Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gadgets som annonser – Adgets?

Det är mycket Google nu! Google som lanserar Presently (nya powerpointdödaren?) och Google som lanserar Ad Sense i mobilen. Såg nu senast på Mashable om att Google kommer att lansera nåt som heter ‘Gadget Ads’. En slags korsning mellan Ad Sense och Google Gadgets. Dessa Gadget Ads kommer att tillföra interaktivitet till annonserna och också förläna oss med en affärsmodell där sajtägare får betalt av Gadget-ägare att lägga deras Gadgets på sina sajter. Låter som en cool idé. Speciellt om man kan tillföra en slags interaktivitets-prissättning för att komma ifrån den gängse klick- exponeringsmodellen som är den förhärskande modellen idag. Gadget Ads utvecklas/produceras på samma sätt som en vanlig Google Gadget.

Uppdatering: (Från Read/WriteWeb) Annonserna som skapas kommer att läggas in i Google gadgets directory automatiskt. Dessutom erbjuder Google gratis hosting för eventuella videos i annonserna via YouTube även om annonsörerna spelar upp videon i en egenutecklad videospelare. Detta tillsammans med Googles teknik för cachning gör att Google i praktiken står för mycket av den bandbredd som skulle krävas av en vanlig annonsör för att leverera annonserna. Inbyggt RSS-stöd ska göra att annonserna kan uppdateras automatiskt. Mer info på Google Gadget Ads. Se exempel på en ‘Adget’ nedan.

Google har en tutorial där de visar hur man bygger en Gadget Ad. Det är otroligt lätt att komma igång speciellt för den som har litet JavaScript eller Flash i ryggsäcken. Mer än 60 olika interaktioner från användarna monitoreras och kan analyseras i användarstatistiken. Bl.a ‘User clicks to add an item to a shopping cart’. En okvalificerad gissning är att Google Check Out kommer att vara ganska lätt att integrera i dessa annonser. Kommer nog att dyka upp en hel del sådana annonser på Facebook framöver.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+