Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Man måste utsätta sig för innovation!

För er som sett videon om Disruptives födelse så inser ni att Disruptive inte var så planerat. Det var en spontan grej på Peters balkong som ledde oss dit där vi är idag. Bloggandet var för mig något helt nytt men genom det kan jag, bland annat, prova en massa saker. Minsta lilla ide är ju bara några timmar borta från sitt första test. Sidan om affärsideer, Lakk, UPS och mycket mycket mer är tankar jag fick som jag kände ett behov av att testa mot verkligheten. Alla med olika resultat, olika händelsekedjor, olika oväntade slutmål.

Min webkompis Jocke(som inspirerade mig till rubriken) har samma historia att berätta om sin startportal, DinStartSida. Han ville driva trafik till sin programvarusida, Programcentrum(lite omständig tanke men som sagt man skall utsätta sig 😉 ). Funkade sådär men när Jocke behövde en kalenderfunktion till sig och sin fru och även bestämde han sig för att även göra denna funktion publik på DinStartSida. Det var då det hände. Trafiken började strömma till.

Faktum är att ha en blogg är ett enkelt sätt att testa olika saker. All innovation behöver inte vara kopplad till teknik. Ord i kombination med tankar och ideer är fortfarande något som har stor effekt på människor. Det mesta i ordsegmentet är fortfarande något som ännu inte är uppfunnet.

Någon som vill berätta om sina små testar av ideer i kommentarsfältet? Lyckade som misslyckade?

Och nu till Julklapparna, Hjalmar har förtjänat en klapp för han skapade årets dialog på Disruptive. Tack Hjalmar!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. johan rhodin says:

    Vikten av att testa olika saker har jag för mig att en av de stora projektledarna för AXE-växelns framväxt – BG Magnusson – kan skriva under på (tyvärr sedan länge bortgången). Har för mig att BG betonade vikten av att testa olika saker för att kunna leda stora projekt på ett bra sätt.

    Bengt-Arne Vedin har skrivit om honom hans lärdomar och massor av andra spännande saker kring detta enorma ingenjörsprojekt i boken “Teknisk Revolt”

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+