Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

OmVård.se, ett annorlunda startup!

omvard

Genom min entreprenörskompis Peter Arvai kom jag i kontakt OmVård.se. De försöker tydliggöra kvaliten i svensk vård genom att sammanställa data om vården. Denna data är offentlig data, inte Omvård.se:s åsikter. Man kan likna det vid TestFreaks, fast det är inte produktrecensioner och produktdata man sammanställer, det är vårddata för olika vårdinstitutioner tex vårdcentraler. Exempelvis kan ni finna info om den kvartersakuten som finns i närheten där jag bor, Essingen kvartersakut. Det finns väldigt lite sådan här information tillgänglig i Sverige och den som finns är spridd på flera aktörer

Omvård har också en liten speciell sitatution som skiljer dem från andra startups. Det är Svenskt Näringsliv som finansierar tjänsten, i syfte att öka konkurrensen inom vårdsektorn. Svenskt näringsliv tror detta kommer öka kvaliten på vården i Sverige. Så ni som själva driver olika webtjänster ser så klart att detta är väldigt annorlunda än er verklighet. OmVård.se har en stor kund från början som säkerställer driften av tjänsten. En avundsvärd situation för de flesta entreprenörer. Dock är det troligt att det också begränsar den kommersiella uppsidan på konceptet som det ser ut idag.

Men entreprenörskap handlar inte om pengar. Pengar är verktyget för att säkerställa fortlevnad och att man kan agera efter de tankar, visioner och framtid som man ser. Pengar behöv också för att driva entreprenören dröm om i framtiden kunna erbjuda sina nära och kära ett något lättare liv ochi många fall vill man ge sina barn ett bättre start än vad man själv fick.. I stort och smått. Pengar är sällan det yttersta målet för entreprenörer. Nu kommer jag säkert få mothugg från de som inte är entreprenörer själva men jag tänkte låta Peter Arvai själv understryka min åsikt genom berättelsen om varför han bestämde sig för att starta projektet Omvård.se(det är en ganska kort video):

Min personliga reflektion är att vårdsystemet i Sverige, som jag tror omsätter ca 300 Miljarder SEK, nästan 10% av vår bruttonationalprodukt inte alls är speciellt transparent. Jämför med den Google debatt som varit de senaste dagarna. Där man försöker visa hur beroende vi är av Google och att detta kan vara ett problem. Men att svenskt sjukvård är lika transparent om en blyklump är det ingen som reflekterar över. Försök hitta data om din läkare och hur duktig han eller hon är. Google är ett under av transparens jämfört med vår vårdsektor ändå väcker Google starkare reaktioner. OmVård är det bästa vi har i ämnet och jag hoppas att det tillgängliggörs mer data så att makten över den vården jag behöver/kan behöva flyttas till mig som individ i mycket större utsträckning än vad vi haft tidigare.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. OmVård fyller en viktigt funktion, och jag önskar all framgång!

    Kan bara instämma; Entreprenörsskap handlar ofta om en irritation över att något inte fungerar. Att man vill försöka skapa sig en position att förändra något i världen. Något som betyder något för ens egen person, något som är personligt och viktigt för mig som individ.

    Jag har skrivit tidigare här på Disruptive, kanske något provokativt att jag är en kapitalist, kanske en “rå-kapitalist”. Det grundar sig på en grundvärdering om vikten av invividens makt över sitt eget liv, men även sitt eget ansvar att ta vara på de möjligheter man har i sitt liv.

    Kapitalist får många att tänka på något fult, en girig person, direktörer på Wallstreet med jättebonus fast de inte skapar avkastning till sina sparare (investerare).

    Men en värdegrund är sällan grundad på av endast av vad man själv personligen vill tillskansa sig (en socialist är sällan ute efter att alla rättigheter skall gälla just dem, en och annan kanske…), utan snarare vilken samhälle man vill leva i. I mitt fall handlar det om just det, jag vill leva i ett samhälle av mångfald där alla har möjligheter som individer oavsett etnisitet, bakgrund mm.

    Jag vill leva i ett samhälle fullt av möjligheter för alla; inte rättigheter för de som passar mallen. Detta driver mig, och även att jag är helt övertygad om att i många fattiga länder är vägen till välstånd och välfärd på lång sikt är genom personligt entreprenörskap.

    Och nej, entreprenörskap handlar inte i första rummet om att tjäna pengar, och de handlar aldra minst om att tjäna pengar för personlig lyxkonsumption.

    Det handlar om drömmar, visioner, självförverkligande (jepp, det är egoistiskt, men alla är såpass egoistiska).

    Däremot handlar det om att tjäna så pass mycket pengar att man kan förverkliga fler drömmar och visioner samt hålla dem vid liv, det finns alltid nya möjligheter att ta sig an, och de entreprenörer som lyckas tjäna riktigt mycket pengar, har ofta väldigt stora drömmar och visioner som inte handlar om extravagantlevende. Därav är det viktigt som entreprenör att tjäna pengar, det är det bränsle man förverkligar idéer med.

    Min senaste “irritation” är att det finns så många duktiga entreprenörer och innovationer som inte kommer hela vägen fram i Sverige och andra delar av Europa, att jag försöker hjälpa dem att komma till Silicon Valley via BootstrapLabs. Nu skall jag försöka ändra på förutsättningarna för fantastiska innovationer och entreprenörer och försöka få dem att komma lite längre genom att komma hit (till Silicon Valley).

  2. Rudolf says:

    Svenskt näringsliv har gjort en undersökning för några dagar sedan som bekräftar de jag skriver, pengar är inte ovikigt menkommer en bit ned på listan

    http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/nyforetagande/article84543.ece?csref=RSS

Trackbacks

  1. Jonas delade grejer / 2009-09-04 | You. Me. We. says:

    […] OmVård.se, ett annorlunda startup! […]

  2. » Entreprenören som försvann Entreprenörsbloggen says:

    […] Disruptive är en bra blogg om entreprenörskap, spana gärna in den. Jag kan speciellt rekomendera att ni läser kommentaren till följande inlägg. […]

  3. […] Vilket är en fråga som jag inte förstår, jag vet inte vad det har med diskussionen att göra? I min värld är problem spännande och intressanta, och utmaning att ta sig an. I en perfekt värld, hade jag inte överlevt länge. Berörde det något i kommentar här. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+