På sistone har det varit mycket snack i SEO kretsar på nätet om oseriös SEO, vilka som är oseriösa och exakt hur nära maffian vi som jobbar med SEO står. Jag har medvetet hållt mig utanför denna diskussion. Dels har jag såklart känt obehag inför att liknas vid maffiamedlemmar men också för att jag vill premiera positiva inlägg framför att dizza branschkollegor. Det är lätt att man som bloggare skriver negativt och försöker provocera, då det helt enkelt är lättare att få länkar och uppmärksamhet. En väg jag valt då och då också men som jag försöker hålla mig ifrån. Jag vill därför nyansera denna diskussionen genom att diskutera vad som skiljer en duktig seo:are från en fantastisk SEO.are och vem jag tycker är fantastisk.
Jag tror det finns en sak som skiljer en duktig SEO:are från en fantastisk SEO:are och det gäller länkarna. Lättast illustreras det genom en fråga som alla SEO:are ställs inför: “Hur får vi länkar?” En duktig SEO ställer sig frågan precis så: “Hur får vi länkar? “En fantastisk SEO ställer sig frågan såhär : “Hur skalar vi den länkmetoden och vilken internkostnad får varje länk” Häri ligger hela skillnaden och skalan som man använder för mätning är logaritmisk.
Under min relativ korta karriär inom sökmotorer har jag haft förmånen att jobba och lära från några fantastiska SEO:are. Andra SEO:are har jag under några år haft möjlighet att dela och diskutera erfarenheter och därmed lärt känna vad de går för. Nedan finner ni dessa personer. Jag har medvetet varit luddig om vad de pysslar med då det är är upp till dem att berätta om det. Detta är inte heller en toplista. Det är en bara en lista på personer som får saker och ting gjort. En lista på personer som leverar förstaplatser i konkurrensutsatta segment .
Magnus Bråth. Idag driver Magnus Bråth AB Sökmotorkonsult Tidigare var är ansvarig för all SEO för Pokerlistings och närliggande sajter. En av de absolut svårares jobben i hela världen inom SEO. Ni kan känna honom som bloggare på Sökmotorkonsult. Ni finner Magnus på Twitter här:
Marcus Holmström: Tidigare hade han Magnus jobb och byggde upp några av de största portalerna på jorden inom Gambling. Få personer har anställt så många länkbyggare som Marcus. Idag driver han Ayimas Skandinaviska kontor
Viktor Sahlstedt: Byggt en av världen största portaler inom lån,idag frilanskonsult inom SEO. Ni finner Viktor på Twitter här
Jonas Orvarsson: Idag chef för internetmarknadsföringen på Ticket. En av de som har absolut längst erfarenhet av gambling SEO i Sverige
Magnus Foss. Gammal kollega och van SEO:are inom gambling. Idag är Magnus senior sökmotorkonsult på Visits. Ni finner Magnus på Twitter här.
Stefan Tärnell: Byggt stora portaler i USA: Van organisatör av internetorganisationer. Idag senior SEO.are på Curamdo Ni finner Stefan på Twitter här:
Aaron Axelsson. Head of SEO på Bråth AB, tidigare head of SEO på Pokerlistings Jobbat sig upp från botten. Ni finner Aaron på Twitter här.
David Wickström: Jobbar SEO på Searchmint. Jobbat sig upp från botten. Ni finner David på Twitter här.
Simon Nyström. Från början affe inom Gambling men sedan länge van gambling SEO:are om privat jobbar som affiliate inom webbdesign m.m. Gammal kollega även om vår tid tillsammans blev kort. Ni finner Simon på Twitter här.
Urban Grotherus. SEO branschens grand old man. Känd för sin nogrannhet och för att vara forummaster på SEO forum. Ni finner Urban på Twitter här.
Det finns ännu fler fantastiska SEO:are därute. Vet du ngn så lägg ett tips i kommentarerna och du berätta varför just de är duktiga.
Var e brudarna?
Tyvärr inte i närheten av mig 😉
Bra namn på listan. Tråkigt att man inte själv kom med… 🙂
Är inte en del av de som är listade på din lista rätt involverade i en hel del irriterande spam och betalda länkar Rudolf?
Trevlig lista, ett par av namnen var helt nya för mig. Det blev några nya intressanta personer att följa på twitter 🙂
Hjalmar
Betald länkar, säkert!
Bernt
Vi får kanske chansen ngn dag 😉
Bra lista, håller med om många.
jag är asbra
(dessutom är jag tjej, vilket det var tunt med på den här listan)
Ingela:
Vi får hoppas att jag får den chansen!
Helt rätt inlägg av dig Christian i SEO-debatten.
Tack Pontus
Så du tycker alltså att betalda länkar är hedervärt och bra?
http://jjk2012.jardenberg.se/post/17327748715/10-seo-are-jag-skulle-jobba-med-varje-dag-i-veckan-min
Joakim
Jag har inget moraliskt problem köpta länkar om det är det du avser?
Ja, det var ungefär så jag menade. Då vet jag det. Bra varudeklaration.
Möjligtvis skulle det också vara intressant att veta om du lever som du lär och fick betalt för länkarna i det här inlägget?
Joakim
Nej, vid detta laget borde du förstått att min drivkraft att blogga på disruptive, inte är ekonomisk. Om jag ville sälja länkar, skulle jag bygga ett nätverk med några hundra websajter och skala skiten. och kränga länkar för 100KSEK i månaden.
Kul att Jocke Jardenberg lägger sig i diskussionen, alltid roligt när klassens clown kliver in.
Var är Nikke? Och Joinsimon?
Nice. Men Nikke och Joinsimon kom jag också och tänka på, och Nabil. (Var nu han blivit av)
Aldrig jobbat med dem
Spamproblematiken bör belysas mer, vad är bra SEO egentligen.
Nu jobbar jag inte inom SEO, men givetvis stöter jag på grunderna osv dagligen då jag kodar back/front-end på webbsidor mm. Varje gång jag ser folk som försöker ge branschen kritik för vissa arbetssätt som kan anses som fula verkar de inte tåla att få detta.
Ett exempel som jag själv råkade ut för nyligen var med en från just din topplista. Låter en bild tala för sig självt:
http://pic.twitter.com/n2fl0oCq
Att skratta, göra folk till clowner osv bevisar väl bara ett omoget beteende om något.
Stöter på frågor, påståenden osv inom min branch försöker jag svara så gott jag kan fastän personen i fråga har helt åt skogen fel, skev uppfattning osv. Ge och ta, lära sig av varandra utan att för den delen behöva vara kund.
Stefan
Om du läser texten Stefan så ser du att det ej är en topplista.
Magnus får såklart ta ansvar för sina egna dialoger. Min poäng är, att om du vill ha ett digitalt problem löst i Google, är dessa personer bra att kontakta. De kommer lösa problemet på ett bra sätt åt dig. Det är min erfarenhet som du inte på ngt sätt behöver ta som objektiv sanning.
Jag skiter fortfarande i hur du gör Stefan, jag har svarat på din fråga 100 gånger om du inte vill lyssna så sluta fråga.
Jag säger det en gång till: Om du levererar 404 när Google kommer på besök kommer de ge dig sämre positioner även på sidor som inte har 404 – det är så det funkar. Om du sen vill spekulera i om det är gott eller ont eller en hög med sylt kan du göra det. Jag har förklarat hur det fungerar.
*skrattar*
Jag har inte jobbat inom SEO i mer än några år, men av någon konstig anledning så blir det ALLTID pajkastning så fort någon vill dela med sig av sina personliga erfarenheter inom ämnet.
Rudolf har satt ihop en lista med folk som han tycker är schyssta och som han rekommendera (är inte det snällt av honom?)
De flesta av oss har jobbat med så många kunder att vi ovillkorligen har stött oss med någon och detta har lett till lite “sämre” pr.
Och som en del av inläggen tar upp,
Jag önskar att det här med köpta länkar inte fanns, det är en jävla soppa om jag ska vara ärlig, men som det ser ut i dagens läge så är det bara gilla läget eller “Get out of the game”.
Magnus: Jag måste ha missat dina tidigare svar för det du gav nu är jag nöjd med, tidigare såg jag mest skratt och förlöjligande. Att jag inte håller med om statuskoderna är en helt annan sak. Case closed 🙂
Kom igen nu grabbar. Vi vet väl alla att det finns olika skolor inom SEO, mycket beroende på vilken bransch man verkar inom. Jag är helt med Mattias. Köpta länkar finns, och funkar. Inte en favoritsyssla jag har, men inget jag drar mig för om det behövs.
För övrigt har du ju jobbat med mig Christian, så lite ledsen blev man när man inte kom med 😉
Charles: Var inte meningen att på ngt sätt göra dig upprörd. Jag tycker du skall leta upp en kund och be dem skriva ngt om dig här. Det är lite syftet med min avslutande kommentar i inlägget
Skojade mest, Christian… Känner att jag har tillräckligt i ryggen för att känna mig duktig 🙂
Charles:
Mitt råd är ändå ett bra råd 😉
Vi betalar för vår dator, vi betalar för uppkopplingen, vi betalar ibland för vår webbplats innehåll, både text och bilder, vi betalar för att få webbplasten publicerad hos ett webbhotell, vi betalar för domännamnet, vi betalar sökmotorer för att få sponsrade länka mm men så har ett amerikansk företag som heter Google bestämt att vi inte ska köpa länkar av varandra för att det stör deras affärsmodell.
Håkan +1
Håkan har en poäng där. Samtidigt blir jag lite förundrad över en del kritik som det här inlägget har väckt. Det innehåller ingen kritik mot någon person. Utan är bara en reflektion som du har Rudolf.
Men lik förbaskat så angrips det. Och tycker mig se samma tendens i alla andra diskussioner som gäller det här med SEO, att det enbart är en part/åsikt/metodlinje/etc som hela tiden går till angrepp.
Förstår det inte riktigt. Har de behov av att visa att de minsann kan något också eller vad gäller det?
Tråkigt att det än en gång ska moraliseras över köpta länkar. Särskilt när det inte ens är det inlägget handlar om.
Bra kommentar Håkan Persson.
Mycket bra kommentarer här på slutet. Håkan, Urban och Kristoffer plus ett på er.
Urban, Håkan, Kristoffer, Magnus
Det är såklart en kommersiell agenda. Man dizzar såklart det här med länkar när man själv bara vill sälja strategi. Alla vet att länkar inte är strategi, det är handson arbete. Ofta ganska tungt sådant även för stora varumärken. Har man jobbat länkar vet man ofta ganska fort var som funkar eller inte oavsett vilken typ av länkar man väljer.
Bra lista, känner igen hälften och jag hade tagit i de flesta med och utan både tång och handskar. Christian, keep up the goodvwork.
Tack Anders!
Jag kan inte uttala mig i aspekten duktig seomänniska, jag är en total amatör, men jag kan uttala mig i aspekten seo köpare, och eventuell kund. Det jag slås av som gör mig helt förfärad är hur otroligt otrevliga många verkar vara med varandra i seobranschen, och jag kommer också osökt att fundera över, om det är så här ni behandlar varandra för att ni tycker olika (ni är ändå på något sätt kollegor i samma bransch och sådana brukar respektera varandra), hur behandlas då era kunder??? Har ni noll respekt för dem och deras kunskaper om sina verksamheter också? Blir de också totalt dissade om de har “fel” uppfattning? Jag är säker på att ni alla är mycket duktiga på det ni gör men lite respekt för andra skadar aldrig. Jag läste detta inlägg när det skrevs som en rekommendation på människor Rudolf jobbat med och tyckt varit duktiga och tyckte att det var trevligt att läsa. Sedan kom jag tillbaka hit ett par dagar senare och läser kommentarerna och blir mörkrädd. Det är ett inlägg om Rudolfs subjektiva tyckade, och genast blir det total tuppfäktning i kommentarerna….Ärligt talat, det gör mig faktiskt välidgt tveksam till att köpa seo. Inte för de metoder som används, utan för den brist på respekt som tycks finnas för andras säkerligen många gånger hårda arbete. Kanske har jag missuppfattat allt, och kanske känner ni alla varandra och har en rå men hjärtlig ton, men jag som totalt ovetande uppfattar den inte så. Jag tycker det är enbart tråkigt.
Katrin
Jag tror inte du skall se detta som olika uppfattning. Det finns några människor som blivit kallade, kriminell, varböld och oseriös. Jag tror även du skulle bli upprörd av det.
Handlade det bara om olika uppfattningar så hade det inte blivit såhär. Givet den infon kanske du ser det i litet annat ljus?
Rudolf: Som läsare av din blogg och av det här inlägget kommer det knappast fram och det kan man då alltså inte veta, om man inte föjer en massa andra bloggar, vilket inte alla gör som inte är insatta i seobranschen. Jag ville försöka visa hur det här inlägget, (eller snarare alla kommentarer) kan tolkas välidigt negativt för en presumtiv kund, som knappast är insatt i vem som kallar vem vad. Det enda jag ser är inlägget och kommentarerna jag läser här. Resten av historien om den finns på andra ställen har jag 0 koll på, och ärligt talat sådana uttalanden om sina kollegor som du nämner, varböld, kriminell osv gör mig än mindre benägen att gilla vad jag ser. Det ger lite vatten på min kvarn om att man måste börja respektera varandra som kollegor.
ville bara tillägga att även jag haft förmånen att få råd och hjälp av flera personer på listan och funnit dem väldigt trevliga, kunniga och desutom villiga att förklara för en nybörjare, och dessutom väldigt bra på att dela med sig av sin kunkap. Andra kanske jag har förmånen att jobba med andra gånger och hoppas på att bli lika bra bemött då
Visst finns det SEO-“brudar” också, även om det var lite tunt med oss på listan 😉
Kan dock hålla med om Marcus efter att ha jobbat med honom i många år.
Katrin:
Du har rätt, som utomstående kan det vara svårt att förstå!
Jag tror dock inte alls det påverkar branschen , anledningen till det är att tidningen Dagens Medias kommentarsfält ser ut som tredje världskriget jämfört med denna diskussionen och ändå köper svenska företag reklamkonsulttjänster för kanske 15 miljarder sek per och reklambranschen är en drömbransch för många unga. Det finns också en annan sak som faktikst hedrar ovanstående. Ingen hackar på ngn anonymt, till skillnad från dagens medias kommentarsfält. Alla kör med öppna kort.
En annan aspekt är att i princip ingen av mina kunder jag haft sedan 2007 har läst min blogg. De läser inte bloggar, efter jobbet åker de hem och äter middag och tar barnen på hockeyträning eller ridning typ. Med det vill jag säga att detta är en bloggpost som inom kort kommer vara långt ned i Googles arkiv och bortglömd av de flesta.
Instämmer Christian om det med genomslaget utanför branschen. Det är inte många utanför den innersta kretsen som bryr sig om, eller ens känner till de diskussioner som gäller det här.
De vare sig läser till eller känner de mest namnkunniga personernas bloggar i vår krets.
Och i de få fall de har sett något av debatten ligger deras intresse i att få ett resultat med sin SEO-satsning. Inte hur vi kategoriserar varandra.
Passar på att puffa för att vi söker en SEO/SEM-specialist till ett av Sveriges snabbast växande företag.
Märkligt.
Ibland verkar folk tro att Google jobbar för SEO konsulter och att det handlar om att tillfredsställa deras behov.
De gör de alltså inte, om någon trodde det…. 😉
Janson:
Om du inte visste det så ogillar Google starkt de som jobbar med SEO
Jag är bra också.
overandout