Som jag tidigare nämnt finns det en enorm inneboende Google styrka i Newsdesk.se och detta kan man nyttja till sin fördel när man kommunicerar. Det är ju via sökmotorn man kan finna intressenter till ditt företag, din produkt eller nya tjänst som lanseras och det är detta som dagens blogpost handlar om.
Utgångsläget är oftast att ditt företagsida inte alls är speciellt stark i Google. De flesta sidor därute har inte alls fått så mycket SEO kärlek nämligen. Gissningsvis har mindre en % av alla websidor blivit berörda av någon som kan SEO. Du har dessutom en ny produkt/tjänst att lansera. Den är mer nischad än vad din vanliga produkt är och det finns ord i Google som du tror människor använder för att söka info om denna typ av produkt. Det är på sin höjd några tusen per år men det är dessa du vill nå och påverka/kommunicera med. Alltså det är inget konkurrensutsatt ord du vill träffa på.
Här är Newsdesk ett lysande verktyg för att nå denna målgrupp. Prioriterar du två ord relaterade till din produkt då är det mycket troligt att din pressrelease(artikel) träffar top10 på dessa ord och du kan möta några av dessa tusen per år som är intresserade. Man kan såklart vända på detta också. Precis som att det är ett bra sätt att få upp ditt budskap högre upp i sökmotorerna för att nå intressenter kan det vara ett verktyg för att störa din konkurrenters träffbild. Helt plötsligt finns det ju en länk som skall in på top10. Det betyder att någon åker ut på första sidan och några åker ner ett hack. Ditt budskap stör dina konkurrenters. Denna teknik beskriver jag här i min blogpost om fulSEO och Youtube. Det är exakt samma teknik men det är inte Youtube utan Newsdesk.
Låt oss visa ett exempel som jag skapat. På Mjukvara.se skriver jag en del om antivirusprogram och en del av detta är att det finns gratis antivirusprogram. Detta är inte ett så nischat ord. Det finns säkert 500-1000 sökningar om dagen för begreppet “gratis antivirus” och konkurrensen är medelmåttig. Utom på topp3 där den är knivskarp. Det är jag, Tommy och en domänsnubbe som slåss om första platsen. Hitintills har jag stått med svartepetter. Jag skrev en pressrelease(artikel) på mitt Newsdeskkonto som jag optimerade på “Gratis Antivirus”(mer om exakt hur man gör i en senare blogpost). I skrivandet stund ligger denna pressrelease på plats nr 14 på begreppet “Gratis antivirus”. Nu när jag länkar påverkar jag såklart denna träffbild. Förhoppningsvis klarar jag att skicka in pressreleasen på top10 på begreppet “gratis antivirus”
Ni ser. Det fungerar. Varje dag har denna pressrelease läsare och förhoppningvis puttade jag ned någon konkurrent med mitt budskap. Nu finns det förhoppningsvis ytterligare en väg in till min artikel om “gratis antivirus” till på topp10. Förhoppningsvis till någons förtret.
Har ni ett Newsdesk konto tycker jag ni skall prova. Ni kan alltid maila mig så hjälper jag er med fixandet av pressreleasen(artiklen) och till era konkurrenters stora förtret kan jag blogga om den här på Disruptive. Det kommer garanterat ändra träffbilden på det ordet vi optimerar den på.
Vilket abonnemang har du valt hos Newsdesk? Det kostar ju en del med fler finesser…
Sölve
Jag har blivit sponsrad med ett pluskonto. Dock är nog liten SEO skillnad mellan dem. Jag kommer nog återkomma till det i ett inlägg, ja skillnaderna alltså 😉