Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mer än jag som ser potential i Feeds och aggregering!

En god vän till mig skickade en intervju med Guy Kawasaki där Guy delvis pratar om ett nytt företag han startat tillsammans med två bekanta, Alltop. Guy är mest känd för att vara grundare av Garage.com. En VC firma som är specialiserade på tidigt sådd kapital och som startades redan 1997.

Alltop.com är i mina ögon en väldigt enkel tjänst, man samlar populära feeds inom olika ämnesområden och presenterar dem för läsaren i olika kategorier. Affärsmodellen verkar vara annonsering och med tanke på den låga pageranken är sidan ganska nystartad.

Det som fångade min uppmärksamhet var detta stycket i intervjun om RSS i allmänhet.

6. Why do you think there has been such a low takeup of RSS tools (especially readers) by web users?
GK: I’m glad you mentioned this. In fact, this is the conceptual gap that Alltop addresses. We provide “aggregation without aggravation.” Take it from someone who knows: It isn’t easy to find the RSS feeds of many sites. I sometimes think companies literally bury them. So to really use RSS all you have to do is (1) find a site you wan t to read; (2) find the feed in the site; (3) know that Netvibes, Pageflakes, iGoogle, MyYahoo, NetNewsWire, etc exist and where to get them; (4) learn how to use them; (5) remember to boot a separate application or go to personal page to read your feeds. And even if you do all of this, most of the feed readers do not present articles in a clean, compact way. It’s a miracle that as many people use feeds as they do.”

När han beskriver det på det sätter så känns det rätt självklart att RSS inte är större än vad det är. Det visar också, tycker jag, att det finns en potential för en mellanhand som aggregerar/sållar och presenterar denna feed, som Alltop. Mediabolagen själva verkar rätt långsamma inom området. Jag har tidigare skrivit om en sådan affärside kring feeds. Inlägget engagerade mycket och alla är inte överens om förträffligheten kring denna ide. Alltop bevisar ju såklart inte att detta med en tjänst(och affärsmodell) kring feeds fungerar i praktiken och det är ju egentligen inte förrän man ger sig ut där och försöker som man vet men jag tror att vi är något på spåren här.

Vi har också skrivit dessa inlägg kring feeds:

Lite om om vad Schibsted pysslar med inom feeds!

Joakim Jardenbergs tankar kring feeds!

Här läser ni hela intervjun med Guy Kawasaki! 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Poppe says:

    Gillar Guys tagline “aggregation without aggravation.”

  2. Jag har funderat på om RSS verkligen utgör en lösning på ett problem som existerar för folk i allmänhet. De flesta verkar nöjda med att ha bokmärken, eller rentav gå till Google och skriva namnet på sajten i sökfältet och klicka på första sökträffen.

  3. RSS är onekligen en smal nisch. Det är mest mer eller mindre techsavy människor som gör det tror jag. När man processar (och producerar) stora mängder info dagligen, i den bemärkelsen har du nog rätt.

    Dock kan jag gå till mig själv när jag kollar nya websidor, saknar de rss knapp blir jag nästan förbannad, vilke tror de att de är? Förväntar de sig att jag skall gå dit en eller två ggr om dagen för att kolla vad som händer? Jag är en rätt upptagen kille och få sidor förtjänar den uppmärksamheten eller har det värdeerbjudandet.

    Dock följer jag dem gärna i min rss läsare under ett par veckor för att se om det är lönt att skaffa sig en relation till den sidan.

    Kanske är rss för svårt eller ngt. Jag tror dock att i framtiden kommer konsumnter välja mycket mer vilken info de vill ha och när och var. Sedan exakt hur det löses är jag osäker på!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+