Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Dragons Den – underhållande skola för den som söker riskkapital

Sitter ibland och tittar på den underhållande och lärorika brittiska dokusåpan ‘Dragons Den‘ där entreprenörer får presentera sin affärsidé för fem stycken riskkapitalister som i serien kallas drakar.

Dramaturgin är väldigt enkel, entreprenören gör en kort presentation, nämner lite siffror om hur mycket investering han behöver och hur mycket av företaget han är villig att ge upp. Sen pepprar drakarna honom med några frågor, frågor som ofta blottlägger svagheter i affärsidén eller i entreprenörens approach till marknaden.

Som entreprenör kan jag inte låta bli att fascineras av dessa möten mellan drakarna och entreprenörerna. Och varje möte är ofta lärorikt i sig. Drakarna är väldigt raka i sina kommentarer och väldigt snabbtänkta individer som har upplevt liknande situationer i verkligheten hundratals gånger. De flesta entreprenörerna är däremot ovana, nervösa och oerfarna.

Vissa enreprenörer är totalt ute och seglar. Just idag var det en scen med en kille som monterat in dator och bildskärm i ett soffbord. Det var ett typexempel på en lösning som söker ett problem, dåligt utförd och horribelt prissatt. Ingen av drakarna var intresserad och det gick en rysning genom mig när jag hörde killen säga att han var på väg att sälja sitt hus för att förverkliga sitt projekt. Vanligtvis skulle jag applådera ett sådant mod och hängivenhet. Men i detta fall var det bara sorgligt, killen hade inte en sund verklighetsuppfattning.

Ibland bjuder drakarna över varandra och tvingas sälja sig själva för att få göra investreingen men det tillhör sällsyntheterna. Ibland går dom också samman krings en och samma investering,

Andra entreprenörer inser inte att de får ett bra erbjudande utan tackar nej. De övervärderar sina projekt och går därifrån utan kapital och därmed möjlighet att genomföra sina planer.

Vissa alienerar drakarna genom att säga emot, argumentera på ett aggressivt sätt eller helt enkelt inte ta sig till det drakarna säger.

Ett vanligt fel är också att man inte gjort sin hemläxa. Presentationerna är ofta bra och proffsiga men många snubblar på siffrorna vilket är en dödssynd.

En annan nyttig aspekt är att man efter ett tag får en god insikt i hur riskkapitalister resonerar och tänker vilket gör att man lättare förstår båda sidors resonemang och argument.

Jag brukar roa mig själv med att gissa under presentationens gång om entreprenören får pengar eller ej. Öva själv på att gissa i detta klipp:

Tv8 sänder den på torsdagskvällar.

Läs om en svensk dragons den!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Dragons Den är riktigt kul faktiskt, jag gillar dock den amerikanska versionen bättre.

    Den roligaste/intressantaste Dragons Den-videon jag sett handlar om Atomic Tea, ett litet kanadeniskt företag som skall göra vad Starbucks gjort för kaffe för te. Investerarna börjar först att bjuda över varandra för att sedan enas och sänka budet rätt rejält. Se videon: http://www.youtube.com/watch?v=P-oHUWN7Lac

  2. Andreas Bard says:

    Alltid både roligt och intressant att se. Men ibland blir det nästan pinsamt och då får jag verkligen rysningar i kroppen. Hur tänker folk?

    Tack Sebastian för tipset om den amerikanska, den hade jag ingen aning om.

    Mitt första möte med ett riskkapital bolag får väl också räknas som pinsam, en ung vilsen entreprenör ensam med ett gäng danskar. Tyvärr förstod jag bara hälften av vad de sa. Min önskan om att tala engelska gick inte igenom 😉
    Jag kan med detta förstå deras nervositet en del.

  3. Rudolf says:

    Practice makes Perfekt Andreas 😉

  4. Robert says:

    Helt klart ett av mina favoritprogram, otroligt underhållande och intressant!

  5. Det här programmet hade jag ingen aning om! Tack för det tipset!!

  6. Wooster says:

    Dragons den är entreprenörunderhållningens svar på Idol – och som sådan är den rolig; att se hur möjliga och omöjliga affärsidéer presenterade av seriösa respektive uppe-i-det-blå entreprenörer/innovatörer.

    Men det är alldeles för snabba klipp och man missar den viktigaste rollen som riskkapitalisten spelar – nämligen inte bara att bistå med kapital utan gå in och utveckla produkten så att den passar marknaden. Innovatörer från tekniska universitet låser fast sig vid tekniska data – riskkapitalistens jobb är att hitta guldkornen i gruset. Drakarna i the Den sitter mest och skrattar åt att innovatören inte gjort det. As if she should..

  7. Anders says:

    Tak for tippet. Super spænende. Hvis man har tilknytning til universiteterne kan man selv være med i Venturecup, hvilket minder meget om dette.

  8. Rudolf says:

    Wooster:

    ” gå in och utveckla produkten så att den passar marknaden.”

    Detta är entreprenörens jobb. Riskkapitalister suger på detta även om undantag finnes.

    Jag tycker att riskkapitalister skall syssla med finansiering och strutkruförändringar. I viss mån hjälpa till med strukturkapitalet i bolaget också kanske.

Trackbacks

  1. […] kan därefter ses av affärsängar och investeror. Som SpringWise säger: “Youtube möter Dragons den“. På CMyPitch.com hittar man också uppslag kring Franschise, köpa företag och samarbeten. […]

  2. […] Dragons Den är planerad. Vi har skrivit en del om Dragons Den tidigare på Disruptive (här). Programidén bygger på att entreprenörer får presentera sina affärsidéer för fem […]

  3. Agiley AB says:

    Inspiration från Dragon’s Den…

    För den oinvigde är Dragon’s Den ett tv-program där entreprenörer och uppfinnare får möjlighet att pitcha sin affärsidé/uppfinning och efterfråga kapital för densamma från fem framstående entreprenörer och investerare.
    Dessa fem i…

  4. […] gillar den enkla dramaturgin i Dragons Den och som jag skrivit tidigare är den största behållningen att studera hur entreprenörerna presenterar sina affärsidéer. Den […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+