Det krävs egentligen bara en sak, som tål att upprepas, sälja, sälja, sälja. Det är denna sociala process som bestämmer exakt om du lyckas eller inte och hur framgångsrik du blir i det du gör. Sälja definierar hur mycket pengar du kommer ha på ditt bankkonto men också vilken skillnad du kommer göra i världen. Har du ett bra koncept måste du faktiskt kommunicera det världen för även om det kan te sig som litet så tänk dig själv, när 10000 människor ger sig ut i världen och kommunicerar bra grejor. Ja då ändras hela vår värld, vår ekonomi, vårt samhälle och tom så tunga saker som vår livslängd.
Jag läste i Di idag om ett gasellföretag Höglands Logistik idag. Företaget drivs av Henrik Almström och sista stycket är värt att citeras
“När de började för fem år sedan hade de inte en enda kund och de enda redskapen var telefonen och telefonkatalogen. Nu har företaget utnämnts till Jönköpings gasellvinnare två år i rad”
För mig är detta företagande och entreprenörskap nedkokat för när du börjar kommunicera, ja då börjar det hända saker. För Henrik hände det väldigt mycket, Höglands Logistik växte 322% mellan 2006-2009. Bara med hjälp av en telefon och en telefonkatalog.
Krydda säljet med probleminsikt
Många pratar om affärsiden, personlig tycker jag man skall fundera över en annan sak. Vilket är det egentliga problemet du löser åt din kund. Djup insikt om detta problemet och att man löser det på ett effektivt sätt kommer få ditt sälj att öka exponentiellt. Det är i denna kombinationen av sälj och djup probleminsikt som du finner Gasellföretagen. Många företag har sälj, många andra har probleminsikt men kombinationen av sälj och probleminsikt, ja då har du ett tillväxtföretag.
Efterhand som jag lär mig mer och mer blir jag bara ödmjukare inför denna probleminsikt. I efterhand inser jag att jag sällan haft denna insikt utan bara mycket jävlar anamma i mitt sälj. Att jag bara bestämt mig, haft en tanke och börjar kommunicera.
Att skaffa probleminsikt är ingen teoretisk övning
Jag vill hävda att probleminsikt bara kan komma genom sälj. Du måste ge dig ut där och interagera med människorna. Du måste interagera med de som fattar besluten, de som anser sig ha problem. Det har ingen betydelse om detta är via en landningsida, via telefon eller om du skall möta dem, i ett konferansrum över en kopp caffe. Du måste ut där och möta marknaden, testa en hypotes, förkasta den, lära dig något, testa igen. Att komma till probleminsikt är en social process, en process du gör tillsammans med andra.
Imorgon skall jag på telefonen igen. Jag kämpar fortfarande med probleminsikt vad det gäller Mjukvara.se. Jag har mitt perspektiv och det kan bara ändras genom möten, möten, frågor, frågor och att jag går på avslut. Sign the dotted line
Andra artiklar om sälj
Är du en krokodil (stor mun och inga öron) eller en elefant (stora öron och liten mun? Prata inte så mycket om din egen idé utan fråga kunden om hans problem när du säljer så kommer du långt. Kunden skiter i hur din idé är uppbyggd och fungerar, han vill ha hjälp att lösa SITT problem, inte ditt. Du är bara ett verktyg. Acceptera det och kom ihåg det så kommer du att sälja mer än dina konkurrenter! Säg efter mig; “jag är en elefant, jag är en elefant, jag ÄR en elefant”/ Bra, ut och sälj! :)P
Ahh, just det, Den hade jag glömt. Jag brukar säga “Gud gav dig två öron en mun, hans avsikter känns rätt tydliga i vad du skall fokusera på ” 🙂
Bra skrivet Christian. Jag skulle som ett komplement till ämnet peka på min bloggpost om varför entreprenörer måste kunna sälja: http://disruptive.nu/2008/06/10/varfor-entreprenorer-maste-vara-supersaljare/
Det är min absoluta övertygelse att om man ska lyckas i sitt företagande måste man kunna sälja.
Ja som Gasellvinnare kanske man ska ha ett komplett svar på framgång.
Det är nog inte så enkelt riktigt. Det är många bitar som ska falla på plats.
Men en sak som är viktig så är det ju säljbiten givetvis. Där tror jag man måste vara oerhört försiktig med rätt kompetens.Speciellt när man inte har några referenser alls. Själv tog jag in en senior säljare för detta uppdraget. Sen tror jag att om man gör ett bra jobb o jobbar nära kunden o dess behov så sprider det sig snart o så att säga självsäljer sig. Får man sedan referenser från nöjda kunder är det inte så svårt att sälja vidare. Men som någon skriver ovan. Man måste lösa kundens problem rätt o slätt. Och lyssna lyssna.
Tack Henrik för att du tog dig tid att kommentera!
Jag, som relativt ny entreprenör och företagare har definitivt mycket att lära, framför allt när det gäller sälj. För mig känns det självklart att det är kundens problem som jag ska försöka vara behjälplig att lösa, men hur jag ska få kunden att förstå att det är just jag som sitter på lösningen för problemet, det är något jag måste lära mig. Nu känns det ändå på något sätt som jag har hittat kompassriktningen, och det med din hjälp Christian!
Tack Stefan
Mitt råd är att gå på avslut. Fråga bara, då testar du kunden. Får du nej är det ju viktig info också!
Först tyckte jag det lät lite konstigt att “det ända som krävs för att bli företagare är att kunna sälja”, men tänker man efter så är det ju ganska sant.
Intressant..
Ett tips som jag lärt mig under resans gång: Ju mer kunden frågar och ju mer kunden försöker ställa dig mot väggen ( pressa dig), ju närmare är du en affär eller ett avslut. Kan tyckas konstigt men då är dom riktigt intresserade. Då är det bara att köra på.
Nolingos elefantliknelse var klockren, den tar jag med mig! Rudolf: bra artikel och helt rätt! Det är företagarens sales som ger mat på bordet. Har man sales kan man lösa det mesta annat i företaget. Jag tror att många entreprenörer och personer som vill satsa på något eget funderar och utvecklar för mycket kring själva produkten eller tjänsten och lägger för lite tid på hur säljprocessen ska se ut. Sen ska man vara medveten om att sälj till stora delar är ett number’s game. Det gäller att dunka lur helt enkelt. Är man inte intresserad av det eller känner att ens kvaliteter (går dock naturligtvis att träna upp) ligger någon annanstans kan man fundera på att ta in någon som sköter säljet.
Tjena Christian! Bra inlägg. Själv kommer jag från en ort som är full av entreprenörer. Orsaken till att få av dem blir framgångsrika är, just det, de säljer inte!
Det slår huvudet på spiken när du säger att man skall fokusera på vilket kundproblemet är!
Sebastian: Varifrån kommer du?