Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Rite Ventures – Disruptive.nu Intervjuar Riskkapitalet

I våras startade ett nytt svenskt riskkapitalbolag med namnet Rite Ventures. Disruptive.nu har som första svenska blogg intervjuat Rite ventures för att kunna erbjuda våra kära läsare en inblick i hur riskkapitalister resonerar. För många nykläckta entreprenörer är det här med riskkapital något som lockar men som man kanske inte har så mycket kunskap om. Vi på Disruptive kommer att tala med flera riskkapitalbolag framöver för att kunna förmedla en bild av hur de jobbar och tänker vilket kanske ger er entreprenörer en bättre kunskap om detta område och hjälper er att vara bättre förberedda den gången ni bestämmer er för att ta in riskkapital.

För oss är Rite Ventures ett intressant riskkapitalbolag eftersom alla delägarna har entreprenöriell bakgrund. Dessutom satsar dom sina egna pengar.
Rite Ventures investerar i nordiska internetbolag och har hittills gjort två investeringar: Nebula OY som säljer avancerad webbhosting och ADSL-access samt Simstore360 som med en Internetbaserad applikation kartlägger hur konsumenter fattar sina köpbeslut.

Christoffer Häggblom är VD och en av grundarna till Rite Ventures. Han bjuder på en kopp kaffe men väljer själv att sippa på en burk Coca-Cola.
Disruptive: Hur kommer det sig att ni startade Rite Ventures?

C.H: Robert Ahldin [som nu är ordförande i Rite Ventures] föreslog för mig förra hösten att vi skulle grunda ett riskkapitalbolag med fokus mot Internet. På julafton började jag skriva affärsplanen och i mitten av januari hade vi fått med våra partners . Vi fick med alla som stod överst på vår lista. Tajmingen var rätt för alla inblandade.
Disruptive: Vad skiljer er från andra riskkapitalbolag?

C.H: Vi har kapital som en fond men frihetsgrader som affärsänglar. En fond har en press att göra investeringar och måste ibland göra vissa investeringsbeslut på grund av en fastställd investeringshorisont. Vi investerar våra egna pengar och bestämmer därmed själv till 100 % över investeringarna.
Vi satsar på de bästa entreprenörerna. Vi tror på ’best mover advantage’ istället för ’first mover advantage’. Vi tillämpar båtprincipen, dvs att sitta i samma båt som entreprenörern. Det är också anledningen till att vi inte kräver preferensaktier och liknande säkerheter.

Disruptive: Ni skriver på er hemsida att ni investerar i Nordiska Internetbolag. Har ni ett fokus på svenska och finska bolag?

C.H: Ja, man ska inte göra det svårare för sig än nödvändigt. Vi har vårt kontaktnät i Sverige och Finland vilket gör det lättare att kolla upp personer och att hitta företag.

Disruptive: Vilken fas investerar ni i?

C.H: Tidig fas men efter ’seed’-fasen. Vi ser gärna att det finns en färdig produkt och nån färdig kund.

Disruptive: Vad letar ni efter hos själva entreprenören?

C:H: Drivna människor, gärna med erfarenhet och som tidigare varit framgångsrika. Viktigt att de förstår sina egna svagheter och att dom lärt sig av tidigare läxor. Vi kräver också ett oerhört fokus från personen ifråga. Om vi går in i ett bolag så vill vi att grundaren bara ska jobba med att få det så framgångsrikt som möjligt. Man bör inte ha för många järn i elden som splittrar ens uppmärksamhet och tar tid i anspråk. Jag har träffat en del människor vars framgångar hindrats av deras brist på fokus.

Disruptive: Ni skriver på er hemsida att ni söker ärliga entreprenörer. Har ni dåliga erfarenheter av motsatsen?

C.H: Nej, inte direkt. Men det finns entreprenörer som bara rapporterar om det som går bra. Vi vill även höra om det som går dåligt för att kunna stötta och hjälpa på rätt sätt.

Disruptive: Vilka är de vanligaste misstagen entreprenörer gör när de pitchar inför er?
C.H: Att översälja framtiden. Att man saknar ödmjukhet. Att underskatta våra kunskaper om marknaden. För oss är tekniken inte ett företags ’edge’. Vissa entreprenörer överskattar teknikens värde i den sektor vi investerar i. Vi tror att företagande inom vår sektor handlar om 10% teknik, resten handlar om försäljning och marknadsföring. Sen kan jag tillägga att svenska entreprenörer tenderar att överskatta sin förmåga att gå internationellt med sin affär medan finska tenderar att underskatta den.

Disruptive: Hur många aktiva investeringar räknar ni med att kunna ha?

C.H: Vi har träffat över 140 bolag sen starten i våras. Ca 75% av dessa har sökt upp oss själv eller kommit via våra partners, resterande 25% är bolag vi själva proaktivt kontaktat utan att de söker kapital. Av dessa 140 möten har det sen blivit 14 fortsättningsmöten. Detta beror delvis på att vi är väldigt kräsna men också på att vissa intressanta bolag befunnit sig i ett för tidigt skede. Hittills har vi gjort två investeringar och vi räknar med att göra totalt 7-8 aktiva investeringar.

— Slut —

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Trackbacks

  1. […] För ett litet tag sedan intervjuade vi Douglas Roos här på Disruptive. Han slutade då precis på Ladbrokes för att starta ett nytt bolag. Vad bolaget ska syssla med är än så länge hemligt men för ett tag sedan kunde Resumé berätta att hans partner kommer att vara Patrik Sandberg som just lämnat VD-jobbet på mediabyrån Starcom. Douglas berättade för Resumé att man låg i diskussioner med bland annat Rite Ventures (som vi också skrivit tidigare om här). […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+