Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Var vill du vara till Jul?

En av mina nära vänner har sen snart två år tillbaka för egna pengar byggt upp en riktigt trevlig och bra webbtjänst. Han har jobbat stenhårt med tjänsten och jag vet att han lagt ned sin själ i den. Det har också resulterat i ständigt stigande trafiksiffror, lyckade samarbetsavtal och en imponerande kvalitet.

Men ändå tjänar han inga pengar! Anledningen till det är enkel. Han har helt enkelt aldrig prioriterat intäkter utan satsat all sin energi på kvalitet och att bygga ut innehåll och funktionalitet.

Nu kommer semestertiden och inte förräns om två månader kan han börja boka möten med potentiella annonsörer. Och när han väl fått möten och lyckats avsluta några affärer har det gått ytterligare en till två månader.  Sen får man räkna med faktureringstid på en månad. Han kommer alltså inte se några stålar flyta in på kontot förräns i bästa fall November. Han sitter nu i en riktigt jobbig situation som, även om jag tror att han kommer att lösa den,  uppstått helt i onödan. Om han valt att prioritera litet annorlunda i början av året hade situationen varit en helt annan.

När man jobbar alldeles själv med något är det lätt att man får tunnelseende. Framför allt är det svårt att lyfta blicken och planera långt framåt eftersom man alltid har en massa saker som egentligen skulle ha varit klara igår.

Jag vill därför ge er alla en liten hemläxa över sommarlovet. Bestäm var ni vill befinna er med ert egna företagande eller projekt innan ni går på julledighet! Det är ju långt till jul tänker ni och kanske tycker ni rentav att det är svårt att planera så långt i förväg. Men som jag tidigare skrivit börjar allt med en tanke. Intäkter kommer inte av sig själva, mål uppnås inte automatiskt. Och om man inte ens vet vad man försöker uppnå och dessutom inte försöker fixera målet till en viss tidpunkt så kommer man med största säkerhet aldrig att uppnå målet.

Mitt egna mål är att bli kassflödespositiv med mitt projekt Moyume innan julafton. Vilket mål har du?

Här kan du läsa mer om entreprenörskap!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. 50000 unika besökare på mjukvara.se

  2. Markus Jalmerot says:

    Mycket bra post Christian. Är ditt omsättningsmål hemligt?

    Mål och budget behöver i alla fall sättas internt för att ha något att blicka fram emot och för att kämpa på bättre.

    Mitt omsättningsmål för http://www.lokaler.nu projektet är enkelt.

    Bannerförsäljning: Minst 40 000 sek/månad.
    Intäkter från mäklare: Minst 50 000 sek/mån.
    Totala intäkter: Minst 270 00 sek/kvartal.

    Under 2009, tillväxt på 25 % per kvartal, minst.

  3. Marcus:

    Inte alls hemligt men jag vet ännu för lite för att sätta relevanta mål. Dessutom finns det mycket mindre korrelation mellan intäkter och trafik än vad folk tror. Det finns mycket hög korrelation mellan intäkter och mängden bokade säljmöten!

  4. marcus, förresten var det Peter som skrev 😉

  5. Anton Malmberg says:

    Återigen ett mycket bra inlägg! Lanserad tjänst med 100 registrerade användare får bli mitt mål. Hoppas på att få ut tjänsten nu under sommaren. Är dock fortfarande långt kvar…

  6. Jessi says:

    Bra blogg!

  7. Markus Jalmerot says:

    Håller verkligen med angående bokade säljmöten och intäkter 🙂
    Tycker dock ni måste våga er på någon gissning.. fegt annars ju 😀 Först skriva en post och sedan inte inkludera era egna mål 🙂 Vid den här tidpunkten borde ni ju lite mer i alla fall.

Trackbacks

  1. […] sex veckor sedan skrev jag ett inlägg där jag uppmanade Disruptives läsare att definiera vilka mål man ville uppnå innan årets […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+