Jag har väntat länge på att få berätta det här för er läsare på Disruptive. Under hela sommaren har vi arbetat med vårt nästa stora steg och nu har vi precis lyft foten från marken. Idag ska jag berätta var framtiden ligger för Brath.
Om du hållit lite koll på våra siffror så har det under sommaren och den tidiga hösten sett ut som att i staffat upp alldeles för hårt. Vi blir 12 personer på kontoret från och med den första oktober, vi har alltså i princip anställt en person per månad under hela vår aktiva verksamhet. Det finns förstås flera anledningar till det men det är framför allt en som jag ännu inte berättat om.
Som bakgrund så lägger vi mycket mer tid och energi per kund än de flesta av våra konkurrenter, det kräver förstås en hel del personal. Vi har även med det i åtanke varit aggressiva på rekryteringsfronten, både i personal vi plockat in och i att vi letat och sållat aktivt bland en lång rad leverantörer och konsulter. Vi har nu en plattform som, enligt mig. kan leverera riktigt mycket sökmotoroptimering. Det gör oss redo för att göra det vi nu gör. Sweat Equity.
Investeringar
Vi har öppnat upp för sökmotoroptimering i utbyte mot ägande. Det finns idag en stor mängd företag som står och stampar på webben, de är små till mellanstora och säljer antingen produkter eller tjänster som i sig är bra. Problemet är att de inte driver tillräckligt mycket försäljning för att kunna ta klivit upp till att bli ett relativt stort företag. Här kommer vi in. Sökmotoroptimering är idag den åtgärd som driver mest försäljning av alla på nätet.
Då inte pengen finns för att investera i sökmotoroptimering (det är klart att det finns utrymme för en mindre satsning för de flesta men vi pratar om att sikta på att dominera ett helt segment) kan vi, om allt annat också klaffar, gå in som ägare istället och skjuta till all den sökmotoroptimering som kan behövas. Det första företaget i vår portfölj blir Fröken Fräken som säljer lantlig inredning på nätet. Vi skjuter här till sökmotoroptimering på en skala som ska räcka till att bli störst i sökresultaten inom inredning, inte alls en ringa nivå, i utbyte mot en andel i företaget (jag har skrivit lite mer om just vår satsning på Fröken Fräken här).
Vi har fler liknande överenskommelser på ingång men i princip vill vi nu bevisa vad vi kan med Fröken Fräken för att sen börja se oss runt igen. Vad vi i huvudsak kommer leta efter är shoppar eller tjänster som har en stor inneboende potential på en stor marknad men som ändå inte riktigt lyckats ta steget fram, det är här alla inblandade kan få störst utväxling. Naturligtvis kommer vi vara intresserade om det dyker upp något fantastiskt framför näsan på oss men vi letar inte just nu aktivt.
Vi tycker förstås det här är väldigt spännande och vi hoppas på massor av riktigt intressanta samarbeten i framtiden.
[…] 2013 köpte vi en större andel av webbshoppen Fröken Fräken som också på allvar börjat ta fart. Intäkterna på den ser ut […]