Det är mycket Google nu! Google som lanserar Presently (nya powerpointdödaren?) och Google som lanserar Ad Sense i mobilen. Såg nu senast på Mashable om att Google kommer att lansera nåt som heter ‘Gadget Ads’. En slags korsning mellan Ad Sense och Google Gadgets. Dessa Gadget Ads kommer att tillföra interaktivitet till annonserna och också förläna oss med en affärsmodell där sajtägare får betalt av Gadget-ägare att lägga deras Gadgets på sina sajter. Låter som en cool idé. Speciellt om man kan tillföra en slags interaktivitets-prissättning för att komma ifrån den gängse klick- exponeringsmodellen som är den förhärskande modellen idag. Gadget Ads utvecklas/produceras på samma sätt som en vanlig Google Gadget.
Uppdatering: (Från Read/WriteWeb) Annonserna som skapas kommer att läggas in i Google gadgets directory automatiskt. Dessutom erbjuder Google gratis hosting för eventuella videos i annonserna via YouTube även om annonsörerna spelar upp videon i en egenutecklad videospelare. Detta tillsammans med Googles teknik för cachning gör att Google i praktiken står för mycket av den bandbredd som skulle krävas av en vanlig annonsör för att leverera annonserna. Inbyggt RSS-stöd ska göra att annonserna kan uppdateras automatiskt. Mer info på Google Gadget Ads. Se exempel på en ‘Adget’ nedan.
Google har en tutorial där de visar hur man bygger en Gadget Ad. Det är otroligt lätt att komma igång speciellt för den som har litet JavaScript eller Flash i ryggsäcken. Mer än 60 olika interaktioner från användarna monitoreras och kan analyseras i användarstatistiken. Bl.a ‘User clicks to add an item to a shopping cart’. En okvalificerad gissning är att Google Check Out kommer att vara ganska lätt att integrera i dessa annonser. Kommer nog att dyka upp en hel del sådana annonser på Facebook framöver.
[…] Peter har tidigare skrivit om Widgets/Adgets! […]