Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Loppan och glasburken – övervinn din rädsla för att misslyckas

loppor-glasburkFör säkert över tjugo år sedan, långt innan jag blev en entreprenörsjunkie, såg jag ett inslag på den svenska statstelevisonen som gjorde ett djupt intryck på mig. Jag kommer inte ihåg vad programmet hette och jag är till och med osäker på  namnet på den som var med i inslaget men jag tror att det var Johan Granath, en framstående svensk skridskoåkare som efter en framgångsrik idrottskarriär jobbade med mental träning.

Johan berättade följande sedelärande historia som jag här tar mig friheten att återberätta fritt ur minnet:

“En loppa stängs in i en glasburk. Loppan försöker ta sig ur glasburken genom att hoppa så högt den kan. Eftersom locket är påskruvat lyckas inte försöket. Loppan försöker gång på gång men inser till slut att det är lönlöst eftersom den bara slår sig mot locket hela tiden. Loppan slår sig till ro på botten och även när man försiktigt skruvar av locket på burken så rymmer han inte. Han har lärt sig den hårda vägen att det inte funkade att hoppa.”

Denna berättelse illustrerar givetvis hur vi människor, likt loppan i glasburken, vanligtvis reagerar inför misslyckanden. Det gör ont att misslyckas, det är en smärtsam upplevelse och något man noga aktar sig för efter att åkt på ett par smällar. Detta är helt naturligt och antagligen något som vi rent evolutionistiskt haft nytta av.

Problemet är om man slutar att försöka lyckas. Givetvis skall man inte banka pannan blodig mot en betongvägg flera gånger i rad och som människor har vi ju faktiskt en hjärna som låter oss utforma olika strategier för att lösa problem. Dock är många människor som misslyckats med någonting livrädda att göra ett nytt försök. Det är för smärtsamt och eftersom vi är smartare än loppor(?) drar vi vanligtvis den slutsatsen mycket snabbare.

Tyvärr håller denna mentalitet många av oss tillbaka även när förutsättningarna drastiskt förändras. Detta är synd. I verkliga livet handlar det inte om att kunna tåla en fet käftsmäll utan att ha modet och orken att kunna resa sig upp även femte gången efter att man blivit golvad. Det är endast då man kan vinna.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. roman pixell says:

    yep. här hemma har vi till och med produktifierat och paketerat lopphoppandet i j-a-n-t-e-l-a-g-e-n
    (shall i spell it for you?)

  2. Rudolf says:

    Du har väldigt rätt Roman, det är verkligen ett budskap som är snyggt packeterat och det sitter på djupet i vårt samhälle!

    Dock gäller Peters berättelse inte bara entreprenörskapet, det gäller hela livet, skolan, tjejer, träning. vad du än vill uppnå.

    Man måste fortsätta även om man misslyckas. För vad är alternativet egentligen, lägga sig på rygg och visa buken. Visst man kan göra det men då kommer man bara upptäcka att ingen bryr sig faktikst.

    Dessutom vill man ju inte ligga där sina sista minuter i livet och säga, “Jag hade denna tid och jag försökte aldrig” Försöker man sätta sig in i den situationen(vilket är svårt) så är det antagligen just då man lättast kan acceptera sina misslyckande för det betyder ju bara att man försökte göra det bästa möjliga av sin tid här.Med den tanken blir det ögonblicket också lättare att acceptera!

  3. Fredrik says:

    Jag hörde Mark Levengod sommarprata på radio eller om det var något föredrag. Där berättade han (bland annat ;o) om en loppcirkus som en gammal släkting till honom hade då Mark var liten.

    Nyfiket undrade Mark hur man kunde tämja loppor, varför hoppade de inte iväg? Lösingen, fick han höra, var en låda som fick en glasskiva som tak. Efter att ha slagit huvudet i taket många gånger så slutade lopporna att hoppa.

    Tillbaks till nutid; Mark lägger huvudet på sned och frågar retoriskt på härlig finlandssvenska – “Hur ser det ut på våra arbetsplatser?”.

  4. Razmus says:

    “Our doubts are traitors, and make us lose the good we oft might win, by fearing to attempt.”
    – William Shakespeare

  5. Rudolf says:

    bra citat!

  6. Razmus says:

    Ja, han är klok den där William 🙂

  7. Per Larsson says:

    Samtidigt så är det väl bara en idiot som försöker samma sak på nytt och ändå förväntar sig ett annat resultat..? Det kanske är efter den devisen som vi svenskar lever efter – vi vågar misslyckas en gång, sen ska man fasiken ha lärt sig av det första misstaget…

  8. roman pixell says:

    kom att hitta den här lite tankvärda grejjen idag… http://alfabravo.com/articles-visions/dod-at-jante/

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+