Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Intervju Jonas Jönsson, Venturelab

VenturelabDisruptive har kommit i kontakt med Jonas Jönsson, verksamhetsansvarig vid Venturelab vid universitet i Lund och Disruptive gjorde en intervju via mail med Jonas. Här ser ni resultatet:

Jonas Jönsson:Med tanke på intervjufrågorna nedan tror jag det är bra om jag börjar beskriva lite mer om oss. VentureLab grundades redan 2001 men man kan säg att vi hållit på med nuvarande verksamhet sedan 2003. Vi hjälper studenter på Lunds universitet att starta företag och jobbar med tre saker och kortfattat innehåller de:

Inspiration/information: Mycket viktigt. Är ute och diskuterar frågorna med studenterna. De flesta pluggar för att sedan få anställning så det är superviktigt att få dem att tänka på att det finns fler alternativ. Är med på arbetsmarknadsdagar, håller föreläsningar, skickar nyhetsbrev o.s.v. Har speciella kurser för att få tjejer mer intresserade (Betydligt fler killar än tjejer som besöker oss) och varje termin har vi utbildningar i t.ex. bokföring, skatter, avtal, sälj, marknadsundersökning.

Rådgivning: Student eller nyexad med affärsidé kan boka tid med oss och få hjälp att komma vidare. Vi hjälper dem, men har även ett stort nätverk med personer som kan hjälpa dem gällande t.ex. patent/skydd, finansiering, avtal, bank, akademisk kompetens, prototypverkstad o.s.v.

Inkubator: Vi har en lokal med 15 rum som vi lånar ut till student/nyexad under ett års tid som startat ett bolag. De får gratis lokal, Internet, ip-telefoni, skrivare, mötesrum o.s.v. Vi ser detta mer som en företagarskola än en inkubator (bra att kalla det för inkubator när man söker pengar). Vi är öppna för alla typer av idéer och vi har inga krav på teknisk höjd. Blandningen är underbar. Dataspelstillverkare, kompositör, laptopväskadesigners, konstnärer, cykelförsäljare, klädmärken, digitala hemmet, budgetverktyg. De flesta har nära till marknaden och de är entreprenörer mer än innovatörer/forskare (som annars ofta sitter i inkubatorer).

Vi jobbar alltså mycket med inspiration, uppmuntrar studenter att ta tag i sina idéer. Ofta är det mindre och enklare idéer. Vi ser det som att man lär sig massor och även om denna idé inte funkar så har man vunnit mycket när man testar nästa. Vi kör mycket på mjuka värden och därför har vi inte mycket statistik till dina nedan frågor

CR: Ni har funnits sedan 2001. Hur många företag har ni hjälpt. Hur många har ni ägande i? Hur många har misslyckats/respektiva lyckats

Jonas Jönsson: Vi har hjälpt närmare 700 idéer fördelat på ca 1000 personer att komma vidare. Vi har låg ribba och välkomnar alla som vill komma på rådgivning och följer inte upp hur det går för de som bara besöker oss för rådgivning. Det är inte det som är grejen. Vissa kommer tillbaka på fler rådgivningsmöten och åter några hamnar i vår inkubator.
52 företag har suttit i vår inkubator (plus 15 som sitter där just nu). I vår kartläggning vi gjorde i våras deltog 41 företag. Av dessa 41 företag var 26 stycken, 63,4 %, fortfarande aktiva något år efter att de hade flyttat ut ur vår inkubator. Detta anser vi vara en bra siffra då det som sagt är mycket testverksamhet i inkubatorn. Totalt hade personerna bakom de 41 företagen som suttit här hade startat 22 nya företag, vilket visar att det är entreprenörer som sitter hos oss.
Vi har inget intresse av att ha ägande i företagen. Våra företag söker heller inte speciellt ofta riskkapital, de flesta växer i takt med att pengarna rullar in. Och de har ofta ganska enkla idéer och är därför inte intressanta för riskkapitalister. Behöver någon riskkapital är det ofta Connect Skåne vi har kontakt med.

CR:När ni lyckas och misslyckas, vad beror det oftast på. Vad fallerar hos er och entreprenören?
Vi misslyckas inte! Har inte den rollen. Hos oss är det okej att företaget inte går runt, man har ju testat och lärt sig massor.

Hos studenten som startar upp sitt företag (ofta på deltid vid sidan av studierna, ofta bara med målsättningen att dra in lite extra kulor och få erfarenhet) är det engagemanget som är a och o. Såklart idén, men jag hävdar att engagemanget är viktigast. Våga sälja, kontakta folk, ta hjälp, satsa, jobba o.s.v. Många av de som besöker oss med sina idéer startar ej heller alltid företag. De behöver bolla sina idéer och ibland inser de att idén inte är värd att satsa på av olika anledningar.

CR:Märker ni ett stigande intresse för företagande hos studenter sedan ni startade 2001
Jonas Jönsson: Helt klart! Sedan 2003 har vi vuxit varje år. Vårt mätetal är antalet idéer på förstagångsbesök. 2005 = 110 ideér, 2006 = 130 idéer, 2007 = 150 idéer, 2008 = troligen minst 180 idéer. De sena 80-talisterna har ett naturligt tänk på att driva eget. Det är naturligt. Stor skillnad mot 70-talisterna som jag tillhör.

Ekonomerna är de som kommer mest till oss. Vi har dock jobbat längst mot dem samtidigt som det är naturligt att de tänker på affärsidéer. Teknologer är nummer 2, samhällsvetare nummer 3 och humanister nummer 4. Vi har svårt att locka jurister, naturvetare och medicinare.

CR:Hur ser ni på den pågående konjunkturavmattningen. Hur påverkar det era adeptföretag? Hur påverkar det er?
Jonas Jönsson:Tror inte att det kommer påverka alls. Som jag sa, det är studenter som startar eget, ofta mindre saker. Mycket testa och se. CSN är det bästa riskkapitalet, man har mat på bordet och studierna tar inte alltid heltid vilket gör att man kan testa sina idéer. Jag tror stenhårt på en ökning hos oss, även beroende på att vi sedan i augusti är 3 heltidsanställda och når ut bättre. Sedan 2005 har vi under perioder varit 2 anställda, ibland 1. Sedan augusti 2007 är vi tryggt 2 anställda och i år kunde vi alltså bli 3 stycken. Har även lyckats bra med att få in pengar till VentureLab, universitetet har tagit ett större ansvar i år och vi har lyckats bra med de andra ansökningarna.

CR:Hur går ni vidare med adeptföretagen när de börjar växa, kapitalbehov och dylikt. Hur ändrar det er roll?
Jonas Jönsson:De företag vi följer och hjälper extra mycket är ju de som sitter i vår inkubator. Vi hjälper dem naturligtvis med vår kunskap. Sen har vi ett stort nätverk som också kan hjälpa dem vidare. Vi samarbetar med Setterwalls advokatbyrå, Öhrlings PWC, Sparbanken Finn, LU Innovation (som bidrar med bl.a. patentrådgivning), Connect Skåne för riskkapital, Ideonsfären, affärsutvecklare på Teknopol och även Ideon Innovation. Så dyker det upp frågor bland företagen som inte vi kan lösa hjälper vi dem att hitta någon som kan lösa det. Ofta gratis, annars till reducerade kostnader. Typ de flesta företagen som flyttar in är Enskild firma eller HB, de som det går bra för brukar omvandla till AB under sitt år i vår lokaler. Viktigt är att företagen i inkubatorn hjälper varandra att utvecklas. Det är detta utbyte vi jobbar mycket för att få fram.

CR:Hur ser du på er och entreprenörskapet roll i Sverige de kommande 3 åren?
Jonas Jönsson:Jag tror verkligen på detta. Entreprenörerna är avgörande för sysselsättningen, de är i de växande nu mindre företagen som anställningarna sker och detta vet ju politiken också. De har ju blivit väldigt positiva till entreprenörer de sista åren. Vi har haft allt från miljöpartister till moderater på besök i inkubatorn och alla talar väl om företagarna. Och jag märker ju hur mycket mer intresserade de yngre studenterna är av frågorna än de äldre. I takt med att grundskolan blir bättre på att uppmuntra och informera om entreprenörskap (behöver ej vara företagande, kan vara att förverkliga sina idéer eller genomföra projekt), t.ex. med Ung Företagsamhet och annat kommer fler personer att börja tänka i dessa banor. Och ju fler personer som har släkt eller vänner som driver eget, ju fler kommer själva fundera på att driva något eget. Enligt undersökningar är ju personer som känner företagare (förebild) och har fått info i skolan mer positiva till företagande. Jag tror också att det i framtiden blir vanligare att växla mellan eget företag och anställning och att jobba men ha företag bredvid.

CR:s kommentarer:

En sak som jag tycker lyser tydligt är att Jonas älskare detta. Jag skickade ett gäng lite kniviga frågor till Jonas och det jag får tillbaka är väldigt levande och fullt av engagemang. Att få fram det på detta sättet när jag skriver intervju frågor är svårt. Jag tror du älskar det du gör Jonas 😉

Jag gillar också när du säger företagsskola. I min värld har det en mkt mer positiv klang än inkubator. Jag tror det är det utrycket ni skall börja använda. Att praktikst låta människor utöva företagande på olika nivåer. Skit i det där inkubator tugget. Era “kunder” är ju där för att praktisera och testa. Jämför din “företagskola” med detta inlägget. Visst känner du igen dig Jonas?

Dina tankar om CSN är också lite intressanta. Antagligen inget som man tar hänsyn till när man räknar på samhällsnyttan av CSN 😉

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas Jönsson says:

    Helt rätt, jag älskar verkligen detta! Men kan man ha ett bättre jobb än att varje dag möte unga människor som verkligen brinner för att testa sina idéer? Det är otroligt givande, men kräver också att man ger väldigt mycket engagemang tillbaka.

    Och det har verkligen gått inflation i att använda termen inkubator. Själva ordet har blivit ett modeord och ofta är det egentligen olika saker man pratar om. Men samtidigt kan man sitta fast i att man måste kalla det inkubator för att det ska verka seriöst och för att någan ska vilja finansiera det hela.

  2. Mattias says:

    Riktigt bra! Och det är dessutom skönt att det finns statliga initiativ som inte kräver 10-30% bara för rådgivning och lokaler i ett läge där studenten annars står rätt sårbar (det är bara förstagångsföretagare som ger bort 10-30% utan att få något med väldigt mycket substans i utbyte. Och företag som tar så många procent i en startup för tex rådgivning och lokal skulle jag inte lyssna på som rådgivare).

    Jag hade verkligen gillat VentureLab om det hade funnits i Uppsala när jag startade min första enskilda firma under studietiden 🙂

  3. Rudolf says:

    Mattias:

    Jag är lite osäker på Venturelabs finansiering men jag tror universitet degar en del. Jonas kan kanske berätta mer?

  4. Jonas Jönsson says:

    Det stämmer! Tidigare har vi nästan bara haft extern finansiering men de sista två åren har vi jobbat väldigt hårt på att få universitetet att inse vår betydelse och betala för oss. För långsiktighet och trovärdighet. Idag betalar universitetet hälften av våra kostnader. Utöver det har vi pengar från bl.a. Sparbanksstiftelsen Skåne, Region Skåne, Nutek, Lunds kommun och även en donation från en anonym entreprenör som sålde sitt företag för något år sedan.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+