Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis affärsidéer 5: WidgetMedia

För er som inte vet det är Widget en applikation/programvara som ligger på ditt skrivbord och presenterar information för dig. Det skulle kunna vara en klocka eller tex vilket väder det är i New York. Jag tror att tjänsten lanserades först av Apple, för deras Mac datorer(ni läsare får gärna korrigera mig på denna punkt). Jag skulle sammafatta det genom att säga att det är en enkel applikation som leverar någon typ av nytta/information till dig som användare, på ditt skrivbord.

Yahoo har en stor avdelning med Widgets(http://widgets.yahoo.com/) Här kan ni hitta tusentals program som leverar nytta, dock är få sponsrade av annonsörer. Det är här min ide börjar.Jag tror detta är ett utmärkt marknadsföringsverktyg. Applikationen leverar någon typ av nytta för dig som användare, vilket gör att den är ett utmärkt sammanhang att befinna sig i för en annonsör. Exempelvis kan man tillsammans med Hitta bygga en applikation där man kan markera ett namn på en websida och sedan högerklicka med musen på det markerade namnet och välja ”Info från Hitta” och man kan på så sätt presentera data om person från Hittas databas(och trafik till Hitta). Användaren slipper kopiera och sedan ta sig till Hittas webplats för att få tillgång till den informationen. Det kan också vara en liten applikation som pingar dina webplatser kontinuerligt för att kontrolla att det ej är några driftstörningar. Jag tror ni ser att det finns rätt mycket information som kan förpackas, samlas in och presenteras på olika sätt lokalt.

Jag tror att det finns många potentiella köpare av Widgets därute. Ta Hitta som exempel. De vill levera information och katalogtjänster till användare och sedan sälja annonslösningar kring detta. Genom att underlätta för användaren genom en Widget positionerar de sig närmare användaren och leverar mer nytta genom att göra det enklare. Det är också en positioneringsfråga för bolaget. Man vill visa att man är innovativt och bryr sig om användarna Det ger också annonsören en möjlighet att ge ett nytt budskap i sin annonsering efter nya användare.

WidgetMedia skall alltså hjälpa företag att utveckla dessa widgets. Det är egentligen inte så spännande att enbart utveckla widgets åt andra. De stora företagen har inte denna widgetkompetens inhouse och de behöver hjälp med utveckling, drift, support och uppdateringar.Potentialen saknas dock eftersom marknaden är liten och säljkostnaderna höga. Det är egentligen en klassisk konsultaffär. Möjlig, men inte så upphetsande.

Hockeyklubbs effekten kommer i nästa steg. Man hjälper även företagen att nå en större räckvidd och trafik genom att gå till mediaföretagen och säga. ”Sprid dessa widgets och få betalt varje gång någon använder dem och klickar vidare till annonsörens webbplats” Man säljer sedan denna trafiken till kunderna. Denna modell är attraktiv för mediaföretagen. De kan tjäna mer pengar på varje användare än de annars skulle. Widgetägaren får större spridning på produkten, de får synas i ett bra sammanhang och användare av deras tjänster/produkter. Man aggregerar widgets och låter mediaföretag pumpa ut dessa. Man kan likna det vid mobiltjänster, man vill marknadsföra paket av tjänster, inte en tjänst från en annonsör. Detta motiverar en mellanhand.

Att genomföra denna affärside är faktikst en ganska tuff uppgift. Eftersom man vill minimera belastningen på kassaflödet gäller det att sälja ett antal av dessa Widgets innan man går till steg två i affärsmodellen. Det är ett säljjobb som kräver sin man. Att lansera en ny produkt på detta sätt, kräver hårt och tålmodigt sälj. Det kommer krävas många möten innan du har fem Widgets som du kan lansera hos mediabolagen. Den uppgiften är dock lättare. Du har en attraktiv produkt för mediabolagen att jobba med.

Ett mer kostsamt sätt att lansera den är att bygga Widgets direkt, skaffa sig några mediarelationer och därefter sälja trafiken. Ett möjligt alternativ är också att använda någon typ av standardwidget tjänst för att skapa widgetsen

Peter har tidigare skrivit om Widgets/Adgets!

Tack till Stefan H och Mikael S för er tidigare input till dessa tankar!

Disruptive ger kontinuerligt bort sina bästa affärsideer, läs mer här!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Pingman says:

    Newsdesk är Sveriges största nyhets- och söktjänst speciellt nischat på företagsnyheter och övrig pressinformation. Jag är VD på Newsdesk och skulle gärna se den idé som Peter (och Stefan H och Mikael S) beskriver enligt ovan. Vi skulle tycka att det vore en bra idé om någon gjorde en “hitta widget” åt oss och därmed sprida den till alla de 5000 journalister och övriga 300 000 unika besökare som varje månad besöker http://www.newsdesk.se.

    Då skulle en widget användare som laddat ner Newsdesk widget kunna markera ett företagsnamn, ett ämne, ett valfritt sökord och på så sätt få tillgång till alla nyheter som den sökningen resulterar i. Bra idé, tack och hoppas att någon gör den och kontaktar mig 🙂

    /Peter

  2. roman pixell says:

    Konfabulator var först med widgets, inte Apple. i OS X Tiger 10.4 släppte Apple Dashboard widgets osm en integrerad del av operatvsystemet. Konfabulator övergav Macplattformen och portades till Windows. Kort därefter / i samband med detta köptes konfabulator upp av Yahoo.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+