Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Katalogernas återkomst!

Katalogsidor har inte varit inne på flera år. Anledningen till det är att de tidigare användes av SEO branschen för att få andra sidor att ranka väl. Detta gjordes till slut i sådan utsträckning att Google tyckte det var sådär och vidtog åtgärder. Idag är värdet av en katalog länk ungefär noll(med vissa undantag) De flesta kataloger erbjuder också väldigt lite värde för besökaren. Även där har katalogerna värde noll.

En av dessa som erbjuder någon typ av värde är Infoo. Infoo är den nya KTHNOC-katalogen som Urban Lindstedt. Infoo är numera ett kommersiellt projekt. Seriösa katalogprojekt som Infoo är något som jag tror på. Anledningen till det är de behövs som komplement till Google. Är man intresserad i en speciell nisch är seriösa kataloger ofta ett bra ställe att gräva på. Google är för endimensionellt när man vill gräva djupare. Det är också därför jag tror kataloger har en framtid utifrån ett användarperspektiv. Kataloger erbjuder ett värde för att de ger mig relevant och trovärdig info om sidorna i ett segment

Infoo är ju en väldigt bred katalog och är beroende av att användarna lägger upp sidor. En mer trovärdig avsändare vore nischade auktoritativa sidor Dessa sidor har ju bäst koll på sitt egna segment och en katalog skulle ha större trovärdighet(eftersom den troligen är mycket djup). Ett exempel kan ni se här på Disruptive, där jag lägger upp entreprenörsbloggar. Är det någon som inte tror att detta är den mest kompletta listan över entreprenörsbloggar?(tipsa mig gärna om fler, jag vill ha den ännu mer komplett). Nischade aktörer kan erbjuda mycket värde för sina besökare genom att ha bra, djupa och relevanta kataloger inom sin nisch.

Hur tjänar man då pengar på sin katalog? Detta är en svår fråga. Urban brottas nog rätt hårt med den frågeställningen skulle jag tro. Det är här de breda katalogerna har sin styrka. De har mycket trafik och det är lönt för mig som betalande annonsör att engagera mig i köpet. Det är inte troligt att man kan kapitalisera på de nischade. Säljkostnaden är helt enkelt för hög

Vad kan jag då tänka mig att betala för?

  1. Att min sida lyfts fram i min ämneskategori
  2. Min placering är högre upp på sidan i min ämneskategori(och därmed troligen fler inklick till min sida)
  3. Att de som editerar skriver en recension av min sida och att jag får en egen keywordrik sida med rätt url
  4. Att jag kommer högt upp när folk söker på sidan, på keyword relaterade till min affär.

Hur ser då en seriös katalog ut? Om du som besökare kan se att det är en riktig person bakom som ger sidan kärlek. Då är det en riktig katalog som du kan lägga lite tid för att synas i. Sidor som jag vet får mänsklig kärlek är:(ni får gärna tipsa om fler i kommentarsfältet)

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Kul att du tar upp Infoo som ett seriöst alternativ till Google. Sant att kataloger förlorat i betydelse ur seo synvinkel. Precis som du tror jag också att kataloger är ett bra komplement till sökmotorer.

    Av det du kan tänka dig att betala för i katalogsammanhang är 1,2 och 4 redan i pipelinen för Infoo. Nummer tre var ett intressant förslag som jag definitivt ska fundera på.

    Vi kommer även utveckla delar av katalogen genom att själv lägga till länkar för att exempelvis kunna säga att vi har samtliga hotell i Sverige i katalogen. Så vissa delar kan bli väldigt nischade som du efterfrågar.

    Själv hoppas jag på att vi ska kunna införa flera sociala funktioner à la Digg eller Delicious under nästa år. Nu är fokus mycket på att få intäkter.

    Vi har redan fått upp en del intäkter på våra sponsrade länkar, vilket kommer att öka med ökad trafik i framtiden. Vi har en rad nya produkter som kommer att lanseras under Q1 2009.

    Urban with love från Infoo

  2. Urban

    jag läste min egna bloggpost igen faktikst och jag inser att trean kan nog vara lite i gråzonen vad det gäller google webmaster guidelines.

    Men å andra sidan tror jag inte Google kommer dömma er för det givet att ni tillför ngt!

  3. Magnus says:

    Jag tycker nog inte att 3 är i gråzonen. Om man ändå skulle fått länken och betalar för en review är det ju per definition inte en köpt länk. Dessutom borde det tillföra riktigt värde för en besökare om det är en hederlig granskning av siten.

  4. Magnus!

    Jag är inte helt säker som du ser 😉

    Men jag känner dig så jag tar ditt ord på det!

  5. Stefan Tell says:

    Det var länge sedan jag använde katalogtjänster för att hitta något, men ibland slår de Google på alla sätt och det är när jag kanske inte är helt säker på vad jag letar efter eller hur jag ska/kan formulera frågan.

    Som fotograf vore det intressant om mina presumtiva kunder kunde hitta mig genom att kanske först leta efter “Fotografering”, sen få hjälp med att avgränsa sökningen så den stämmer överens med deras behov, t ex “Stockholm” och sedan “Porträttfotograf”. Gör man en liknande sökning idag på något av sökorden ovan i Google får man såklart upp en massa olika resultat som kanske inte är relaterade till en sökning efter den tjänsten. Man får snarare en massa foruminlägg, produktsidor, recensioner och sånt, vilket kanske gör att sökaren ger upp.

    Svaret på det man söker efter finns troligtvis på nätet, svårigheten nuförtiden är att ställa rätt fråga, och där skulle en bra katalogtjänst som “guidar” sökaren rätt med förslag på kategorier tillsammans med vanliga sökresultat kunna göra stor nytta. Så kändes det i alla fall förut när SUNET och i viss mån Yahoo var ett alternativ. Det konstiga är att Hitta.se och Eniro inte har gjort detta bättre, det borde verkligen ligga i deras intresse?

  6. Ted Valentin says:

    Hej! Finns det nån möjlighet att få komma med på den fin-fina listan med entreprenörskapsbloggar? Hälsningar, Ted

  7. Rudolf says:

    Stefan:

    Du kanske borde skapa den katalogen, jag menar, har du insikt i segmentet är du ju väldigt väl beskickad att göra det, eller?

  8. Stefan Tell says:

    Tack för förtroendet,
    men jag ska försöka (ett tag framöver) hålla mig till det jag har som verksamhet. Är annars expert på att sprida ut mig rätt tunt över alldeles för stora ytor.

    Vore det sen inte lite fusk att som fotograf vara den som ritar kartan över var man hittar fotografer?

  9. Rudolf says:

    Stefan:

    Varför skulle det vara fusk?

  10. Jan Nilsson says:

    Först: tack för en bra sida! Har stor användning av den bland annat i mitt arbete som lärare i “Projekt och företagande” på en liten gymnasieskola i Värmland. Vi kommer förhoppningsvis lansera ett projekt nästa år som involverar skolans alla elever i någon form av företagande (och får jag som jag vill kommer Internet spela en stor roll i det hela). Jag kommer höra av mig framöver för lite tips om det är okej? Jag ska också försöka lägga upp en länk till dig, som resurs, på kommunens nya hemsida (edu-domäner är ju aldrig fel!).
    Sedan skulle jag också vilja slå ett slag för http://www.sverigesurfen.com som jag tycker är en bra katalog.
    Länken i mitt inlägg är för övrigt ett projekt jag startat vid sidan av jobbet i höstas. Det går av förklarliga skäl lite segt för tillfället, men det bådar mycket gott för framtiden!
    Tack igen för en mycket informativ blogg, och god jul!
    /Jan

  11. Rudolf says:

    Jan:

    Tack

    Tack! Håll oss uppdaterade om ditt lilla projekt!

  12. svinet.se says:

    Fler tips på entreprenörsbloggar:

    http://www.bissniss.se

    http://www.inkomsten.se

    / svinet.se

  13. Henrik says:

    Jag har gjort en nishad katalog som bara handlar om hälsa. Där finns nu 2400 länkar inom hälsa, kost, alternativmedicin, motion och sjukdomar.

  14. Henrik says:

    Här kommer länken http://www.halsoportalen.info/

  15. Men varför finns det ingen med nishad katalog för blommor? Jag har inte hitta någon i sverige än. Är det någon som känner till nån?

  16. Rudolf says:

    Bengt:

    Skulle inte tro att det finns någon, däremot tycker jag du skall starta en!

Trackbacks

  1. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Jag började förra veckan med att skriva om Infoo, gamla KTH-katalogen som numera drivs av Urban Lindstedt. Min ansats är att kataloger har ett […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+