Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Skulle du vara Entreprenör om inte Pengar fanns?

Ibland kollar jag på idrott. Människor som springer riktigt fort, på den absoluta gränsen för vad vi som varelser klarar av. Att se ett 800 meters lopp på elitnivå kan vara en fantastisk upplevelse, speciellt om man själv någon gång testat att försöka springa fort. När jag var ung, trodde jag det handlade om träning. Att många gånger sätta ett ben, framför det andra, i ett extremt tempo. Inte bara i just det loppet utan många gånger, i många dagar. Jag gjorde det och var stolt över att när jag var 17 kunde jag springa 5 km i skogen på under 20 min.

Jag blev vuxen, spenderade 7 månader i Jugoslavien och mötte  vår verklighet men jag spenderade också några år på universitet för att på något sätt skaffa mig verktyg för att försöka få förståelse för vår verklighet. Jag insåg att det krävs inte bara träning, att sätta ett ben, framför det andra. För att vinna, för lyfta, för att ta dig framåt, behöver du taktik och strategi. Loppen måste läggas upp på ett visst där du beaktar dina fördelar/nackdelar och dina motståndares fördelar/nackdelar. För att  vinna spelet, loppet, måste jag betrakta mig själv i kontexten jag befinner mig i och optimera den integralen även om den kan framstå som diffus.

Jag kan inte längre springa som när jag var 17. De senaste fem åren av arbete och åldrandet har gått hårt åt min kropp men jag springer fortfarande. Jag tänker ge mig ut idag, trots snö och kyla för jag gillar känslan av att huden i mitt ansikte möter vädret. Lyckligvis har jag också de senaste fem åren förstått varför man vinner. Att sätta ett ben framför det andra många gånger och att ha en perfekt strategi/taktik i ditt lopp är inte oviktigt men den som vinner och springer 800 m på 101 sekunder, har det bästa bränslet, sina känslor. Dina känslor är din starkaste muskel

Att starta, driva och nå någon typ av framgång med ett företag är för nästan alla ett projekt (lopp) som tar 10-20 år av ens liv. Alltså lika länge som de flesta av er har investerat i er utbildning. Skillnaden mot en utbildning  är  att företagande är mycket tuffare, mer jobb, svåra beslut och i princip alltid någon typ av risktagande. Du tävlar också mot andra. Det är en kamp om pengarna därute och i varje givet ögonblick finns det bara en budget eller en viss mängd uppmärksamhet. Pengar behövs och i början, när det är en stor brist på dem, är det säkert motiverande. Planer för att genomföra projektet behövs också. Men när du är inne på tredje året av uppförsbacke, då är det känslorna som får dig att fortsätta, att fortsätta sätta det ena benet framför det andra, trots att du inte ser slutet på uppförsbacken eller ens om det finns en kista av guld på toppen.

Mina känslor är starkt kopplade till utforskandet av det nya nya. Internet håller på att bygga om hela vår värld från industrialismens fokus på produktionsapparat till den globala byns fokus på snack. I min tid kommer jag få uppleva en av mänsklighetens mest intressanta händelser. Klart jag vill delta i den, inte vara en åskådare. Mina känslor är inte bara kopplade till  utforskande utan också till äventyr. Företagande har många aspekter som skatt, redovisning, personalansvar men det är också en resa i vår värld, vårt samhälle och bland människorna. Ja inte bara en resa, för nästan alla, ett äventyr, även om det sker i det lilla, i vars och ens  mikrokosmos.  Det är av dessa skäl(känslor?) äventyr och utforskande,  som jag skulle fortsätta försöka göra det jag gör, företagande och internet, även om pengar inte fanns.

När jag skrev denna posten var jag inspirerad av denna videon. Du borde också ta dig tiden att lyssna på Alan Watts röst

Alan Watts: What do you desire? from Omer K. F. on Vimeo.

Alan Watts – What do you desiree

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    Tack Christian. Det här var precis vad jag behövde just, exakt nu. Kopplar ihop den här posten med Diana Svensks post om mening: http://diana.entreprenor24.se/2012/11/06/meningen-med-allt/

    I mina ögon är det nämligen känslan av mening (och jakten på den) som är den allra mest drivande, den starkaste av de alla.

  2. rudolf says:

    Ja, Jonas, gäller alla, även entreprenörer, möjligen har entreprenörerna inte nöjt sig ännu…

  3. Stefan says:

    Man skall aldrig utgå från pengarna! Jag har alltid gjort det jag brunnit för så länge jag brunnit för det, precis som Watts säger så blir man oftast bra på det man brinner för och då kommer pengarna på köpet. Jag kommer aldrig att sluta vara entreprenör!

  4. Niclas says:

    Det du skriver är intressant och får mig att fundera mer kring konceptet pengar och människan. Pengar är ett medium som förenklar byteshandel. Pengar är ett resultat av det värde vi tillhandahåller. Pengar är inte mer än ett resultat, eller konsekven av någon typ av prestation. Så som systemet är uppyggt får vi kompensation för våra prestationer där kompensationen är i form av ett medum vi kallar pengar.

    Skulle du vara entrepnör om pengar inte fanns? Är inte det samma sak om att fråga – Skulle du vara entreprenör om du inte få något tillbaka? Jag påstar inte att jag sitter på några svar. Frågan är dock intressant och vi människor kan aldrig få nog av att prata pengar.

    Tack för ett tankeväckande inlägg!

    Vänligen//

  5. rudolf says:

    Niclas

    Jag tror inte det är så enkelt. Din beskrivning är korrekt men det är också mer komplext än så. Pengar korrumperar oss också. I den bemärkelsen att vi har “behov”. Dessa behov förstärks och utvecklas av marknadsförare. Denna förstärkning är korruptionen av våra tankar. Det är tom så att marknadsförare försöker ersätta våra icke tillfredställda känslomässiga behov, med substitut. Dessa substitut, kan vara socker men också “nyheter” (Man vill äga det senaste), uppmärksamhet(En fin bil köper uppmärksamhet) osv.

    jag kan rekommendera denna posten för att sätta min kommentar i en kontext
    http://disruptive.nu/2010/04/15/snalla-ror-vid-min-sjal/

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+