Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google Tagna med Handen i Syltburken Igen

Varje dag görs det ca 30 miljoner sökningar i Svenska Google. Mätt i användande och nytta är det troligt att Google är den viktigaste platsen på hela svenska internetet. Det betyder att för nästan alla svenskar är Google ett verktyg för att göra sitt liv bättre, intressantare, spara tid, spara pengar, hitta “rätt” information osv. Givet dessa faktum är det förvånansvärt lite granskning av denna internetjätte. Jämför med tex Sveriges Radio, vars program, åsikter, organisation och ledarskap brukar dissekeras av svensk media, bloggare och tom av dem själva. Svenska Google kan man inte ens ringa som privatperson, du måste nästan känna  någon där för att lyckas med reptricket att komma i kontakt med dem.

Google hävdar själva att de är goda, de har en “do no evil”strategi som finns inskrivet i deras företagsfilosofi(punkt nr 6). Det är såklart trevligt men som de flesta vet är vägen till helvetet kantat av goda intentioner. I själva verket är det handlingar och inte ord som definierar oss eller företagen.  I takt med att Google växer, växer även deras hyckleri. I själva verket är de bara ett företag, vars enda syfte är vinstmaximering. De är dessutom ett företag som mer eller mindre kontrollerar vår internetupplevelse och definierar vår verklighet.

Så vad har Google pysslat med de senaste veckorna förutom att anställa en massa folk, sälja annonser och uppdatera algoritmen(I snitt ca 2 ggr per dag)

  1. Man har i Kenya scrapat andras databaser av företagsinformation, därefter sålt tjänster till databasägarnas kunder och hävdat falskeligen att man gjort det i samarbete med de företagen man scrapat: Läs mer här: (Tagna med handen i syltburken erkänner man det också)
  2. I deras automatiska annonsystem har man inte så bra koll. Man tillåter annonsering för illegala biljetter till nästa sommares OS event och man tjänar fett med stålar på det. Att köpa toppositionerna för relevanta ord kan kosta upp mot 300 SEK klicket. Vad värre är att de har så otydlig annonsmarkering att det finns många människor som inte tänker på att det är annonser och därmed sänker garden. De tror att Google godkänner annonsörer och produkter. De är ju inte onda…. Läs mer här
  3. Google bryter sina egna Guidelines avseende köpta länkar. Man har helt enkelt köpt blogposter för att påverka hur människor ser på Google Chrome. SVT(Hatten av för Leo) skriver i alla fall en artikel på nätet om detta.

Do no evil eller bara vinstmaximering?

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Intressant post, detta i samband med att dom nu börjar fronta sina G+ resultat mer och mer i söket ger mig avsmak i munnen.

  2. rudolf says:

    @Fredrik
    Det är anmärkningsvärt att det kommer så mkt, så fort…

  3. webguide says:

    Do no evil!!

    Yeah right!

  4. Kim says:

    Utmärkt artikel. Riktigt intressant att läsa artiklen du länkade till också http://blog.mocality.co.ke/2012/01/13/google-what-were-you-thinking/

    Pinsamt Google

  5. Christian says:

Trackbacks

  1. […] Disruptive hittar Google i syltburken […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+