Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

De tre mest Entreprenöriella Egenskaperna

Jag brukar säga om mig själv att avståndet mellan min hjärna och hand är kort. Såklart är det så, det är sällan mer en meter mellan dessa men det är inte det jag avser. Det jag menar är att jag är benägen till handling. Att man tänker en tanke och sedan bara sätter igång. Exempel är den Tweetupen jag råkade organisera efter att jag spontant och på infall tweetat om. Dessa tankar om handling ledde mig till att fundera över entreprenöriella egenskaper(eller är det beteenden?). Denna posten är skriven med ett jag perspektiv och speglar inte på något sätt en objektiv sanning. Jag är ödmjuk inför att entreprenörskap är en komplex och individuell process.

Entreprenöriella Egenskaper och Beteenden

1. Avståndet mellan tanke och handling är kort! Det man tänker blir ofta en handling. Det stannar inte vid en fundering utan man måste göra något. Ett gott exempel är denna blogposten. Det jag funderade över frukost blir en timmes bloggskrivande och ett delande. Tanken stannar inte upp, den fortsätter liksom bara ut i världen. En tanke blir fort ett samtal som blir till en spec som kanske tar slut där. Detta beteendet har dock en positiv spinoff även om det sällan blir något. Man lär sig väldigt mycket praktisk kunskap och hur världen fungerar. Jag tror också att det är så här konstnärer känner sig. Man ser något inom sig som bara måste ut genom målande, poesiskrivande, skapa musik eller vilken utrycksform man nu använder. Detta du har på insidan måste bara ut.  Arnold Schwarznegger summerar detta beteendet bra i denna video.

2.Man funderar över problem som ter sig svårlösta! Jag ställer ofta upp problem i mitt huvud och kan ägna månader över att fundera hur jag skall lösa dem. Ofta är problemen absurda i svårighetsnivå. Kanske inte på en objektiv nivå men svåra för mig att lösa. Just nu funderar jag väldigt mycket på hur jag kan få en miljon rediga länkar utan att bryta Google Webmaster Guidelines. Har man resurser är det inget problem egentligen. De flesta svenska företag skulle klara detta med en investering på 10 MSEK men jag måste göra det med kanske bara 50000 och det är denna problemlösning som kommer vara innovationen till detta problemet.

Andra tänker på andra problem. Craig Venter vill knäcka det mänskliga genomet fortare och billigare än alla andra och gjorde det. Idag jobbar han med att kartlägga liv i haven och dess genkod. Han ställde upp problemen och funderade ut lösningar.

Andra tänker mycket mer på triviala problem, tex denna snubben som funderat över hur man blir av med kärlekshandtag!

Så det är inte bara jag som ställer upp märkliga problem och funderar ut lösningar, testar, misslyckas. Det är inte heller jag och en miljon andra människor. Troligen är det så att det är jag och hundratals miljoner människor som gör detta idag. Detta kognitiva överskott kan bara skördas genom kombinationen av entreprenörskap och kapitalism. Något vi ser hända mer och mer för varje år som går.

3.Kritisk optimism kallar jag den tredje egenskapen/beteendet. Att gå och fundera på hur man får en miljon rediga länkar och tro att man kan lösa problemet är per definition optimism. Känns det sannolikt att jag kommer lösa det? Nä. Är det komplext? Ja! Men det hindrar mig inte från att försöka lösa det och lägga tid, energi och tom pengar på att lösa det. Likaså är frågeställningar som cancerns gåta, datorer för under 100 dollar stycket, indexera all information på jorden. Det kan också vara, hur skall jag få 100 dollar till rörelsekapital för min bybutik. För personerna inblandede är det svåra problem som måste lösas även om det kanske inte är det för dig som läser detta.

För att klara av att lösa dem måste man vara sanningsenligt med sig själv, Vrida, vända, kritisera, inte vara nöjd, göra om. Det är ofta en lång process och i denna processen är det ett lönsamt beteende att vara mycket kritiskt mot sina egna tankar. Det kan te sig hårt för utomstående men en absolut nödvändighet för att problemen skall kunna lösas med ringa resursåtgång. Är du kritiskt till det du kommer fram till och sanningsenligt mot dig själv, sparar du dina benmuskler och är snäll vid dig själv.

Jag twittar mycket om Entreprenörskap under hashtaggen #entreprenörskap. Titta gärna in om ämnet intresserar dig. Vill du följa mig på twitter hittar du mig här

Andra artiklar i ämnet Entreprenörskap

Bästa Entreprenörsvideos på Youtube

Skapa en framgångsrik Entreprenörskapsblogg!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Det här fångade mitt intresse. Vissa egenskaper är nästan ett krav för att lyckas som entreprenör.
    På fredag spinner jag vidare på det här på min blogg Wolber – och bakar in en länk (Och vips, så har du bara 999 999 länkar kvar till miljonen! 😉 )

  2. Kan inte annat än instämma till dessa fantastiska egenskaper som dock kan te sig både bra och dåligt. (iaf hos mig =)
    1. Om man inte håller koll på dem så sitter man snabbt med helt för många projekt.
    2. Även om jag älskar problemlösning kan det ta mycket energi och tid.

  3. Rudolf says:

    ja, de kan ha en negativ sida också och kräva för mkt av en. Men jag tror det rättar till sig lite med stigande ålder. Jag är inte alls lika mkt möjlighetsmissbrukare idag som jag var för fem år sedan.

  4. Christoffer says:

    Hittade ingen mejladress så jag provar här (du behöver inte publicera meddelandet).

    Jag står beskriven under era webbentreprenörer (vilket är trevligt), men beskrivningen är lite fel Presenttips.se ska vara Presenttips.COM. KöpaBostadguiden.se har jag bytt namn till numera till BoUpplysningen.se och min blogg är numera Bjorkwall.com (inte “Du säger väl inte upp dig nu”). Ändra gärna enligt detta och så ses vi ikväll!

  5. Per says:

    Mycket bra skrivet!

    Håller med om dina tre punkter men inte riktigt om att det behövs entreprenörskap och kapitalism. Ett visst mått kapitalism snabbar upp processen, men många problem går att lösa med enbart entreprenörskap och kreativitet, tycker jag.

    Vill gärna lägga till egenskapen/beteendet “samarbetsvilja” (vilket är ännu viktigare när man inte använder kapitalism). En sanna entreprenör söker samarbeten med andra som delar samma mål eller vision. Eller samarbeten med andra kan tillföra mycket och vara med och dela på nyttan som skapas.

    Vi ses på #entreprenorskap! 🙂

  6. Rudolf says:

    Du har en poäng kring sammarbete men kapitalismen behövs för att människan är i grunden egoistisk primärt och det kapitalismen gör att omvandla detta negativa till ngt gemensamt bra!

  7. Alfred says:

    Mycket intressant läsning! Den första punkten tycker jag nog är viktigast av dessa. Man får inte stanna vid bara en tanke utan låta den utvecklas och bli någonting verkligt. Samtidigt kanske man inte ska genomföra alla tankar på en gång utan faktiskt fundera igenom om det är en bra idé.

Trackbacks

  1. SNTS blogg says:

    Att fundera mindre och göra mer…

    Disruptive: De tre mest Entreprenöriella Egenskaperna Något som jag har lärt mig under den här sommaren, och som Disruptive påpekar här, är att det inte finns något egentligt värde i att sitta still fundera över saker. Det är något som jag …

  2. […] Rudolf på Disruptive listade tre viktiga egenskaper för entreprenörer. Här är mina tankar – en detaljerad checklista för företagare som vill […]

  3. […] Disruptive framhäver tre egenskaper […]

  4. […] Christian Rudolf, på Disruptive: tre viktiga entreprenöriella egenskaper […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+