Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tillägg till affärside 8 "RSS-bolaget"

För några veckor sedan skrev jag om en affärside som jag döpte till RSS-Bolaget. Affärsiden kan enkel beskrivas som en aggregator av innehåll(Feeds) där man kopplat på en affärside som bygger på reklam. Faktum är att just denna affärside blev väldigt debatterad. Jag bollade denna ide med Joakim Jardenberg på Mindpark och Joakim hade några intressanta synpunkter. Enligt Joakim tittar mediabolag på detta med feeds men det saknades sak för att det skall vara riktigt intressant. På tidningar har man ett publicistiskt ansvar. Därför kan man bara inte ta in en feed och skjuta ut den till tidningens läsare. De måste modereras på något sätt så att innehåll som inte är förenligt med tidningens policy eller med den lagstiftning som finns idag, inte kommer ut via tidningens webb. Chefredaktören är 100% ansvarig för allt innehåll och man måste garantera att inget som inte skall komma ut, kommer ut via tidningens webb.

Därför borde man bygga på en manuel modereringstjänst på produkten. I detta fallet får man en unik USP mot mediabolag som gör det mycket lättare för ett mediabolag att jobba med just dig som aggregatör av innehåll.

När jag hinner och har information skall jag försöka uppdatera dessa affärsideer som vi skriver om. Jag vet att ni som läsare sitter med mycket kunskap också. Addera gärna den kunskapen. Det kan vara kring tekniska utmaningar, hur man säljer liknande produkter eller att ni bara inte håller med mig!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Billy says:

    Om feeden hostas av “feedbolaget” så kan väll inte tidningen hållas ansvarig för innehållet, för inte kan man väll vara ansvarig för material man bara länkar till på en annan domän?
    Men just ansvarsfrågan kanske spelar mindre roll, för tidningen vill väll säkert kunna stå för “deras” feed endå, så att kunna moderera den är nog som du säjer ett måste.

    Någon som vet hur det går till när tex Twingly lägger in länkar på nyhetssajter, modereras det innan det läggs ut?

  2. Poppe says:

    Frågade Martin Källström från Twingly hur det funkar med moderation och han kunde berätta följande:
    >>>
    Det modereras inte innan det läggs ut utan användare får anmäla
    olämpliga inlägg/spam och anmälningarna går vidare till ett
    moderationsgränssnitt. Många av våra kunder köper moderation från ett
    företag som heter Interaktiv Säkerhet:
    http://www.interaktivsakerhet.se/

    Om de skulle moderera blogglänkar innan publicering skulle de bli
    ansvariga utgivare. Med moderering i efterhand har de fortfarande
    ansvar att reagera på olagligt innehåll inom rimlig tid (ca 24 timmar)
    från att de blivit uppmärksammade.

    Tidningarna har en i min uppfattning väldigt liberal hållning till
    innehållet som kommer in via Twingly. I stort sett tillåter de allt
    som lagen i sin tur tillåter dem att publicera.
    <<< Tack för det svaret Martin!

  3. Martin says:

    Tack =)

  4. Billy says:

    Bättre svar kunde jag väll knappast fått.
    Tack Martin och Poppe!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+