sin sökmotoroptimering och skickar tillräckligt mycket leads till sina kunder för att få ut 25-30.000 i månaden så är det dags att gå i pension. Det är det som är själva idén med passiv inkomst. Idén är så uppåt väggarna att det gör ont, alltså fysiskt ont. En modell helt och hållet baserat på sökmotoroptimering är en högriskmodell, alla ägg ligger i en enda korg och den korgen ägs av ett enormt amerikanskt bolag som gör allt för att roffa åt sig alla pengar som någon tjänar på att förmedla tjänster och produkter på Internet.

Hantera Risk

Det kan till och med vara så att huvudparten av arbetet är att hantera risk. Det är ofta ganska lätt att ta positioner och börja tjäna pengar om du hittat ett nytt segment. Det är att göra det långsiktigt som är komplicerat. Att hantera risk kan man göra på många olika sätt, ett är att sprida ut sig över ett stort antal sajter, ett annat är att gå mycket försiktigt fram i sin sökmotoroptimering. Jag har själv i det bolag som bär mitt namn valt att använda den första vägen (exempel 1). Det företag jag där jag jobbar på vardagarna har valt den andra metoden (exempel 2).

Ett tredje väldigt intressant sätt att hantera risk inom SEO är att använda sig av sina positioner för att skapa en relation och sedan kapitalisera på den relationen snarare än direkt. Det är mycket längre väg till inkomster den vägen men det fungerar också. Det kan vara en blogg där man fångar intresse och tillhandahåller bra verktyg, öppnar för diskussion osv. I ett senare skede när läsaren/användaren behöver tjänsten eller varan så finns redan relationen även om det var under en sorts undersökningsfas som kontakten knöts (exempel 3).

Christian har skrivit en riktigt bra post på ämnet: När Google Uppdaterar ser man vem som Simmar Naken.

Den lates dröm

För att återknyta till varför jag blir så upprörd över fenomenet passiv inkomst. Visst är det så att när jag väl optimerat en sida så att den tagit förstaplatsen och fått ordning på konverteringen så slutar jag arbeta med den (i någon större utsträckning). Visst är det så att de sajter jag byggt tjänar pengar utan att jag arbetar med dem men det betyder ju inte att jag ska sluta arbeta.

Själva kärnan i dumheten är just passiviteten. Om du nu faktiskt hittat en modell för att tjäna pengar och varje arbetat timma ökar dina intäkter i år framåt, inte fan är det väl dags att sluta då?

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. rudolf says:

    Kanske lite offtopic men jag slås av hur många affiliatemanagers som inte verkar förstå att deras publisterns trafik är Google trafik och inget annat…

  2. Magnus says:

    Eller hur!

  3. Kristoffer Wedholm says:

    Kul med ett Affe-inlägg på Disruptive! Passiv inkomst finns inte i affiliatevärlden. Visst kan man vara passiv i några månader eller år beroende på hur många och starka sajter man har byggt upp. Tids nog kommer de bli omsprungna av de som är flitiga och aktiva. Då sitter man där och sippar på sin sista paraplydrink. Luspank, bitter och arbetsskygg.

  4. Legendarisk says:

    Kul att ni tar upp detta galet intressanta ämne! Det är fel att påstå att affiliate är passiv inkomst, men tycker samtidigt att det är fel att säga att det absolut inte är det. Man kan lägga ner mycket tid och arbete på en affiliatesida som sedan fortsätter att dra in pengar en bra tid framöver. Och sen är det ju så att den framöver kan sluta tjäna pengar pga en Google update eller att affiliateprogrammet dras in. Men det gör den ju inte mindre passiv för stunden.

    Jag tror ingen kan bygga upp en kvantitativ internetverksamhet baserad på massvis av små SEO-beroende affi- och adsense sidor som tjänar en gedigen inkomst idag, och sedan gå i pension i hopp om att denna verksamhet ska fortsätta att passivt försörja en. Nej så enkelt är det nog inte. Här gäller det att diversifiera och som du säger inte lägga alla ägg i en och samma korg. Personligen så föredrar jag dock att diversifiera med helt andra investeringar som i sin tur kan ge passiv inkomst (inte internetrelaterade). Men det är en annan historia 🙂

  5. Johan says:

    Givetvis är det inte helt passivt.. Men det är inte helt fel att kunna ta ledigt en dag och ändå tjäna samma pengar som man skulle gjort om man gick till ett “vanligt jobb” där man får betalt per timme.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+