Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis Affärsidé 9 – Finn din egen ängel

Trots att jag och Rudolf gärna förespråkar kundfinansierad utveckling av startups så är det inte alltid det fungerar i alla typer av nystartade företag. Vissa affärsidéer kräver kapital för utveckling och marknadsföring innan den första kronan trillat in. Det är därför det finns riskkapital. Men att bara komma med en idé till riskkapitalbolag fungerar oftast inte. De flesta riskkapitalbolag sysslar med att minimera risk. Det gör dom genom att gå in i bolag som har kommit en bit på väg. Så vem vänder man sig till när det enda man har är en bra idé och kanske en enkel prototyp? Jo till affärsängeln!

En affärsängel är en person som oftast själv varit eller är entreprenör och som det vanligtvis gått bra för. Åtminstone i den bemärkelsen att man tjänat så mycket pengar i tidigare projekt så att man har lite pengar att investera i andra entreprenörer.

Termen ängel kommer ursprungligen från Broadway i början av seklet där bemedlade personer finansierade nya riskabla teateruppsättningar. Även om man gjorde det för chansen att eventuellt tjäna pengar så var en annan viktig drivkraft att få frottera sig med skådespelare och artister. Så småningom spred sig begreppet ängel även till näringslivet där de kom att kallas affärsänglar. I Sverige är begreppet fortfarande förhållandevis nytt även om det redan finns tusentals av dem. De står dessutom för en ganska ansenlig del av riskkapitalmarknaden och är en viktig faktor, för att inte säga fullständigt nödvändig sådan, för att nyföretagandet ska öka i Sverige. Speciellt som det finns tecken på att traditionella riskkapitalbolag går in allt senare.

Men det finns ett problem! Jag känner ingen affärsängel och chansen är ganska stor att du som läser detta inte gör det heller. Affärsänglarna är helt enkelt svåra att hitta. Att hitta riskkapitalbolag som är intresserade av den bransch och av den fas ditt bolag befinner sig i är enkelt. De flesta har hemsidor som är väldigt informativa och det räcker med några minuters Googlande för att hitta de som passar din verksamhet. Att hitta affärsänglar är mycket svårare eftersom de vanligtvis inte verkar offentligt och gärna håller en låg profil. Det finns dock ett antal ängelnätverk som man kan kontakta men att hitta rätt ängel är ändå en mödosam process om man inte redan har kontakter eller rekommendationer.

Så vad jag saknar i Sverige är en effektiv marknads- och mötesplats för affärsänglar och entreprenörer. Min affärsidé går ut på att skapa en sådan tjänst på nätet. En tjänst som möjliggör för entreprenörer och affärsänglar att enkelt hitta varandra för att kunna göra affärer. En sån tjänst skulle inte bara göra livet lättare för entreprenörerna utan även affärsänglarna skulle ha nytta av den. De flesta affärsänglar har inget stort dealflow, dvs en strid ström av propåer från nya lovande startups. Ett riskkapitalbolag har vanligtvis ganska många propåer att välja mellan samtidigt som dom har tillräckligt med pengar att investera i flera bolag. Detta ger dem en riskspridning som affärsänglar inte har samma möjlighet till. Nu kanske affärsänglar i första hand inte tänker på riskspridning men en genomsnittlig ängelinvestering ligger på ca 500.000 SEK och för vissa av änglarna är detta ingen spottstyver även om det är pengar de avsatt för just riskabla investeringar. Med en marknadsplats så skulle dom få större tillgång till intressanta affärsidéer vilket ger dom ett större urval. Dessutom kan man tänka sig att de i vissa fall skulle kunna syndikera investeringar med andra änglar.

Det största problemet i ett sådant här upplägg är hur man skapar förtroende mellan parterna. Det andra är hur man undviker att änglar spammas med förslag från mer eller mindre seriösa entreprenörer. Jag tror att änglarna därför måste kunna vara anonyma initialt gentemot entreprenörerna. Däremot ska entreprenörerna vara kända för änglarna så att de kan kolla upp deras bakgrund innan de bestämmer sig för att de vill gå vidare med just den personen. Först när en ängel är så pass intresserad att han är villig att diskutera en investering kan han avslöja vem han är.

Själva affärsmodellen bygger i första hand på medlemsavgifter från både änglar och startups. Vidare kan man tänka sig intäkter i form av sponsorskap från exempelvis advokatbyråer och revisionsbyråer.

Jag har gått och grunnat på denna idé ett tag nu och pratat med olika aktörer och personer med insikt i detta segment och de flesta håller med om att det är en bra idé men att formerna är viktiga. Jag har också träffat andra som funderat i liknande banor. Men det finns även en hel del skeptiker som inte tror på detta.

Men i dagarna lanserades just en tjänst som denna i USA som heter Fundability.com. Jag blev mycket glad när jag såg den och vid en första anblick verkar den väldigt genomtänkt och känns attraktiv för både investerare och entreprenörer. Jag är övertygad om att ett liknande upplägg skulle passa utmärkt i Sverige och att det skulle göra mycket för entreprenörskapets vidare utveckling i detta land! Dina synpunkter är välkomna.

Du kan läsa om fler av våra affärsideer här!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Johan Söderberg says:

    oj här skulle man kunna grotta ner sig i detaljerna riktigt länge… men här kommer några spontana kommentarer.

    Jag håller med om bakgrundsbeskrivningen, affärsänglar innebär en fantastisk möjlighet för start-ups att finansiera sina första staplande steg.

    Precis som du skriver är det en svår och mödosam process att finansiera ett startup. Och jag tycker det ska vara det. Entreprenören får en annan privatpersons eget intjänade pengar att spendera. Just långsiktigheten och att bygga upp förtroende är mycket viktiga bitar i att få en investering på plats från en ängel. Visst kan en webbtjänst hjälpa till att göra en första matchning. Men det kommer inte ersätta nödvändigheten av att bygga upp en långsiktigt personlig relation med sina investerare. Inte sällan (alltid?) vill investeraren satsa på något han/hon förstår och där denne kan bidra med mer än bara pengar (som kontaktnät eller branschkunskap). För att på så sätt minska sin risk i projektet och vara med på en spännande resa igen.

    Att änglar saknar dealflow är jag inte heller säker på. Som du pekar på finns flera nätverk över Sverige och min erfarenhet är att flera av dem är mycket aktiva i att hitta, screena och presentera entreprenörer med affärsidéer för sina nätverk. Just steget med screeningen tror jag är mycket uppskattat av affärsänglarna, många entreprenörer underskattar hur mycket som måste finnas på plats för att utgöra ett intressant investeringsalternativ. Genom screeningen plockas många entreprenörer med alltför tunna affärsplaner bort och på så sätt slipper affärsängeln spilla tid på ofärdiga koncept. Du pekar på problem med spamming och jag håller med dig. Men en bra screeningprocess som en del av webbtjänsten skulle kunna avhjälpa denna risk och erbjuda ett tydligt värde brukarna av tjänsten.

    Jag tror absolut att en seriös webbtjänst för detta ändamål kan fungera som en första intresseväckare och ett sätt att matcha så att pengarna kan möta entreprenörerna med lite högre frekvens och precision.

  2. Poppe says:

    Håller med dig i allt du skriver Johan. Bra beskrivning av läget!

  3. Daniel Westman says:

    Håller helt med!
    Jag tycker det är en jätteintressant idé som jag helt klart skulle ge mig på om jag hade mer tid och kunskap inom detta område.
    Ska bokmärka detta inlägg så jag kan återkomma!

  4. Vincent says:

    http://www.connectsverige.se affärsidé är att föra ihop entreprenörer med kompetens och kapital (d v s såväl banker som vc-bolag och affärsänglar). Deras upplägg är snarlikt ert, men finansieringen kommer från “kapitalisterna”, vilket jag tror är en förutsättning.

  5. Stefan Wiklund says:

    denna idé finns sedan 6 år tillbaka och heter http://www.inventorfocus.nu, som inte bara matchar kapital med rätt affärsidé eller uppfinning, utan också matchar inom 44 andra branschalternativ.
    detta är också en bra portal för att se andra uppfinningar och presentera egna
    uppfinningar och söka kontak i matchningssystemet , helt gratis

Trackbacks

  1. […] alternativet som står till buds att fokusera på en grej och låta resten samla damm alternativt publicera dem gratis så att andra kan exekvera som vi gjort tidigare här på Disruptive? Eller finns det andra […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+