Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bra affärsidéer blir sällan stulna

I kommentarerna till mitt förra inlägg om Riskkapitalistens dilemma tipsade John S om YCombinator grundaren Paul Grahams senaste essä om “Why there are no new Googles“. Jag tycker ni ska ta er tid att läsa den för han pratar om exakt samma problem som jag tog upp i mitt inlägg. Han har också ett citat från matematikern och datorpionjären Howard Aiken:

“Don’t worry about people stealing your ideas. If your ideas are any good, you’ll have to ram them down people’s throats.”

Det är ett härligt citat även om man kan ana doften av bitterhet i det. Många av er har säkert haft en bra idé som när ni berättat den för andra så har dom bara ryckt på axlarna eller tittat på er med tom blick. Ibland kan man känna sig som den ensammaste personen på jorden när ingen förstår det stora i ens idé. Det enda som återstår då är att genomföra den i lugn förvissning om att ingen annan kommer att stjäla den under tiden :-).

Vi på Disrutpive oroar oss inte över att en affärside kan bli stulen och vi ger bort våra tankar. Om du skulle gilla dem så skriv en kommentar!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. evelina says:

    fan vilken jobbig, seriös blogg. Ät en glass, njut av solen till en skön låt och en öl, och skriv sen ett nytt inlägg:)

  2. Henrik Ahlen says:

    Klart bra inlägg om en bra artikel, jag ska sprida den i finansiär-kretsar.
    Byter med ett annat passande citat:

    ”If at first the idea is not absurd,
    then there is no hope for it.”
    – Albert Einstein

  3. Judith Wolst says:

    Gillar er filosofi kring affärsidéer! Jag kommer definitivt att maila över tips på någon/några när tiden är mogen =)

Trackbacks

  1. […] Flera gånger har jag försökt sälja in konceptet, men det biter inte riktigt på folk. Men hur förklarar man poängen med Jaiku? Blogga i SMS-form är långt ifrån sanningen och man skulle knappast kunna förmedla konceptet med en elevator pitch. Jaiku (och Twitter också för den delen), är en idé som är så bra att ingen skulle få för sig att sno den. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+