Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Skillnaden mellan en entreprenör och en egen företagare!

hundsoldat1Björn SMS:ade mig häromdagen och undrade hur jag uppfattade skillnaden mellan en entreprenör och en egen företagare. Peter har ett bra resonemang som jag skall försöka återskapa och kanske tom förbättra.

En egen företagare kan liknas vid en Frilansare. Ordet frilansare kommer från “Freelancer” och historiskt är det helt enkelt en hyrd knekt, en legoknekt. En lans att hyra. Man säljer sig, sin kompetens och sin lans till en kung för pengar.

En entreprenör är faktikst samma sak, fast lite till. Entreprenören säljer också sin egna lans till högstbjudande. Fast han säljer också ett gäng andras lansar. Han sätter upp en hel bataljon av lansar och säljer till högstbjudande. Då får han summan av alla lansars intäkter och en premie för värdet av en hel bataljon är såklart större för kungen.

I vissa fall har den egna företagaren inte bara sin egna lans till salu. Han har en häst rustning, väpnare osv osv, dvs ett rörelsekapital(en maskinpark?) och eftersom han dessutom har denna spetskompetens(han kan rida med ett gäng andra frilansare med rörelsekapital och slå hårt mot fienden tillsammans) har han möjlighet att tjäna mer än om man bara en lans.

Men frågan är om det är skillnaden som är det intressanta egentligen. För jag tror dessa två är rätt lika egentligen, entreprenören och den egna företagaren. Skillnaden är nog en gnutta mentalt. Entreprenören vill rita om kartan i det stora. I samhället, världen eller ngt. Den egna företagaren vill rita om sin karta, sitt liv, sin plats. Jag tror det är den enda skillnaden egentligen.

Värt att nota att detta lämnar utrymme för entreprenörskap på många nivåer. Det finns gruppchefer, plutonchefer, kompanichefer, bataljonschefer och bridagchefer osv. Det finns också olika typer av entreprenörskap. Det finns tunga mekaniserade förband, det finns spaningsgrupper och det finns ingenjörsförband. Trängtrupper behövs i stor omfattning och från underrättelseförbanden får man information, osv osv. Liknelsen lämnar mycket utrymme för tillägg.

Så frågan är, vem är du? Själv är jag en länkknekt 😉

Nu har jag sparkat igång mig själv på Twitter och ni kan följa mig här!

För er som läser disruptive så vet ni att jag vill vara en aktiv del av mitt samhälle och dagens uppmärksamhet går till CG och hans sida om mobiltelefoni

Länk till ägaren av bilden

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Andreas Bard says:

    Jag har skrivit och diskuterat en del kring detta och min övertygelse är att definitionen går tillbaka till personen själv. Precis som du skriver, du är en Länktreprenör 😉

  2. Rudolf says:

    vad är du för en knekt då Andreas?

  3. Andreas Bard says:

    Jag är en Pappaprenör. Han som betalar och ser till att alla gör sitt jobb 🙂

  4. Rudolf says:

    haha

  5. Ah men götta. Tack för redogörelsen.

  6. Adam says:

    “Spetskompetens” snacka om att du fick till det nu 😉

  7. Christian says:

    Adam

    *skrattar* jag tänkte inte ens på det när jag skrev det och det tog flera sekunder för mig att greppa det !

  8. Lena says:

    Men entreprenörer i byggbranschen då? Där använder man ju ordet “entreprenör” i lite annan betydelse känns det som… eller vad tycker ni andra? Och sen finns det ju intraprenörer också! 🙂

  9. Rudolf says:

    Lite off topic för disruptive 😉

  10. Lisa says:

    Men… är det verkligen antingen eller? Kanske är alla entreprenörer egna företagare – fast alla egna företagare inte är entreprenörer?

    Hm. Nej. Man kan ju vara entreprenör utan att starta företag – till exempel genom att dra igång ett välgörenhetsprojekt eller ngt annat. Känns som om det finns tre grupper:

    De som driver ett eget företag utan att vara entreprenörer.
    De som är entreprenörer men inte startar företag.
    De som är egenföretagare just för att de är entreprenörer.

    För övrigt är det mycket förvirrande att du ibland heter Christian och ibland Rudolf. Så det så. 🙂

  11. Christian says:

    Jag förstår din poäng Lisa men jag tycker den finns i mitt resonenang. Det är nämligen så att när förlusterna slår till i försvarsmakten blir soldaten gruppchef, gruppchefen blir plutonchef osv osv

    Så egna företagare har möjlighet att ändra på sig.

    För mig är ju entreprenörskap att man gör det man älskar så jag tycker nog som du att entreprenörskap finns på andra ställen än företagande

    Om man däremot lägger begreppet “risk” då finner man nog bara entreprenörskapet i företagarevärdet och inte ngn annan stans.

    Men som sagt, jag är inne på den första defintionen!

  12. johan rhodin says:

    En legoknekt som inte kan tänka sig att sova i tält (#SSWC09)? Hehe

  13. Christian says:

    Vi länkknektar jobbar hårt och behöver vår vila 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+