Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Perspektiv på branscher!

Om ni fick rangordna följande branscher i storleksordning med avseende på intäkter, vilken ordning skulle ni få då?

  • Bokförsäljning, world wide
  • Spelförsäljning, world wide
  • SMS(intäkter), world wide
  • Musikförsäljning, world wide
  • Kassaintäkter från Hollywoodfimer, world wide

 Frågan är kanske inte helt enkel och här är svaret (fallande storleksordning):

  1. SMS
  2. Böcker
  3. Musik
  4. Film
  5. Spel

SMS är alltså större än någon av de andra kategorierna! Men det intressanta är: hur mycket större? Jo, SMS kommer innevarande år omsätta nästan lika mycket som alla de andra tillsammans!
 
Spel($20bn) + Film($30bn) + Musik($30bn) + Böcker($60bn) (ungefär lika med) SMS($130bn)

Jag upprepar: SMS kommer under 2008 omsätta ca 1.000 miljarder SEK!

För nästan exakt ett år sedan skrev jag att SMS skulle komma att omsätta 700 miljarder SEK under 2007. Det var en 20 % ökning från 2006. Nu ökar alltså SMS med 30% mellan 2007 – 2008. Jag tycker det är närmast sanslösa siffror och jag ville med detta inlägg försöka sätta siffrorna i perspektiv.

Läs mer på Communities Dominate Brands.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Med SMS, menar dom då själva skickandet av SMS eller SMS som betalningsmedel?

    Jag har lagt märke till rätt många sidor som inte verkar så avancerade och populära först men sen har man fått reda på i efterhand att dom tjänar rätt många tusen i månaden på SMS-intäkter! Man kanske ska ge sig in i branchen själv?

  2. Dahlgren says:

    Jo, det blir ju lite komplicerat om du köper en ringsignal (musik) med hjälp av ett SMS. Då räknas pengarna in på två ställen eller? Frågan är ju hur mycket som är rena SMS-tjänster och var man då drar gräsen. Är verkligen SMS en bransch att jämföra de övriga med i den här uppräkningen med tanke på att stora delar av omsättningen handlar om betalningsförmedling och inte rena tjänster.

  3. Hej, hör av dig… jag skulle gärna vilja växla mina dollar till kr till din växlingskurs! :p

    Nä men tack för en intressant ögonöppnare samt länken till en blogg som jag ska börja prenumerera på.

  4. Rudolf says:

    Dahlgren

    Det är ganska lite pengar SMS-tjänster omsätter varje år i världen(alltså tex köpa singsignaler)

    Jag tror bara det säljs ringsignaler i sverige för ca 400 MSEK per år och ringsignaler är största produkten.

  5. Marcus says:

    Det vore kul om ni hittade lite statistik över hur många transaktioner som förmedlas via SMS. Förmodligen håller operatörerna hårt på detta. Idag är det ju en hel del bussbiljetter, välgörenhet och nummerupplysningar som betalas med SMS. Sverige är ju dessutom väldigt outvecklat på området. I Afrika kan en markägare SMS:a lönen till sina arbetare. Musik kommer nog inte att vara den största produkten länge till (t ex iTunes drar ju pengar direkt från kontot).

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+