Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Använd Newsdesk för att kontrollera sökupplevelsen

newsdeskSom jag tidigare nämnt finns det en enorm inneboende Google styrka i Newsdesk.se och detta kan man nyttja till sin fördel när man kommunicerar. Det är ju via sökmotorn man kan finna intressenter till ditt företag, din produkt eller nya tjänst som lanseras och det är detta som dagens blogpost handlar om.

Utgångsläget är oftast att ditt företagsida inte alls är speciellt stark i Google. De flesta sidor därute har inte alls fått så mycket SEO kärlek nämligen. Gissningsvis har mindre en % av alla websidor blivit berörda av någon som kan SEO. Du har dessutom en ny produkt/tjänst att lansera. Den är mer nischad än vad din vanliga produkt är och det finns ord i Google som du tror människor använder för att söka info om denna typ av produkt. Det är på sin höjd några tusen per år men det är dessa du vill nå och påverka/kommunicera med. Alltså det är inget konkurrensutsatt ord du vill träffa på.

Här är Newsdesk ett lysande verktyg för att nå denna målgrupp. Prioriterar du två ord relaterade till din produkt då är det mycket troligt att din pressrelease(artikel) träffar top10 på dessa ord och du kan möta några av dessa tusen per år som är intresserade. Man kan såklart vända på detta också. Precis som att det är ett bra sätt att få upp ditt budskap högre upp i sökmotorerna för att nå intressenter kan det vara ett verktyg för att störa din konkurrenters träffbild. Helt plötsligt finns det ju en länk som skall in på top10. Det betyder att någon åker ut på första sidan och några åker ner ett hack. Ditt budskap stör dina konkurrenters. Denna teknik beskriver jag här i min blogpost om fulSEO och Youtube. Det är exakt samma teknik men det är inte Youtube utan Newsdesk.

Låt oss visa ett exempel som jag skapat. På Mjukvara.se skriver jag en del om antivirusprogram och en del av detta är att det finns gratis antivirusprogram. Detta är inte ett så nischat ord. Det finns säkert 500-1000 sökningar om dagen för begreppet “gratis antivirus” och konkurrensen är medelmåttig. Utom på topp3 där den är knivskarp. Det är jag, Tommy och en domänsnubbe som slåss om första platsen. Hitintills har jag stått med svartepetter. Jag skrev en pressrelease(artikel) på mitt Newsdeskkonto som jag optimerade på “Gratis Antivirus”(mer om exakt hur man gör i en senare blogpost). I skrivandet stund ligger denna pressrelease på plats nr 14 på begreppet “Gratis antivirus”. Nu när jag länkar påverkar jag såklart denna träffbild. Förhoppningsvis klarar jag att skicka in pressreleasen på top10 på begreppet “gratis antivirus”

Ni ser. Det fungerar. Varje dag har denna pressrelease läsare och förhoppningvis puttade jag ned någon konkurrent med mitt budskap. Nu finns det förhoppningsvis ytterligare en väg in till min artikel om “gratis antivirus” till på topp10. Förhoppningsvis till någons förtret.

Har ni ett Newsdesk konto tycker jag ni skall prova. Ni kan alltid maila mig så hjälper jag er med fixandet av pressreleasen(artiklen) och till era konkurrenters stora förtret kan jag blogga om den här på Disruptive. Det kommer garanterat ändra träffbilden på det ordet vi optimerar den på.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Vilket abonnemang har du valt hos Newsdesk? Det kostar ju en del med fler finesser…

  2. Rudolf says:

    Sölve

    Jag har blivit sponsrad med ett pluskonto. Dock är nog liten SEO skillnad mellan dem. Jag kommer nog återkomma till det i ett inlägg, ja skillnaderna alltså 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+