En av mina nära vänner har sen snart två år tillbaka för egna pengar byggt upp en riktigt trevlig och bra webbtjänst. Han har jobbat stenhårt med tjänsten och jag vet att han lagt ned sin själ i den. Det har också resulterat i ständigt stigande trafiksiffror, lyckade samarbetsavtal och en imponerande kvalitet.
Men ändå tjänar han inga pengar! Anledningen till det är enkel. Han har helt enkelt aldrig prioriterat intäkter utan satsat all sin energi på kvalitet och att bygga ut innehåll och funktionalitet.
Nu kommer semestertiden och inte förräns om två månader kan han börja boka möten med potentiella annonsörer. Och när han väl fått möten och lyckats avsluta några affärer har det gått ytterligare en till två månader. Sen får man räkna med faktureringstid på en månad. Han kommer alltså inte se några stålar flyta in på kontot förräns i bästa fall November. Han sitter nu i en riktigt jobbig situation som, även om jag tror att han kommer att lösa den, uppstått helt i onödan. Om han valt att prioritera litet annorlunda i början av året hade situationen varit en helt annan.
När man jobbar alldeles själv med något är det lätt att man får tunnelseende. Framför allt är det svårt att lyfta blicken och planera långt framåt eftersom man alltid har en massa saker som egentligen skulle ha varit klara igår.
Jag vill därför ge er alla en liten hemläxa över sommarlovet. Bestäm var ni vill befinna er med ert egna företagande eller projekt innan ni går på julledighet! Det är ju långt till jul tänker ni och kanske tycker ni rentav att det är svårt att planera så långt i förväg. Men som jag tidigare skrivit börjar allt med en tanke. Intäkter kommer inte av sig själva, mål uppnås inte automatiskt. Och om man inte ens vet vad man försöker uppnå och dessutom inte försöker fixera målet till en viss tidpunkt så kommer man med största säkerhet aldrig att uppnå målet.
Mitt egna mål är att bli kassflödespositiv med mitt projekt Moyume innan julafton. Vilket mål har du?
Här kan du läsa mer om entreprenörskap!
50000 unika besökare på mjukvara.se
Mycket bra post Christian. Är ditt omsättningsmål hemligt?
Mål och budget behöver i alla fall sättas internt för att ha något att blicka fram emot och för att kämpa på bättre.
Mitt omsättningsmål för http://www.lokaler.nu projektet är enkelt.
Bannerförsäljning: Minst 40 000 sek/månad.
Intäkter från mäklare: Minst 50 000 sek/mån.
Totala intäkter: Minst 270 00 sek/kvartal.
Under 2009, tillväxt på 25 % per kvartal, minst.
Marcus:
Inte alls hemligt men jag vet ännu för lite för att sätta relevanta mål. Dessutom finns det mycket mindre korrelation mellan intäkter och trafik än vad folk tror. Det finns mycket hög korrelation mellan intäkter och mängden bokade säljmöten!
marcus, förresten var det Peter som skrev 😉
Återigen ett mycket bra inlägg! Lanserad tjänst med 100 registrerade användare får bli mitt mål. Hoppas på att få ut tjänsten nu under sommaren. Är dock fortfarande långt kvar…
Bra blogg!
Håller verkligen med angående bokade säljmöten och intäkter 🙂
Tycker dock ni måste våga er på någon gissning.. fegt annars ju 😀 Först skriva en post och sedan inte inkludera era egna mål 🙂 Vid den här tidpunkten borde ni ju lite mer i alla fall.