Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive.nu Intervjuar Douglas Roos om Entreprenörskap

MItt starkaste minne av Douglas är inte att se honom i SVT,s satsning, Draknästet utan när Stockholms Handelskammare anordna ett event som liknade Draknästet. Entreprenörer fick pitcha offentligt mot personer som kunde satsa pengar, som Douglas. En av entreprenörerna hade var kanske inte så insiktsfull som man kanske kan förvänta sig och presterade inte på den nivån som man kan kräva. Då är det lätt att avfärda dem eller kanske tom ställa frågor som inte är helt snälla. Douglas gjorde inte alls det. Jag upplevde att Douglas tog tillfället i akt att ställa snälla, pedagogiska frågor som kunde hjälpa entreprenören till insikt. För att öka sannolikheten till framgång Det är såklart inte alls lätt få någon till insikt, när det är 100 personer som lyssnar men Douglas försökte. Hans omtanke om denna entreprenören, i just detta ögonblicket gjorde intryck på mig.

Innan sommaren fick jag möjligheten att Träffa Douglas Roos och göra en videointervju med honom.  Jag tycker detta är en stycke bra Entreprenörshistoria, speglat på ett sätt som är ovanligt. Så som vanligt när ni läser disruptive, ladda paddan, hämta en kopp nybryggt Zoegas Skånerost, luta ertillbaka, in med headsetet och upp med fötterna på skrivbordet, lyssna på sju minuter av bra Entreprenörshistorier.

Vill du läsa fler intervjuer av Entreprenörer? Då har disruptive samlat nästan 20 text och videointervjuer här. Peter har gjort en intervju tidigare av Douglas, när de lanserade Nyheter 24

Vill du inte lyssna på Douglas Roos, finner du hela videon transkriberad nedan:

Christian: Hej Douglas.
Douglas Roos: Hej, hej.
Christian: Vi har suttit här idag och pratat om entreprenörskap och du har berättat din historia om ditt senaste projekt; Nyheter 24, och jag tyckte att det var en väldigt bra historia om hur entreprenörskap föds och utvecklas. Så jag skulle bli jätteglad om du kunde dela detta med Disruptive’s läsare.
Douglas Rood: Gärna, gärna. Tja…. Det är ju… Egentligen, var börjar du någonstans? Man kan ju börja hur långt bak I tiden som helst. Ligger det i generna eller ligger det i miljön eller… var någonstans ligger det? Men till slut så bottnar det ju kanske i tre stycken, vad ska man säga… sammanfattningar, som du otroligt väl…eh… säg distraherade eller…dis…di… tog ut ur det här stora sammanhanget och det var… alltså, man måste ha en passion till att börja med, på något sätt och det måste finnas en drivkraft kring entreprenörskapet. Vad vill man uppnå? Och det kan handla om pengar, det kan handla om ära och berömmelse, det kan handla om att du vill byta liv helt enkelt. Men jag tror att drivkrafterna är viktiga och passionen för att bygga ett bolag. För min del så träffade jag Patrik Sandberg för många år sedan. Vi var på samma resa med TV3 HKV VM i Prag 2004, blev kompisar, vi började gilla varandra, kom till samma patetiska insikt; att vi älskar att sitta på ett café, köpa Cassetta Telesport, en snygg espresso, sitta och bläddra i den, dricka lite… och varken Patrik eller jag kan italienska men däremot så förstår vi ju såklart siffror och kan se om Zlatan far åtta poäng eller om det är sju eller hur det går för Roman, det är viktigt. Nämen, så Patrik och jag kom fram till att vi liksom delar passionen kring att utmana Aftonbladet. Vi tyckte att det fanns en möjlighet att ta en liten del av Aftonbladets enorma annonskaka. Vi tyckte att det fanns en möjlighet att nischa in oss mot en liten yngre målgrupp och göra en riktigt digital dagstidning. Vi tycker att många av de etablerade medierna idag lägger ut sin tidning på nätet, sina artiklar, som de kanske har i print också dessutom och sen så kallar de den för sin website. Vi tror ju på mycket mycket mer digitalisering, mycket mer interaktion med läsarna, mera bloggare, mer tyckande, och jag tycker att… ska jag säga vad jag tyckandes med Nyheter 24’s räkning så är vi inte riktigt hemma där men det kommer jag kanske tillbaka till senare. Men passionen delar Patrik och jag för det här projektet. Och kan jag säga så här också att… erkänna… det är … det tycker vi båda två, Patrik och jag. Det är faktiskt det här med att… det är en så’n galen grej; att starta en dags tidning mitt under brinnande finanskris. Vi har inte publicister, vi har inget mediehus bakom oss, och se om man kan lyckas. Det var häftigt.
Christian: Ni lanserade två veckor efter Leman konkurserna eller var det två veckor innan?
Douglas Roos: Två veckor efter det att Leman Brothers gick i konkurs. September 2008 lanserade vi. Sista september.
Christian: Då hade ni filat ihop en affärsplan och ni satte er och började sälja?
Douglas Roos: Ja, det var så det var. Och en liten rolig anekdot där som… det var Patrik som har varit VD för Starcom och varit chef för media investeringen på 1,7 miljarder varje år… en dag liksom i början där så bara slänger han på telefonluren, slänger ner telefonluren eller det var väl inget, det var väl bara… tryckt av samtalet och bara ställer sig upp och bara “JAAAAAAAAA” och så liksom bara… så var är det? Då hade vi gjort vårt första sälj. Och vi sålde till Ikea som första kund och sålde för tretusen kronor. Och det var ganska skö-… ja men det var ändå så här… ok, ja men det handlar ju om… det är det som är entreprenörskap man måste våga dra undan mattan för sig själv, man måste våga kavla upp ärmarna, man måste få skit under naglarna man måste vara redo och verkligen bara kämpa, kämpa, kämpa. Det finns inga liksom genvägar. Det är ju en sån här gammal härlig klyscha; blod svett och tårar. Men det funkar. Det funkar.
Christian: Ni gnetade på där under en tid och började få upp omsättningar och volym och processer och så där, och gjorde en massa insikter om marknaden?
Douglas Roos: Ja det kan man säga. Vi gnetade ju verkligen hårt, stenhårt, det första året. Och entreprenörskap är ju så. Man börjar med den här iden som man kanske har teoretiskt skrivit ner på ett papper eller som finns i ditt huvud och sen så kommer det en finanskris här eller två stycken flygplan kör in i skyskrapor i New York eller jordbävning i Stilla havet utanför Japan… Världen förändras precis hela tiden och du måste hela tiden anpassa sig, anpassa dig, efter omständigheterna. Och för vår del så var det en affärs-… en stor finanskris som kom emellan. Så vår affärsplan som kanske började här den gick ju så här liksom. Vi förstod att vi måste ändra saker och ting, vi kan inte bara leva på att vi ska ha den här trafiken och sälja dem här annonsintäkterna. Så vi strukturerade om det där och byggde någonting som vi kallade för Nyheter24- gruppen, som idag består av ett antal komponenter. Och nu… det är ju två och ett halvt år senare men under de senaste, kan man säga, två åren har vi slipat på det här, har vi liksom fortsatt bygga om modellen. Men idag består Nyheter24- gruppen av breda nyheter, det vill säga sport, nyheter – inrikes, utrikes, och nöje. Vi har bloggar av olika slag; kvalitativa bloggar och andra bloggar. Manliga bloggar, kvinnliga bloggar, tjejbloggar och så vidare. Vi har ett antal syster-sajter, som vi har köpt in. Vi har köpt fyra stycken sajter som ligger… och vi kan fira varandra med trafik, i vårt eget nätverk som vi äger till hundra procent. Vi har webb-TV, där vi fram… där vi otroligt framgångsrikt har sänt ett antal webb-TV shower med BlondinBella och Kensa och så vidare. Vi har haft över tvåhundra tusen, tvåhundra femtiotusen tittare ibland per avsnitt. Sen har vi tagit på oss sälj uppdrag för andra sajter. Så nu när vi går till mediebyråerna så kan säga så här: Vi har sexhundra tusen tjejer, femton till tjugofem år. Vi erbjuder den här vertikalen. Vi når over fyra miljoner unika besökare varje vecka genom alla våra syster-sajter; våra egna sajter. Och den här typen av affärsmodell- förändring den sker precis hela tiden, den måste ske. Man anpassar sig hela tiden. Vi kommer naturligtvis gå in i e-handeln, vi kommer jobba ännu mer med webb-TV, det är ju … plötsligt då så kan vi ta TV pengar istället för bara webb- annons pengar: en enorm kaka som vi vill åt. Så möjligheterna finns där.
Christian: Jag tackar för din tid Douglas. Det var väldigt trevligt att lyssna på dig.
Douglas Roos: Tack.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik says:

    Riktigt kul med en Douglas-intervju. Han har verkligen gjort ett gott intryck på mig genom sitt deltagande i Draknästen och tillsammans med Rickard är han en klar favorit!

  2. Rudolf says:

    Erik

    Så Rikard är nästa intervju jag skall göra?

  3. Trevlig intervju! Douglas Roos är en av mina favoriter från Draknästet.

  4. Jonas says:

    tack för intervjun, mycket intressant!

  5. Jonas says:

    Inte haft tid att sätta mig ner med filmen förrän nu, men riktigt riktigt bra! Blir alltid så vansinnigt taggad när jag hör duktiga entreprenörer berätta om hur man behöver kämpa.

Trackbacks

  1. […] Han är också investerare och driver just nu nyhetssajten Nyheter24. Christian Rudolf på bloggen Distruptive.nu intervjuar Douglas Roos om vad som drivit honom framåt och hur han vågade starta en ny […]

  2. […] businessnätverk men gör samtidigt att N24 fortsätter att spreta. Kolla förresten in Disruptives intervju med Douglas Roos om du inte sett […]

  3. […] Douglas Roos är entreprenör och driver nyhetssajten nyheter24.se . Han grundade tidigare spelbolaget Ladbrokes Norden. Douglas var en av drakarna i Draknästet på TV. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+