Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Jag sålde mitt SEO-företag

Utsikten från min lägenhetHela mitt liv har jag varit sådan att jag blir uppslukad av saker. När jag först stötte på SEO blev jag blixtförälskad och övergav allt annat jag höll på med just då. Jag släppte precis allt och ägnade all min vakna tid till SEO.

Jag gjorde (lite grovt uppskattat) mina 10.000 timmar de två första åren, räkna lite på det om du är intresserad. Jag byggde upp ett system för att kunna leverera SEO på ett säkert sätt som alltid gav bra resultat, tänker inte gå in i detalj på hur det fungerar för det är inte så intressant och dessutom lite gammalt. Det fungerar inte lika bra längre och metoden har förfinats en hel del. Det jag byggde var processer utan att själv vara medveten om det just då. Nu vet jag ju att processen är det enda som är intressant, det är kvaliteten på processen som avgör om du kan skala eller inte.

Det jag inte var något vidare på var att sälja. Jag hade en del lite större kunder och en handfull småkunder. Jag sålde konsulttimmar snarare än en produkt och jag var för billig. Företaget gick ok, jag kunde alltid betala hyran och äta men det tog inte fart. Dessutom började jag bli omåttligt trött på ensamarbete.

Som av en slump öppnade det sig ett fönster som kom att bli grunden till min framgång just då. Jag kom i kontakt med två killar som hette Stefan och Michael som var i färd med att sätta upp en webbyrå. De hade bestämt sig för att de behövde SEO-kompetens inhouse för att kunna leverera bra och det resulterar ganska snart i att jag jobbar heltid på Pineberry där jag också är en av ägarna och att jag fått en hygglig slant i näven för min konsultlåda.

Sen tog det fart

Det visade sig ganska snabbt att vi var en perfekt match. Allt det jag saknat i mitt företag tillförde Michael och Stefan och första året omsatte vi 7 miljoner och har fortsatt växa med 30% per år. Pineberry har till skillnad från min låda en riktig produkt, ett ganska tydligt erbjudande och nu dessutom ett varumärke. En tillväxt på 30% kan tyckas bra men det finns planer på Pineberry att växla upp, hitta den där hockeyklubban.

Att sälja mitt företag var det bästa jag gjort i min karriär. Nu är jag visserligen inte kvar på heltid på Pineberry längre men finns fortfarande med i bilden som ägare. Jag har enormt mycket mer kunskaper i bagaget, inte bara inom SEO utan också inom affärer. Jag har en helt annan syn och när jag jobbar med de företag där jag finns som ägare idag är situationen en helt annan.

Ta inte för givet

Jag har faktiskt ett mål med den här ganska långa och personliga posten. Det jag skulle vilja dela är att ta inte för givet att det är bäst att göra allt själv. Det är så lätt att ha en övertro på den egna produkten, att det bara är något litet som saknas för att nå massmarknad. Det kan vara så att det inte saknas något i produkten, det kan vara så att det saknas i dig. Det kan ibland vara bättre att ge bort en stor del av kakan för att få in någon som vet hur kakor ska ätas.

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Patrik says:

    Riktigt bra post!

  2. Magnus says:

    Tack Patrik.

  3. Tore says:

    För de som inte orkar räkna; 10 000 timmar på två år är 13 timmar och 42 minuter per dag. Ett bevis på att det går om man är tillräckligt dedikerad. Bra jobbat!

  4. Pär Gester says:

    Detta borde alla rådgivare och människor vara medvetna om, det oftast tungt och ibland omöjligt att driva ett företag ensam. Vem behärskar själv både produkt, försäljning, marknadsföring, bokföring, personalledning mm.

  5. NO LINGO says:

    Amen. Ibland är man själv företagets största hinder utan att man ser det själv. Att anställa rätt folk kan oxå vara en väg till “plötslig” framgång. Själv visste jag inte hur dålig jag var på vissa saker innan sak “råkade” anställa en person som lyfte hela företaget. Rätt personal kan göra större skillnad än vad man tror.

    Ibland kan det vara bara en 1 mm som gör skillnaden. http://www.youtube.com/watch?v=1TadIn5S-MQ (se första 4 min, se blir det lite väl mycket halleluja…)

  6. Fredrik says:

    Mycket inspirerande läsning! Min förhopping är att lyckas gå väg som liknar den du gått. Har just börjat nosa lite på hur det är att vara egenföretagare och man märker snabbt vad som saknas i den egna verktygslådan. Vi behöver helt enkelt “varandra” för att lyckas på allvar.

  7. Jan says:

    Riktigt bra post. För en verkligen att bli inspirerad och viljan att arbeta ännu hårdare.

  8. Robin says:

    Mycket intressant läsning och jag håller med i mycket. Man kan inte vara bäst på allt utan man måste våga lämna över lite ansvar till andra personer om man skall klara av att växa. Vill man vara bäst så behöver man jobba med de bästa och detta gäller i alla led i företaget, från säljare via tekniker/projektledare till support och administration.

Trackbacks

  1. […] har en bloggpost på denna toplista. Det är en historia om hur han sålde sitt SEO företag. För er som är intresserade av entreprenörsberättelser, rekommenderar jag denna läsningen. Det […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+