För några veckor sedan skrev jag om en affärside som jag döpte till RSS-Bolaget. Affärsiden kan enkel beskrivas som en aggregator av innehåll(Feeds) där man kopplat på en affärside som bygger på reklam. Faktum är att just denna affärside blev väldigt debatterad. Jag bollade denna ide med Joakim Jardenberg på Mindpark och Joakim hade några intressanta synpunkter. Enligt Joakim tittar mediabolag på detta med feeds men det saknades sak för att det skall vara riktigt intressant. På tidningar har man ett publicistiskt ansvar. Därför kan man bara inte ta in en feed och skjuta ut den till tidningens läsare. De måste modereras på något sätt så att innehåll som inte är förenligt med tidningens policy eller med den lagstiftning som finns idag, inte kommer ut via tidningens webb. Chefredaktören är 100% ansvarig för allt innehåll och man måste garantera att inget som inte skall komma ut, kommer ut via tidningens webb.
Därför borde man bygga på en manuel modereringstjänst på produkten. I detta fallet får man en unik USP mot mediabolag som gör det mycket lättare för ett mediabolag att jobba med just dig som aggregatör av innehåll.
När jag hinner och har information skall jag försöka uppdatera dessa affärsideer som vi skriver om. Jag vet att ni som läsare sitter med mycket kunskap också. Addera gärna den kunskapen. Det kan vara kring tekniska utmaningar, hur man säljer liknande produkter eller att ni bara inte håller med mig!
Om feeden hostas av “feedbolaget” så kan väll inte tidningen hållas ansvarig för innehållet, för inte kan man väll vara ansvarig för material man bara länkar till på en annan domän?
Men just ansvarsfrågan kanske spelar mindre roll, för tidningen vill väll säkert kunna stå för “deras” feed endå, så att kunna moderera den är nog som du säjer ett måste.
Någon som vet hur det går till när tex Twingly lägger in länkar på nyhetssajter, modereras det innan det läggs ut?
Frågade Martin Källström från Twingly hur det funkar med moderation och han kunde berätta följande:
>>>
Det modereras inte innan det läggs ut utan användare får anmäla
olämpliga inlägg/spam och anmälningarna går vidare till ett
moderationsgränssnitt. Många av våra kunder köper moderation från ett
företag som heter Interaktiv Säkerhet:
http://www.interaktivsakerhet.se/
Om de skulle moderera blogglänkar innan publicering skulle de bli
ansvariga utgivare. Med moderering i efterhand har de fortfarande
ansvar att reagera på olagligt innehåll inom rimlig tid (ca 24 timmar)
från att de blivit uppmärksammade.
Tidningarna har en i min uppfattning väldigt liberal hållning till
innehållet som kommer in via Twingly. I stort sett tillåter de allt
som lagen i sin tur tillåter dem att publicera.
<<< Tack för det svaret Martin!
Tack =)
Bättre svar kunde jag väll knappast fått.
Tack Martin och Poppe!