För er som inte vet det är det ganska vanligt bland de som jobbar med sökmotormarknadsföring att köpa länkar i syfte att manipulera Googles index. Google tycker detta är ett oskick och man kan råka illa ut om man gör detta. Man kan tex bli utkastad ur Googles index. Ett ganska jobbigt straff om din affärsmodell vilar på trafik från Google.
Ändå är det så att Googles misslyckas med sitt korståg mot köpta länkar. Fenomenet blir större och större för varje år som går och sprider sig till fler och fler branscher och fler och fler aktörer. Anledningen till det är att det funkar(givet att man gör det rätt). Trots att det inte är riskfritt, väljer ändå företag att göra detta. Det är nämligen en stor risk att inte göra SEO, tex om dina konkurrenter gör det. De tar merparten av sökmotortrafiken och pengarna i ditt segment.
Inför Googles Sökalgoritm är vi inte alla lika…
Det är min övertygelse att vissa aktörer har tillgång till någon typ av Gräddfil i Google, de som äger ett varumärke. Vi finner flera indicer på detta över åren. Nedan ser mina favorittankar i ämnet varumärken och Google.
För några år sedan pratade Eric Schmidt, Googles dåvarade VD om varumärken och deras värde på internet
“Brands are the solution, not the problem,” Mr. Schmidt said. “Brands are how you sort out the cesspool.”
Det var ingen slump att Eric nämde detta. Vid tidpunkten ifråga var Google redan på väg att vrida sökalgoritm åt varumärkes- ägarens håll(Eller i alla fall sina filter). Anledningen till detta är att sökaren förväntar sig varumärken och vill ha varumärken i SERP:en. Såhär säger Stefan Weitz, Director of Search på Microsoft, i en intervju om ett test man gjorde av sökresultaten, genom att ta bort ett varumärke i SERP:en(Microsoft valde just JCPenny eftersom det var mycket prat om JCPenny då de hade gjort länkköp och blivit straffade)
We blocked all JC Penney internally and asked our human ranking systems “does this result for the search phrase “comforters” look better or worse after this change?” Everyone said it looked worse because they expected to see JC Penney there.
Min slutsats(fundering då jag inte har objektiva bevis) kring detta är att varumärkesägare har carte blanche av Google när det gäller länkköp. Sökaren vill nämligen ha ditt varumärke i SERP:en och Google är på sökarens sida. Det är knappast så att JC Pennys framfart i indexet och andra gick Google obemärkt förbi. Man valde dock att inte göra något, för det var bra för deras index. Först när JC Penny blev outade av NY Times och Google tappade ansiktet kom straffet för JC Penny. Några månader senare avslöjar NY Times flera bolag i blomsterbranschen som länkköpare. Då väljer Google att inte göra något. Man säger att man “Filtrerat” bort länkarna redan. Jag tror dock inte det var skälet. Hade man straffat dessa länkköpare hade SERP:arna för den branschen dramatiskt förändrats till det sämre. Det vill inte Google för då försämras sökupplevelsen och då blir Googles produkt, sök, sämre.
Lärdomen av detta kan såklart vara att varumärkesägare kan sätta igång att köpa länkar tills de är blåa i planeten men jag vill nog primärt tolka detta på ett annat sätt. Jag vill peka på hur värdetfullt det är med ett varumärke. Google har antagligen inte alls gjort varumärkessatsningar mindre lönsamma, tvärtom. Värdet av varumärken har bara ökat. För att lyckas på nätet måste du göra varumärkessatsningar. Ditt varumärke gör att du får tillgång till Googles gräddfil.
Helt klart en bra observation och punch line. Men är det inte något av en höna och ägget situation? Genom att köpa länkar och driva stora mängder trafik så kan man ju skapa/stärka/bygga varumärke, vilket sen gör att man kan köpa ännu fler länkar eftersom man inte riskerar straff? Vet förstås att det ofta krävs andra marknadsföringsaktiviteter också, men i teorin borde det ju gå att skapa en uppåtgående spiral på det här sättet.
Bra skrivet Christian. Slänger ut en länk i Twitter till läsarna på SEO-forum.se
Tack Jim
Jonas:
Jag tror inte man kan bygga så starka varumärken bara genom organiskt sök. Det krävs multikanal marknadsföring och om jag skall vara brutalt ärlig, mkt tv-marknadsföring.
Vi vet inte heller hur Google bedömmer varumärken, eller ens om de gör det. De kanske bara kollar SERP:ar ctr och i viss mån Bounce
Ta mjukvara.se som under många år, publicerat innehåll, fått länkar. Sajten har enorma mängder länkar med Svenska mått mätt. Ändå vill jag inte kalla den ett varumärke. Hade man lagt på PPC och TV marknadsföring under några år. Ja då hade jag nog haft ett varumärke där.
Kan man jämföra ett varumärke med trovärdighet kanske? En sajt med hög trust har lättar att ranka bra med nytt material på nya sökbegrepp.
Ett varumärke funkar kanske på liknande sätt eftersom användarna känner till, och i många fall har förtroende för det. Detta gör, som du säger, att Google inte kan gå emot sina användares förväntningar.
Ditt svar till Jonas kan jag verkligen hålla med om. Särskilt TV-reklam verkar vara enormt viktigt för att bygga ett starkt och trovärdigt varumärke. Undantag är Google och Facebook som jag aldrig sett TV-reklam för. De får dock mycket gratis eftersom det snackas om dem i morgonsoffor m.m. hela tiden.
Intressant inlägg, det fick en push av mig.
@Kristoffer: Jag har för mig att en bloggare uppmärksammade reklam för google för ett par månader sen…. Här var den: http://www.lindqvist.com/wtf-google-annonserar-pa-facebook/
Tack Tobias!
Sjukt att bestraffa länkköp, eller skapande av länkar på konstlad väg. Jag skulle tex kunna slå ut en konkurrent genom att om konkurrenten idag hade låt säga 1 miljon backlinks, så skulle jag kunna sätta upp min egen lilla backlink-maskin bakom en farm av proxyservers och skjuta ut några miljoner backlinks. Skulle då min konkurrent drabbas? Jag tror inte det är så enkelt…