Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Misslyckas billigt – än viktigare på nätet

Ingvar Kamprad kallade sig själv för Fiaskopelle i en omtalad intervju för något år sedan. Det är inte mycket som gjort så starkt intryck på mig inom entreprenörskap som just det ordet. Ingvar Kamprad, en Fiaskopelle.

Bakgrunden till tillmälet var att Kamprad startat nio företag varav endast ett lyckat. Man får tycka vad man vill om Kamprad men fiasko känns ganska långt bort i min värld. Det han gjorde var något som borde vara en grundpelare i alla satsningar på internet. Om han visste det eller inte låter jag vara osagt men han misslyckades billigt. Han misslyckades billigt och han gjorde det om och om igen till han hittade en modell som fungerade.

Visst är det så att förr eller senare behöver man ta sin verksamhet ur källaren, det är helt i sin ordning. Det är de som börjar trumma på stortrumman direkt som riskerar för mycket. Visst, ibland funkar det också men långt från alltid. Den stora fördelen med internet är ju att det går att starta med mycket små kostnader. Det behövs ingen fax, inget fikarum och knappt ens folk, det är bara att sätta sig ner och sätta igång. Vem som helst har möjligheten att nå nästan hur många som helst.

Än så länge har jag väl knappast delat något nytt? Det är slutsatsen som är intressantare. Det gör att jag har ganska litet förtroende för företag som är så ruskigt heta, för de stora satsningarna som Groupon eller Twitter. Anledningen är inte att jag tror att de kommer misslyckas, anledningen är att jag inte tror mig veta. Hellre än att satsa på stora projekt väljer jag att satsa på människor som jag vet kommer försöka till dess de lyckas. Hellre än att jobba på Goupon eller investera i Twitter väljer jag att umgås med människor som försöker, om och om igen. Det är mycket mer spännande och jag är övertygad att det är en bättre väg till framgång.

Jag heter Magnus Bråth och det här är min första post på Disruptive.nu, jag tänkte att det var passande att berätta varför du hittar mig här.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Christian says:

    Att lyckas är en funktion av misslyckanden

  2. Härligt att du börjar blogga här Magnus!

  3. Magnus says:

    Tack! Det känns väldigt spännande faktiskt.

  4. Kim says:

    Håller med Jonny. Härligt! Jag hoppas på en högre inläggsfrekvens här nu 🙂

  5. Utan att veta för mycket om Bert Karlsson så har jag för mig att han i någon intervju för länge sedan sa ungefär det du säger nu. För honom så har det gått ungefär tio misslyckade projekt per lyckat projekt men att det som lyckades har betalat de misslyckade med råge. Om han misslyckades billigt…det har jag ingen aning om men det antar jag eftersom det fortfarande går rätt så bra för den entreprenören.

    Kul i alla fall att se dig blogga här med Christian och de andra.
    Kör hårt!

  6. Intressant att få ytterliggare en vinkel här.

  7. Jonas says:

    Tror inte jag är ensam om att tycka att det är av sina misslyckanden man lärt sig mest. Ett stort problem är ju att man lär sig rätt tidigt att det är hemskt att misslyckas (i skolan tex). Riktigt framgångsrik är den entreprenör som likt Kamprad insett att misslyckanden inte är nåt annat än lärdomar. Och ju snabbare man kan komma tillbaka, desto snabbare blir man förstås också framgångsrik 🙂

Trackbacks

  1. […] Misslyckas billigt – än viktigare på nätet Posted on February 2 by petter /* […]

  2. […] Disruptive misslyckas billigt […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+