Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Det naturliga nästa steget – vi vill mer

Fröken FräkenJag har väntat länge på att få berätta det här för er läsare på Disruptive. Under hela sommaren har vi arbetat med vårt nästa stora steg och nu har vi precis lyft foten från marken. Idag ska jag berätta var framtiden ligger för Brath.

Om du hållit lite koll på våra siffror så har det under sommaren och den tidiga hösten sett ut som att i staffat upp alldeles för hårt. Vi blir 12 personer på kontoret från och med den första oktober, vi har alltså i princip anställt en person per månad under hela vår aktiva verksamhet. Det finns förstås flera anledningar till det men det är framför allt en som jag ännu inte berättat om.

Som bakgrund så lägger vi mycket mer tid och energi per kund än de flesta av våra konkurrenter, det kräver förstås en hel del personal. Vi har även med det i åtanke varit aggressiva på rekryteringsfronten, både i personal vi plockat in och i att vi letat och sållat aktivt bland en lång rad leverantörer och konsulter. Vi har nu en plattform som, enligt mig. kan leverera riktigt mycket sökmotoroptimering. Det gör oss redo för att göra det vi nu gör. Sweat Equity.

Investeringar

Vi har öppnat upp för sökmotoroptimering i utbyte mot ägande. Det finns idag en stor mängd företag som står och stampar på webben, de är små till mellanstora och säljer antingen produkter eller tjänster som i sig är bra. Problemet är att de inte driver tillräckligt mycket försäljning för att kunna ta klivit upp till att bli ett relativt stort företag. Här kommer vi in. Sökmotoroptimering är idag den åtgärd som driver mest försäljning av alla på nätet.

Då inte pengen finns för att investera i sökmotoroptimering (det är klart att det finns utrymme för en mindre satsning för de flesta men vi pratar om att sikta på att dominera ett helt segment) kan vi, om allt annat också klaffar, gå in som ägare istället och skjuta till all den sökmotoroptimering som kan behövas. Det första företaget i vår portfölj blir Fröken Fräken som säljer lantlig inredning på nätet. Vi skjuter här till sökmotoroptimering på en skala som ska räcka till att bli störst i sökresultaten inom inredning, inte alls en ringa nivå, i utbyte mot en andel i företaget (jag har skrivit lite mer om just vår satsning på Fröken Fräken här).

Vi har fler liknande överenskommelser på ingång men i princip vill vi nu bevisa vad vi kan med Fröken Fräken för att sen börja se oss runt igen. Vad vi i huvudsak kommer leta efter är shoppar eller tjänster som har en stor inneboende potential på en stor marknad men som ändå inte riktigt lyckats ta steget fram, det är här alla inblandade kan få störst utväxling. Naturligtvis kommer vi vara intresserade om det dyker upp något fantastiskt framför näsan på oss men vi letar inte just nu aktivt.

Vi tycker förstås det här är väldigt spännande och vi hoppas på massor av riktigt intressanta samarbeten i framtiden.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Trackbacks

  1. […] 2013 köpte vi en större andel av webbshoppen Fröken Fräken som också på allvar börjat ta fart. Intäkterna på den ser ut […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+