Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Viljan att vara bäst

Maraton

Min starkaste drivkraft har alltid varit viljan att vara bäst på det jag gör. Den viljan uppfattar jag som det bästa verktyget i min verktygslåda. Vissa kanske lutar sig på familjen eller kollegorna, för andra är det arbetsglädjen, för någon att bygga en framtid men för mig är det förstaplatsen som får mig att bita ihop och ta i ordentligt med benmusklerna.

Många säger att sökmotoroptimering är ett maraton och i många fall är det sant. Det handlar väldigt sällan om att ta snabba poäng eller att spurta utan det handlar om att ett steg i taget ta sig 42.195 meter. Varje enskilt steg behöver gå framåt, snåla med energin och om du trampar snett en gång så att foten stukas förlorar du loppet. Det är lika sant för sökmotoroptimering som det är för maratonlopp.

Varje enskild länk behöver byggas med samma kärlek som den första. Varje titel behöver skrivas, varje sida behöver unik text och det kommer bli fel om du tappar orken och slarvar. Notera att jag inte säger att du ska vara överdrivet noga med sökord och liknande, att agera som en robot är inte den bästa sökmotoroptimeringen. Du behöver skriva en naturlig, säljande och bra text, varje gång du skriver en text.

När jag tagit tio steg och vet att jag har i runda slängar 42.000 kvar. Det är då viljan att vara bäst tas fram. Jag tar ett steg till och jag gör det lika noga som det förra för jag vet att jag vill bli bäst.

Nu till det viktiga i posten, vad är det som får ta dig att ta steget?

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Jag känner verkligen igen mig i den beskrivningen, Magnus.

    För bara några dagar sedan diskuterade jag med min kollega om hur väldigt lätt det är att bli bekväm i det man gör, för att undvika att bli tvingad att utvecklas och bli bättre. Jag tror att det är en fälla som är väldigt lätt att hamna och fastna i. Det är en av mina största drivkrafter — att hela tiden känna att jag utvecklas och blir bättre.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+