Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nätkärlek är en bättre Marknadstrategi än Näthat!

För inte så länge sedan diskuterades näthat flitigt. En del har själva bäddat för att inte bli omtyckta genom att kontinuerligt dryga sig och sedan bli förvånade när folk använder samma attityd tillbaka. Andra väcker häftiga reaktioner bara för att de improviserar en låt i en reklamvideo. Hat är en stark känsla som finns i vårt samhälle och internet är en spegling av vårt samhälle. Hatet och kärleken på nätet är lika stort eller litet som i vår verklighet. Det enda som skiljer är att det är så mycket lättare att mäta på internet. Jag vill i denna posten visa en annan dimension av nätkärlek. Nätkärlek kan vara en marknadsstrategi.

Sharing is Caring

När Peter och jag startade disruptive ville vi prata om Entreprenörskap, så som vi såg på ämnet. Vi kände inte igen oss i den offentliga samtalstonen kring entreprenörskap. Vi tyckte vi hade ett perspektiv som var annorlunda och som vi tyckte låg närmare sanningen. För oss handlade det också om vi hade kunskaper, insikter, tankar och historier kring våra misslyckande som vi ville förmedla.  Insikter som Peter och jag trodde andra människor kunde använda i sina liv för att göra sitt liv bättre och lättare förstå hur världen funkar.  Vi ville inte skapa debatt, vi ville dela. I efterhand har jag insett att detta var en kärleksstrategi. Sharing is Caring som någon smartskalle uttryckte sig.

Det är inte så att jag inte hängett mig åt kontrovers i ibland. Kontrovers och näthat är kraftfulla marknadstrategier. Enkelt exempel på hur framgångsrik kontrovers kan vara, sett ur ett marknadsperspektiv, är politik.. Där är kontroversen ständigt närvarande och detta generar mycket, känslor, länkar, kommuntarerar, delningar, trafik och klicks, mer än inom entreprenörskap. Blogghistoriskt har tex 1000 apor och bröderna Schulman använt denna strategin stenhårt. Framgångsrikt för de fick mycket uppmärksamhet men de trampade på 100 tals människor på vägen.

Var finns det mest hat på Svenska Internet?

Idag när jag var ute och löptränade i bergen kring Santa Ana, sprang jag och funderade på var det finns mest hat på svenska internet. 1000 apor är nedlagt och det finns ingen självklar arvtagare. Jag är inte så politiskt intresserad så det tog lite tid innan jag kom på det, Sverigedemokraterna såklart. Få människor verkar sprida så mycket dålig karma kring sig som Sverigedemokraterna. Hela rörelsen verkar bestå av inskränkta, konservativa och rädda människor som längtar tillbaka till ett Sverige på 50-talet. De anser sig dessutom vara missförstådda vilket antyder en stor dimensionslöshet.

Vilket är starkast, Näthat eller Nätkärlek?

Låt oss gräva lite i länkhögen och se vad länkarna har att säga om kärlek och hat på internet. Enligt Yahoo SiteExplorerar har Sverigedemokraterna.se ca 53000 länkar pekades till sin webbsida. Se skärmdump från Yahoo Siteexplorer nedan.

Låt oss jämföra detta med disruptive.nu som idag får vara representat för kärlekens på nätet. Enligt Yahoo Siteexplorerar har Disruptive ca 42000 länkar.

Sverigedemokraterna visar sig vara vinnare vid en ytlig anblick. Dock skall vi tänka på att Sverigedemokraterna är politik och de väcker väldigt mycket känslor, mer än tex Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna har också tillgång till tv, debattsidor, budgetar, partibidrag och inte att förglömma att ca 500000 Svenskar röstade på dem.

Givet detta står sig disruptive ganska väl då vi bara är tre killar med ett annorlunda engagemang som bloggar på disruptive på vår fritid.

För dig som bloggar eller är Företagare

Att dela med sig av sina tankar, känslor, upplevelser och erfarenheter. Speciellt sådana som man inte kan köpa i bokform på närmaste internetbokhandel är en bra marknadsstrategi. Kombinera det gärna med några grundläggande marknadsföringsinsikter och copykunskaper(som du kan köpa på närmaste internetbokhandel) och att du inte gör det ensam. Denna mix av kärlek och kunskap gjort över lång tid ändrar ditt möjlighetsmoln.

Kärlek är inte lätt….

Alla som utövat kärlek vet att det kan vara svårt och kräva mycket tid. Men när det funkar är det magi. För er som tvivlar och kanske ännu inte fått uppleva det. Lyssna på denna låten och videon. Känn efter hur det känns på insidan, sedan 1000 dubblar ni den känslan. Så känns kärlek.

Jag önskar er alla en fin alla hjärtan från andra sidan jorden.

fg

Bloggkärlek utgår till Pontus för hans kärlekshandling i veckan

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Johan Lundgren says:

    Riktigt bra tanke.

  2. Är säker på att nätkärlek kommer att vinna över näthat. Med nya sätt att kommunicera och lära sig saker, tror jag onda krafter och bakåtsträvare får en allt mindre arena. Något jag blivit allt säkrare på sedan jag såg Chris Anderson: How web video powers global innovation http://bit.ly/bUIzhg

  3. Å, vilket härligt inlägg! Jag kan bara hålla med om att det är kärlek och snällhet som vinner i längden. Och det bästa av allt är ju att det smittar: om du är snäll mot någon som kommer den personen inte bara att vara snäll tillbaka utan även att vara snäll mot andra. Och så blir världen en bättre plats 🙂

  4. Rudolf says:

    Jenny!

    Tack, hade helt glömt det där med att snällhet och kärlek smittar. Tyvärr gör ju hat det också men människor är ju duktiga på att lära sig så blir man utsatt för kärlek och märker att det funkar, då ändrar man ju beteende och attityd!

    Det var delvis det jag ville visa med inlägget, att ett kärleksfullt beteende på internet är ngt som faktikst är lönsamt, inte bara en massa ord!

  5. Rudolf says:

    Av en märklig anledning lanserade nationaldemokraterna, “Årets Fosterlandsvän” idag. Ett lysande exempel på hat som marknadstrategi

    http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?dokID=1396

Trackbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Nicolai Wadstrom, Johan Ydring. Johan Ydring said: Trevligt på disruptive: Nätkärlek är större. http://bit.ly/gOHjzY […]

  2. […] Disruptivedoktrinen Föregående: Nätkärlek är en bättre Marknadstrategi än Näthat!| […]

  3. […] om inte alla ser sin egna bit i det och även om det provocerar en del. Detta innebär massor av möjligheter, särskilt om man förstår att man inte nödvändigtvis alltid är i […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+