Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Problem är möjlighetens moder

Ett tag sedan sist, bara att konstatera tiden är knapp som småbarnspappa-entreprenör-i-nytt-land!

Men här kommer lite reflektioner från andra sidan Atlanten; en sak som jag ofta kolliderar i diskussioner med andra Svenskar är att jag kan vara rätt livlig att tala om att det finns problem, att det finns något som inte fungerar så bra som det skulle kunna.

Detta blir lätt en tuff debatt, speciellt om det handlar om aspekter av det som är lite heligt i Sverige, sjukvård, skolor eller sociala trygghetssystem.

Det slår mig att jag är nog i kulturkrock med mina landsmän i detta, jag möts ofta av “men var är det bättre?”

Vilket är en fråga som jag inte förstår, jag vet inte vad det har med diskussionen att göra? I min värld är problem spännande och intressanta, och utmaning att ta sig an. I en perfekt värld, hade jag inte överlevt länge. Berörde det något i kommentar här.

Så min grundtes är att jag tycker inte att problem är negativa, och smart kritik är en inspiration, jag tycker det är viktigt att se dem och förstå dem. De entreprenörer som är mest framgångsrika förstår problemet bättre än lösningen när de börjar bygga sina bolag, och det gäller Google (alla sökresultat är irrelevanta och toppositionerna är köpta) och faktiskt även något som Twitter (det är väldigt svårt att informera alla jag känner om vad jag gör just nu). Sedan har det öppnat sig större möjligheter bakom deras grundläggande problem, som de har varit bra på att bygga vidare på.

Här i Silicon Valley, så är investerare och entreprenörer extremt duktiga på att förstå problem, och smärtan som kommer med dessa, för bakom varje problem döljer sig en möjlighet – och ofta en möjlighet för entreprenör att “fixa ett fel”, och bygga något som är betydelsefullt och värdefullt för människor (Guy Kawasaki’s “Wright a wrong” och “improve quality of life” som exempel).

Förstår du inte smärtan och problemet här, är det väldigt osannolikt att någon vill investera i ditt företag. Jag utvärderar ett stort antal icke amerikanska företag som vill komma till Silicon Valley via BootstrapLabs och Whiteboard Accelerator, och trots att jag har en innovations och teknologi bakgrund, blir jag alltid mest imponerad av de som träffar rätt i ett tydligt problem för en tydligt målgrupp, och alltid mer av det än av avancerad teknologi och innovationer.

Mina kontroverser och middagsdiskussioner med mina Svenska landsmän har fått mig att tro att jag ibland inte är Svensk och är i en kulturkrock med min egen kultur och bakgrund, men jag har nu insett att jag är i kulturkrock med en brist av entreprenörskap och inget annat.

Så min uppmaning är till alla som läser detta, våga dyka in i problem, våga att inte se det negativt att allting inte redan är perfekt, och att varje problem är en möjlighet!

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Tore says:

    Intressant! Känner igen det där att folk ser något negativt i att identifiera problem. Jag kan ibland bli helt lyriskt när jag upptäcker något som inte fungerar bra. Tänker genast “här finns det saker man kan förbättra”.

  2. Rudolf says:

    Många problem i sverige är ju dessutom omöjliga för entreprenörer, tex de vårdproblemet du referar till. Det är staten som skall lösa de problemen för det är omöjligt att bygga en affärsmodell kring problemlösningen. Det man då också missar är kopplingen problem-tillväxt. När man löser problem skapar man tillväxt och förbättrar människors liv.

    En annan aspekt som också är svår att förstå, kring startups, där är det oftast så att man inte har speciellt bra koll på problemet, eller på lösningen. Det är faktorer man inte kan lösa vid skrivbordet utan de måste lösas on the fly så att säga. EN dimension som också är svår att förstå här hemma.

  3. Erik Starck says:

    Väl talat. Jag fyller på med en bloggpost jag skrev för några månader sedan som handlar om att man ska försöka formulera sin affärsidé som ett löfte till någon, ett löfte att lösa en tänkt persons problem:

    http://blog.opportunitycloud.com/2009/08/03/your-business-idea-as-a-promise/

    “Imagine standing in front of this person while they are exposed to the problem your product is supposed to solve. Now, imagine putting your hand on the persons shoulder and promise that person to solve the problem. How would you describe that promise? What words would you use?

    That’s your business idea!”

  4. Jo, fast många startups som lyckas har ett tydligt problem i sikte, många hittar dock mer spännande aspekter eller helt nya problem som är mer spännande när de börjat förstå ett problem för en viss målgrupp.

    Jag skulle vilja säga dock att i Sverige missar man behovet av att prova att ta sig an lika problem och olika sätt att lösa dem, innan man hittar vad som funkar. Det är ju inte riktigt ok, att prova och misslyckas, på samma sätt som här.

  5. Rudolf says:

    Nicolai

    Du har helt rätt, misslyckande är ett stort trauma för många människor här. Vårt samhälle straffar de som misslyckas ganska hårt och i många år.

    En av sveriges mest erfarna proffessor kring entreprenörskap pratar om problemet här: http://www.youtube.com/watch?v=TCX33GyX9i4

  6. Daniel Norin says:

    Jo svenska kafferaster är det bästa som finns…när det klagas så finns det ett behov…täck behovet med en effektiv lösning så blir några glada och börjar klaga på någonting nytt.

    Jobbade i Hong Kong och där var det tyst som i graven vilket gjorde det mycket svårare att se behoven.

  7. Christian says:

    Ja peppra det hela med positiv inställning som jänkarna har så är man där! Presenterar man en idé för en jänkare så säger dom bara: Wow, that’s great, you should try that. Alltid så positiva. Det är det drivet som gör att dom kan blåsa upp aktiekurserna och bara på några månader sluka bolag i Europa med samma kompetens. Det måste man ge amerikanarna. Positiv inställing!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+