Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

10 SEO:are jag skulle jobba med varje dag i veckan

På sistone har det varit mycket snack i SEO kretsar på nätet om oseriös SEO, vilka som är oseriösa och exakt hur nära maffian vi som jobbar med SEO står. Jag har medvetet hållt mig utanför denna diskussion. Dels har jag såklart känt obehag inför att liknas vid maffiamedlemmar men också för att jag vill premiera positiva inlägg framför att dizza branschkollegor. Det är lätt att man som bloggare skriver negativt och försöker provocera, då det helt enkelt är lättare att få länkar och uppmärksamhet. En väg jag valt då och då också men som jag försöker hålla mig ifrån. Jag vill därför nyansera denna diskussionen genom att diskutera vad som skiljer en duktig seo:are från en fantastisk SEO.are och vem jag tycker är fantastisk.

Jag tror det finns en sak som skiljer en duktig SEO:are från en fantastisk SEO:are och det gäller länkarna. Lättast illustreras det genom en fråga som alla SEO:are ställs inför: “Hur får vi länkar?” En duktig SEO ställer sig frågan precis så: “Hur får vi länkar? “En fantastisk SEO ställer sig frågan såhär : “Hur skalar vi den länkmetoden och vilken internkostnad får varje länk” Häri ligger hela skillnaden och skalan som man använder för mätning är logaritmisk.

Under min relativ korta karriär inom sökmotorer har jag haft förmånen att jobba och lära från några fantastiska SEO:are. Andra SEO:are har jag under några år haft möjlighet att dela och diskutera erfarenheter och därmed lärt känna vad de går för. Nedan finner ni dessa personer. Jag har medvetet varit luddig om vad de pysslar med då det är är upp till dem att berätta om det. Detta är inte heller en toplista. Det är en bara en lista på personer som får saker och ting gjort. En lista på personer som leverar förstaplatser i konkurrensutsatta segment .

Magnus Bråth. Idag  driver Magnus Bråth AB Sökmotorkonsult Tidigare var är  ansvarig för all SEO för Pokerlistings och närliggande sajter. En av de absolut svårares jobben i hela världen inom SEO. Ni kan känna honom  som bloggare på Sökmotorkonsult. Ni finner Magnus på Twitter här:

Marcus Holmström: Tidigare hade han Magnus jobb och byggde upp några av de största portalerna på jorden inom Gambling. Få personer har anställt så många länkbyggare som Marcus. Idag driver han Ayimas Skandinaviska kontor

Viktor Sahlstedt: Byggt en av världen största portaler inom lån,idag frilanskonsult inom SEO. Ni finner Viktor på Twitter här

Jonas Orvarsson: Idag chef för internetmarknadsföringen på Ticket. En av de som har absolut längst erfarenhet av gambling SEO i Sverige

Magnus Foss. Gammal kollega och van SEO:are inom gambling. Idag är Magnus senior sökmotorkonsult på Visits. Ni finner Magnus på Twitter här.

Stefan Tärnell: Byggt stora portaler i USA: Van organisatör av internetorganisationer. Idag senior SEO.are på Curamdo Ni finner Stefan på Twitter här:

Aaron Axelsson. Head of SEO på Bråth AB, tidigare head of SEO på Pokerlistings Jobbat sig upp från botten. Ni finner Aaron på Twitter här.

David Wickström: Jobbar SEO på Searchmint. Jobbat sig upp från botten. Ni finner David på Twitter här.

Simon Nyström. Från början affe inom Gambling men sedan länge van gambling SEO:are om privat jobbar som affiliate inom webbdesign m.m. Gammal kollega även om vår tid tillsammans blev kort. Ni finner Simon på Twitter här.

Urban Grotherus. SEO branschens grand old man. Känd för sin nogrannhet och för att vara forummaster på SEO forum. Ni finner Urban på Twitter här.

Det finns  ännu fler fantastiska SEO:are därute. Vet du ngn så lägg ett tips i kommentarerna och du berätta varför just de är duktiga.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik Starck says:

    Var e brudarna?

  2. Tyvärr inte i närheten av mig 😉

  3. Bernt Johansson says:

    Bra namn på listan. Tråkigt att man inte själv kom med… 🙂

  4. Hjalmar says:

    Är inte en del av de som är listade på din lista rätt involverade i en hel del irriterande spam och betalda länkar Rudolf?

  5. Kristoffer says:

    Trevlig lista, ett par av namnen var helt nya för mig. Det blev några nya intressanta personer att följa på twitter 🙂

  6. Hjalmar

    Betald länkar, säkert!

  7. Bernt

    Vi får kanske chansen ngn dag 😉

  8. Magnus says:

    Bra lista, håller med om många.

  9. ingela says:

    jag är asbra
    (dessutom är jag tjej, vilket det var tunt med på den här listan)

  10. rudolf says:

    Ingela:

    Vi får hoppas att jag får den chansen!

  11. Helt rätt inlägg av dig Christian i SEO-debatten.

  12. rudolf says:

    Tack Pontus

  13. Joakim Jardenberg says:

    Så du tycker alltså att betalda länkar är hedervärt och bra?
    http://jjk2012.jardenberg.se/post/17327748715/10-seo-are-jag-skulle-jobba-med-varje-dag-i-veckan-min

  14. rudolf says:

    Joakim
    Jag har inget moraliskt problem köpta länkar om det är det du avser?

  15. Joakim Jardenberg says:

    Ja, det var ungefär så jag menade. Då vet jag det. Bra varudeklaration.

    Möjligtvis skulle det också vara intressant att veta om du lever som du lär och fick betalt för länkarna i det här inlägget?

  16. rudolf says:

    Joakim

    Nej, vid detta laget borde du förstått att min drivkraft att blogga på disruptive, inte är ekonomisk. Om jag ville sälja länkar, skulle jag bygga ett nätverk med några hundra websajter och skala skiten. och kränga länkar för 100KSEK i månaden.

  17. Magnus says:

    Kul att Jocke Jardenberg lägger sig i diskussionen, alltid roligt när klassens clown kliver in.

  18. Emanuel Karlsten says:

    Var är Nikke? Och Joinsimon?

  19. Johnny says:

    Nice. Men Nikke och Joinsimon kom jag också och tänka på, och Nabil. (Var nu han blivit av)

  20. Christian R says:

    Aldrig jobbat med dem

  21. Jonte says:

    Spamproblematiken bör belysas mer, vad är bra SEO egentligen.

  22. Nu jobbar jag inte inom SEO, men givetvis stöter jag på grunderna osv dagligen då jag kodar back/front-end på webbsidor mm. Varje gång jag ser folk som försöker ge branschen kritik för vissa arbetssätt som kan anses som fula verkar de inte tåla att få detta.
    Ett exempel som jag själv råkade ut för nyligen var med en från just din topplista. Låter en bild tala för sig självt:
    http://pic.twitter.com/n2fl0oCq

    Att skratta, göra folk till clowner osv bevisar väl bara ett omoget beteende om något.
    Stöter på frågor, påståenden osv inom min branch försöker jag svara så gott jag kan fastän personen i fråga har helt åt skogen fel, skev uppfattning osv. Ge och ta, lära sig av varandra utan att för den delen behöva vara kund.

  23. rudolf says:

    Stefan

    Om du läser texten Stefan så ser du att det ej är en topplista.

    Magnus får såklart ta ansvar för sina egna dialoger. Min poäng är, att om du vill ha ett digitalt problem löst i Google, är dessa personer bra att kontakta. De kommer lösa problemet på ett bra sätt åt dig. Det är min erfarenhet som du inte på ngt sätt behöver ta som objektiv sanning.

  24. Magnus says:

    Jag skiter fortfarande i hur du gör Stefan, jag har svarat på din fråga 100 gånger om du inte vill lyssna så sluta fråga.

    Jag säger det en gång till: Om du levererar 404 när Google kommer på besök kommer de ge dig sämre positioner även på sidor som inte har 404 – det är så det funkar. Om du sen vill spekulera i om det är gott eller ont eller en hög med sylt kan du göra det. Jag har förklarat hur det fungerar.

  25. Mattias says:

    *skrattar*

    Jag har inte jobbat inom SEO i mer än några år, men av någon konstig anledning så blir det ALLTID pajkastning så fort någon vill dela med sig av sina personliga erfarenheter inom ämnet.

    Rudolf har satt ihop en lista med folk som han tycker är schyssta och som han rekommendera (är inte det snällt av honom?)

    De flesta av oss har jobbat med så många kunder att vi ovillkorligen har stött oss med någon och detta har lett till lite “sämre” pr.

    Och som en del av inläggen tar upp,
    Jag önskar att det här med köpta länkar inte fanns, det är en jävla soppa om jag ska vara ärlig, men som det ser ut i dagens läge så är det bara gilla läget eller “Get out of the game”.

  26. Magnus: Jag måste ha missat dina tidigare svar för det du gav nu är jag nöjd med, tidigare såg jag mest skratt och förlöjligande. Att jag inte håller med om statuskoderna är en helt annan sak. Case closed 🙂

  27. Kom igen nu grabbar. Vi vet väl alla att det finns olika skolor inom SEO, mycket beroende på vilken bransch man verkar inom. Jag är helt med Mattias. Köpta länkar finns, och funkar. Inte en favoritsyssla jag har, men inget jag drar mig för om det behövs.

    För övrigt har du ju jobbat med mig Christian, så lite ledsen blev man när man inte kom med 😉

  28. rudolf says:

    Charles: Var inte meningen att på ngt sätt göra dig upprörd. Jag tycker du skall leta upp en kund och be dem skriva ngt om dig här. Det är lite syftet med min avslutande kommentar i inlägget

  29. Skojade mest, Christian… Känner att jag har tillräckligt i ryggen för att känna mig duktig 🙂

  30. rudolf says:

    Charles:

    Mitt råd är ändå ett bra råd 😉

  31. Vi betalar för vår dator, vi betalar för uppkopplingen, vi betalar ibland för vår webbplats innehåll, både text och bilder, vi betalar för att få webbplasten publicerad hos ett webbhotell, vi betalar för domännamnet, vi betalar sökmotorer för att få sponsrade länka mm men så har ett amerikansk företag som heter Google bestämt att vi inte ska köpa länkar av varandra för att det stör deras affärsmodell.

  32. rudolf says:

    Håkan +1

  33. Urban says:

    Håkan har en poäng där. Samtidigt blir jag lite förundrad över en del kritik som det här inlägget har väckt. Det innehåller ingen kritik mot någon person. Utan är bara en reflektion som du har Rudolf.
    Men lik förbaskat så angrips det. Och tycker mig se samma tendens i alla andra diskussioner som gäller det här med SEO, att det enbart är en part/åsikt/metodlinje/etc som hela tiden går till angrepp.

    Förstår det inte riktigt. Har de behov av att visa att de minsann kan något också eller vad gäller det?

  34. Kristoffer Wedholm says:

    Tråkigt att det än en gång ska moraliseras över köpta länkar. Särskilt när det inte ens är det inlägget handlar om.

    Bra kommentar Håkan Persson.

  35. Magnus says:

    Mycket bra kommentarer här på slutet. Håkan, Urban och Kristoffer plus ett på er.

  36. rudolf says:

    Urban, Håkan, Kristoffer, Magnus

    Det är såklart en kommersiell agenda. Man dizzar såklart det här med länkar när man själv bara vill sälja strategi. Alla vet att länkar inte är strategi, det är handson arbete. Ofta ganska tungt sådant även för stora varumärken. Har man jobbat länkar vet man ofta ganska fort var som funkar eller inte oavsett vilken typ av länkar man väljer.

  37. Bra lista, känner igen hälften och jag hade tagit i de flesta med och utan både tång och handskar. Christian, keep up the goodvwork.

  38. rudolf says:

    Tack Anders!

  39. Jag kan inte uttala mig i aspekten duktig seomänniska, jag är en total amatör, men jag kan uttala mig i aspekten seo köpare, och eventuell kund. Det jag slås av som gör mig helt förfärad är hur otroligt otrevliga många verkar vara med varandra i seobranschen, och jag kommer också osökt att fundera över, om det är så här ni behandlar varandra för att ni tycker olika (ni är ändå på något sätt kollegor i samma bransch och sådana brukar respektera varandra), hur behandlas då era kunder??? Har ni noll respekt för dem och deras kunskaper om sina verksamheter också? Blir de också totalt dissade om de har “fel” uppfattning? Jag är säker på att ni alla är mycket duktiga på det ni gör men lite respekt för andra skadar aldrig. Jag läste detta inlägg när det skrevs som en rekommendation på människor Rudolf jobbat med och tyckt varit duktiga och tyckte att det var trevligt att läsa. Sedan kom jag tillbaka hit ett par dagar senare och läser kommentarerna och blir mörkrädd. Det är ett inlägg om Rudolfs subjektiva tyckade, och genast blir det total tuppfäktning i kommentarerna….Ärligt talat, det gör mig faktiskt välidgt tveksam till att köpa seo. Inte för de metoder som används, utan för den brist på respekt som tycks finnas för andras säkerligen många gånger hårda arbete. Kanske har jag missuppfattat allt, och kanske känner ni alla varandra och har en rå men hjärtlig ton, men jag som totalt ovetande uppfattar den inte så. Jag tycker det är enbart tråkigt.

  40. rudolf says:

    Katrin

    Jag tror inte du skall se detta som olika uppfattning. Det finns några människor som blivit kallade, kriminell, varböld och oseriös. Jag tror även du skulle bli upprörd av det.

    Handlade det bara om olika uppfattningar så hade det inte blivit såhär. Givet den infon kanske du ser det i litet annat ljus?

  41. Rudolf: Som läsare av din blogg och av det här inlägget kommer det knappast fram och det kan man då alltså inte veta, om man inte föjer en massa andra bloggar, vilket inte alla gör som inte är insatta i seobranschen. Jag ville försöka visa hur det här inlägget, (eller snarare alla kommentarer) kan tolkas välidigt negativt för en presumtiv kund, som knappast är insatt i vem som kallar vem vad. Det enda jag ser är inlägget och kommentarerna jag läser här. Resten av historien om den finns på andra ställen har jag 0 koll på, och ärligt talat sådana uttalanden om sina kollegor som du nämner, varböld, kriminell osv gör mig än mindre benägen att gilla vad jag ser. Det ger lite vatten på min kvarn om att man måste börja respektera varandra som kollegor.

  42. ville bara tillägga att även jag haft förmånen att få råd och hjälp av flera personer på listan och funnit dem väldigt trevliga, kunniga och desutom villiga att förklara för en nybörjare, och dessutom väldigt bra på att dela med sig av sin kunkap. Andra kanske jag har förmånen att jobba med andra gånger och hoppas på att bli lika bra bemött då

  43. Visst finns det SEO-“brudar” också, även om det var lite tunt med oss på listan 😉
    Kan dock hålla med om Marcus efter att ha jobbat med honom i många år.

  44. rudolf says:

    Katrin:

    Du har rätt, som utomstående kan det vara svårt att förstå!

    Jag tror dock inte alls det påverkar branschen , anledningen till det är att tidningen Dagens Medias kommentarsfält ser ut som tredje världskriget jämfört med denna diskussionen och ändå köper svenska företag reklamkonsulttjänster för kanske 15 miljarder sek per och reklambranschen är en drömbransch för många unga. Det finns också en annan sak som faktikst hedrar ovanstående. Ingen hackar på ngn anonymt, till skillnad från dagens medias kommentarsfält. Alla kör med öppna kort.

    En annan aspekt är att i princip ingen av mina kunder jag haft sedan 2007 har läst min blogg. De läser inte bloggar, efter jobbet åker de hem och äter middag och tar barnen på hockeyträning eller ridning typ. Med det vill jag säga att detta är en bloggpost som inom kort kommer vara långt ned i Googles arkiv och bortglömd av de flesta.

  45. Urban says:

    Instämmer Christian om det med genomslaget utanför branschen. Det är inte många utanför den innersta kretsen som bryr sig om, eller ens känner till de diskussioner som gäller det här.
    De vare sig läser till eller känner de mest namnkunniga personernas bloggar i vår krets.
    Och i de få fall de har sett något av debatten ligger deras intresse i att få ett resultat med sin SEO-satsning. Inte hur vi kategoriserar varandra.

  46. Vardia says:

    Passar på att puffa för att vi söker en SEO/SEM-specialist till ett av Sveriges snabbast växande företag.

  47. JO Janson says:

    Märkligt.

    Ibland verkar folk tro att Google jobbar för SEO konsulter och att det handlar om att tillfredsställa deras behov.

    De gör de alltså inte, om någon trodde det…. 😉

  48. rudolf says:

    Janson:

    Om du inte visste det så ogillar Google starkt de som jobbar med SEO

  49. ingela says:

    Jag är bra också.
    overandout

Trackbacks

  1. […] nog med att Joakim Jardenberg är bäst på allt annat, nu är han bäst på SEO också. Previous post […]

  2. […] Ta en titt på: 10 SEO:are jag skulle arbeta med varje dag i veckan. […]

  3. […] skrev Christian Rudolf en bloggpost om ”10 SEO:are jag skulle jobba med varje dag i veckan” som var väldigt intressant. Ganska raskt efteråt kom en bloggpost från Joakim Jardenberg som var […]

  4. […] Christian Rudolfs inlägg om 10 SEO:are som han kunde tänka sig arbete ihop med. Så har diskussionen om olika inriktningar inom SEO […]

  5. […] Personliga påhopp och omotiverad smutskastning från personer med stor megafon och mindre ödmjukhet efter Christian Rudolfs publicering av sin lista med 10 SEO:are han skulle jobba med “varje dag i veckan”. […]

  6. […] were 3 girls and 87 guys  starting together with me. When Christian Rudolf published his list of accomplished SEO’s in Sweden he got the question “Where are the girls” due to similar stats as from my studies. […]

  7. […] post on the Swedish blog Disruptive where blogger Christian Rudolf lists 10 SEO’s he’d work with whenever he had the chance got me thinking. Could I list 10 SEO’s I’d love to work […]

  8. […] Det är egentligen inget komplext, det handlar om att driva trafik från sökmotorer (mha SEO) till portalsidor som i sin tur konverterar till kunder åt någon annan. Det är alltså en […]

  9. […] sidan konkurrerar med de bästa SEO:arna i Sverige och hävdar sig rätt väl. Det beror inte alls på onsite SEO. Det beror bara på länkarna! Nedan […]

  10. […] är det extra roligt att se Disruptive's lista på 10 st bra SEO:are i Sverige. Den må på inga sätt vara en komplett lista om det […]

  11. […] mest lästa post under 2012 är 10 SEO.are jag skulle jobbat med varje dag i veckan. Anledningen till det är att Joakim Jardenberg tyckte att dessa 10 och jag var varbölder på […]

  12. […] Personligen tycker jag ändå att det är bra att SEO-företagen får sig en match mot Google. Det höjer kvalitén i längden och gör att man jobbar mer långsiktigt och försiktigt än tidigare. Två ledord som definitivt bör följa de som jobbar med SEO dagligen. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+