Min starkaste drivkraft har alltid varit viljan att vara bäst på det jag gör. Den viljan uppfattar jag som det bästa verktyget i min verktygslåda. Vissa kanske lutar sig på familjen eller kollegorna, för andra är det arbetsglädjen, för någon att bygga en framtid men för mig är det förstaplatsen som får mig att bita ihop och ta i ordentligt med benmusklerna.
Många säger att sökmotoroptimering är ett maraton och i många fall är det sant. Det handlar väldigt sällan om att ta snabba poäng eller att spurta utan det handlar om att ett steg i taget ta sig 42.195 meter. Varje enskilt steg behöver gå framåt, snåla med energin och om du trampar snett en gång så att foten stukas förlorar du loppet. Det är lika sant för sökmotoroptimering som det är för maratonlopp.
Varje enskild länk behöver byggas med samma kärlek som den första. Varje titel behöver skrivas, varje sida behöver unik text och det kommer bli fel om du tappar orken och slarvar. Notera att jag inte säger att du ska vara överdrivet noga med sökord och liknande, att agera som en robot är inte den bästa sökmotoroptimeringen. Du behöver skriva en naturlig, säljande och bra text, varje gång du skriver en text.
När jag tagit tio steg och vet att jag har i runda slängar 42.000 kvar. Det är då viljan att vara bäst tas fram. Jag tar ett steg till och jag gör det lika noga som det förra för jag vet att jag vill bli bäst.
Nu till det viktiga i posten, vad är det som får ta dig att ta steget?
Jag känner verkligen igen mig i den beskrivningen, Magnus.
För bara några dagar sedan diskuterade jag med min kollega om hur väldigt lätt det är att bli bekväm i det man gör, för att undvika att bli tvingad att utvecklas och bli bättre. Jag tror att det är en fälla som är väldigt lätt att hamna och fastna i. Det är en av mina största drivkrafter — att hela tiden känna att jag utvecklas och blir bättre.