Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis Affärside 8 "Feedbolaget"

rss knappPå sistone har jag tittat en del på det här med feeds, eller RSS som man också kallar det. En del av er använder redan en RSS läsare för att samla den informationen som ni är intresserade av och för attpresentera detta i ett lättöverskådligt format för er. Enkelt uttryckt så behöver man inte längre gå till en viss sida för att se nytt innehåll där. Anledningen till att jag fick upp mina ögon för detta fenomen är en sida som heter Techmeme . Det enda Techmeme gör är att samla feeds från olika källor inom teknologivärlden och presentera dem. Det finns inget unikt innehåll på sidan. Allt är scrapat från andra källor. Ändå har man lyckats nå en page rank av 7. Analysen av detta är att de tillför inte unikt innehåll men en unik mix av innehåll. En unik feed! Med tanke på page ranken så är värdet av detta stort.

Jag håller på att konstruera en liten RSS tjänst, där jag som RSS ägare kan konstruera feeden själv från olika källor kring ett visst ämne. Dessutom skall man kunna lägga till information som inte finns i RSS formatet eller hämta det från vissa websidor som inte har en feed. Jag tror nämligen att det finns ett stort värde i att samla nischad information för användare och låta dem prenumerera på denna nischade information. Nyttan för användaren är bred information inom ett nischat segment och att det är färskt.

Affären här tycker jag inte är helt självklar och tål att tänkas på. Den affärsmodell som verkar vara bäst är väldigt likt feedburners affärsmodell. Man skjuter in relevanta annonser i feeden. Man kan även tänka sig att man skapar nischade sidor som Techmeme där man erbjuder annonsering. I ett litet land som Sverige måste nog initiativet bli större än att bara skapa nischade feeds. Jag är övertygad om att man måste gå ut och erbjuda mediabolagen denna tjänst. Man erbjuder helt enkelt mediaaktörerna en relevant feed att använda hos sig och för det vill man ha en del av annonskakan. Dessutom måste man gå ut och bearbeta marknaden själv och bygga en säljorganisation och ha lämpliga annonsformat kring denna produkt.

Det är min uppfattning att investeringskostnaden för att komma igång med denna produkt är väldigt låg. Det jobbiga är att komma ut med den. Man får en ganska bra lösning för under 50000 SEK. För att lyckas hade jag omgående bearbetat ett antal mediabolag för att få feedback hur intresserade de är. Jag hade defentivt gjort det innan jag hade byggt tjänsten. För att nå kunder i starten och bevisa affärsmodellen så hade jag skapat en enkel lösning kring varje feed där man mha ett kreditkort kunde köpa klick till ett förmånligt pris och sett till att det var tydligt på varje feedsida. Troligen finner man köparna av media bland läsarna av den nischade feeden.

Jag gillar den här iden för att det krävs väldigt lite resurser för att nå marknaden och få feedback. I min värld är detta en utmärkt första projekt för en ung entreprenör med lite säljkapacitet.

Här finner du våra andra affärsideer:

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Robert says:

    Verktyget för detta är apgammalt och heter “Planet Planet” (http://www.planetplanet.org/). Det finns förstås andra också, men den är i alla fall den jag själv har bäst koll på. Att göra en feed från en vanlig websida finns det också ett gäng verktyg för (en snabb googling pekade t.ex. ut http://page2rss.com/).

    Läge att göra lite konkurrensundersökning innan man drar igång ett nytt projekt?

  2. Hjalmar says:

    Uhm.. detta har funnits i ett par olika stöpningar sedan RSS “uppfanns”?

  3. Rudolf says:

    Googlat lite men applikationen till mitt projekt behöver kunna en speciell sak och det har jag inte hittat ngn och tror inte jag gör det hellre faktikst! jag ville ha ett eget verktyg att kunna “låna” ut av en speciell anledning!

    Detta var en spinoff på mina tankar kring det problemet!

    Det är dessutom så att om man skall starta ett projekt som jag beskriver ovan, då bör man kontrollera tekniken eftersom mediabolag har en tendens att ställa lite krav!

  4. frisim-Clas says:

    Det Techmeme gör bra är att automatiskt gruppera nyheterna från de olika källorna, resten har många andra sajter gjort minst lika bra. Techmeme har dessutom mycket trafik som de kan analysera för att förbättra sina “nyhetsgrupper”. Detta gör att Techmeme inte är lätt att kopiera rakt av.

    Har du den applikation(?) som den som jag uppfattar att du beskriver ovan behöver du inte försöka dra in pengarna på reklam, då det (nog) är mer inkomstbringande att erbjuda tjänsten som nyhetsbevakare för företag som är intresserade av att hålla koll på omvärld/konkurrenter.

    Både nyhetsportalen-Hjalmars(?) (se kommentar ovan) och min sajt gör i princip det du beskriver ovan, men kanske har du tänkt dig något mer? Är du villig att avslöja lite mer hur din idé skiljer sig från mina (Frisim.com / Nyhetsfilter.com) så lyssnar jag gärna!

  5. Billy says:

    Att endast visa dom senaste uppdateringarna i en aggregerad feed har ett ganska begränsat användningsområde. Tar man där emot informationen man samlat in och låter användarna få en skräddarsydd vy över det dom är intresserade av har man riktig tjänst.

    Gabe Rivera på Techmeme sammanfattar nyttan med sin site på ett bra sätt:
    “At this moment, the next big story in technology may reside on a blog you’ve never heard of or a news site you don’t have time to scan.
    […]
    So Techmeme gets the story no matter where it appears, and often days before it hits major sites.”

    Jag håller helt med Gabe och tror att du är på helt rätt spår Rudolf, det finns mycket plats på marknaden för en aktör som kan hitta guldkorn ur ett större flöde och leverera en personlig feed till användarna.

    Intressanta tankar kring affärsmodeller också. Att leverera nischade feeds till dom etablerade mediabolagen låter som en riktig killer!

  6. Jag gör så sedan ganska länge på gnuheter.com. Fast det fanns redan ett underlag i form av en nyhetssajt som vi hade lagt ner, och enkelheten i att lägga upp en “planet” var tilltalande, då många gamla Gnuheter-medlemmar bloggar. Den gamla Gnuheter finns kvar, likaså finns det dessutom en ny tjänst.

  7. Andreas says:

    Använd openkapow.com eller något liknande för att skapa RSS feeds från data som för närvarande inte finns tillgängligt i det formatet så har du redan kommit långt….

  8. Jesper says:

    Sedan några år finns den svensk-engelska nyhetssiten Yabot http://www.yabot.se eller http://www.yabot.co.uk som gör just detta – samlar ihop massor av feeds till ett gemensamt gränssnitt. Tror dom finns i finland också.
    /J

  9. Rudolf says:

    hej Alla

    Denna tråden generade verkligen feedback och det vore faktikst rätt förmätet av mig att inte adressera denna lite mer. Dock vet ni som följer denna blogen att man är rätt upptagen. Var mycket denna veckan då SIME hade en konferans. Därav mitt sena svar.

    Jag tror vi skall dela upp denna kommentar i två:
    1. Iden jag beskriver ovan(RSS-bolaget)
    2. MIna tankar kring det här med RSS och varför det intresserar mig

    1. Jag tror att det finns utrymme för ett bolag som jag beskriver ovan. Man måste dock snabbt jobba in sig hos mediabolagen för att nå en räckvidd med sina feeds. Kanske måste man också som Billy säger addera en viss mängd funktionalitet för användaren för att öka attraktionsnivån. Jag är dock inte snubben som kommer att skapa detta RSS-bolag. Jag hoppas verkligen någon finner detta tillräckligt intressant för att börja prova sig fram. Jag skulle bli glad då.

    2. Affärsideen ovan kommer från mina tankar om att skapa ett antal standardiserade verktyg att använda då en sida jag håller på att skapa(eller på många av mina framtida sidor) Dessa är verktyg som alla definieras av att det räknas som innehåll eller funktionalitet på en sida som användaren vill delta i. De skall inte bara vara innehåll på en av mina sidor. De skall även lånas/hyras ut. Detta kan vara av SEO skäl eller att man upplåter dem till olika mediabolag i de affärerna man gör med dem. Just detta tool är ett flöde som finns i olika utseende som jag vill dela med mig av( olika utseende för olika typer av sidor). Viktigt är att när jag lånar ut det att det finns en länk till min sida som jag kan kontrollera. Viktigt också att jag kan göra den extremt enkel att integrera genom att göra olika standard format för olika kanaler. Det är tex rätt mycket som skiljer en blogg och aftonbladet. Jag behöver skapa en grundapplikation som jag kan börja experimentera med. jag kommer att återkomma till denna post senare under våren och förhoppningsvis visa lite mer om mina tankar och strategier!

  10. David says:

    Collected funkar på det här sättet.

    Man kan skapa feed-grupper på ett tema (motor, mac, design osv), eller en grupp personer (fotbollslagets bloggar, de anställdas twitterfeeds, familjens flickr etc) eller
    samla alla sina egna sociala feeds på ett och samma ställe…

    http://collected.info/

Trackbacks

  1. […] några veckor sedan skrev jag om en affärside som jag döpte till RSS-Bolaget. Affärsiden kan enkel beskrivas som en aggregator av innehåll(Feeds) där man kopplat på en […]

  2. […] har tidigare skrivit om en affärside kring feeds och kompletering av denna affärside. Nu är detta såklart inget nytt. Google har haft liknande […]

  3. […] Mediabolagen själva verkar rätt långsamma inom området. Jag har tidigare skrivit om en sådan affärside kring feeds. Inlägget engagerade mycket och alla är inte överens om förträffligheten kring denna ide. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+