Mattias på Bloggkoll delar med sig av en liten historia där de hade konkret nytta av sin företagsblogg. Det jag tycker är fantastiskt med just denna historien är hur man lyckades vända en i vanliga fall rätt traumatisk upplevelse, teknikstrul, till en händelse där ens “tribe” faktikst kör ett extra varv för att promota en tjänst.
Enjoy:
“23 april
På kvällen gick bloggkoll ner igen i några timmar. För att lugna ner personer körde vi igång med en “Golden Ticket”- kampanj på bloggen.
“Bloggkoll…ligger nere igen
Jag vet, det är jättetråkigt att bloggkoll är nere nu igen. Vi arbetar just nu för fullt med att försöka fixa problemet och vi hoppas att det inte tar allt för lång tid. På grund av besväret tänkte vi muntra upp er genom att ge alla de som kommenterar det här inlägget en “golden ticket” så att de får tillgång till nya bloggkoll, senast imorgon. Låter det schysst?”
165 personer svarade på inlägget inom ramen av 2 timmar. Ingen var negativt inställd utan de flesta blev bara glada. Vår bevakning av bloggosfären visade hur bloggare uppmanade sina läsare att kommentera på vårt inlägg så att även de fick en golden ticket.
Det vi lärde oss av detta var:
- Var ärlig och transparant
- När saker och ting går fel, var först med att berätta det till användarna – så kommer deras förtroende för dig att stärkas
Fler inlägg kring företagsbloggande:
Disruptives sida om Företagsbloggar!
En anmärkningsvärd företagsblogg!
Varför jag bloggar om företagsbloggar!
Kul grej!
Blir intressantare och intressantare det här med din “serie” om företags bloggar.
Keep it up 🙂
Kul med inlägg om företagsbloggande! I kommentarerna till följande inlägg finns också några anledningar till varför företagsblogga: http://www.kreafon.se/blog/2008/07/09/tankvart-om-foretagsbloggande/
Tack för bra inlägg!