2012 har varit ett turbulent för de som jobbar med att positionera sajter i Googles sökresultat. Då är vi ändå rätt förskonade i Sverige, då vårt index är ganska litet! Kommer google fortsätta göra det svårare och svårare?. Så vad tror jag kommer hända 2013 i den svenska sökbranschen?
- Lönerna inom SEO och SEM branschen är på väg uppåt, fort. Detta gäller speciellt för de som jobbar med Adwords och PPC. Troligen är genomsnittslönen för de som jobbar med SEM, högre än för de som jobbar med SEO redan. Oavsett, kompetensbristen är stor och det är till arbetstagarens fördel.
- På tal om kompetensbrist så lär den bli värre inom SEO. Jag tror redan idag ett antal SEO:are lämnat branschen och börjat pyssla med annat och den trenden lär fortsätta.
- Fler och fler inom branschen kommer börja snacka social SEO. Anledningen till det är att SEO blir svårare och svårare. Dels ökar konkurrensen efterhand i det svenska indexet men Google har gjort SEO mycket svårare under året. Då det blir svårare och svårare att prestera är det bättre att börja prata social SEO och fortsätta ta bra betalt, istället för att bara leverera.
- Gruffet i branschen lär fortsätta. Dock tror jag en hel del av gruffet kommer vara relaterat till nya aktörer som försöker etablera ett erbjudande på marknaden. SEO och SEM börjar bli riktigt mycket pengar och jag tror det finns ett antal aktörer som idag står vid sidlinjen men som vill in. De kommer säkert börja med hög svansföring och upptäcka att det redan finns några alfahanar som vill bevaka sina positioner.
- Not provided är ett “keyword” alla som jobbar med SEO känner till. Under 2013 kommer andelen not provided att fördubblas. Så slarva inte bort er keyworddata.
- Värdet av köpta länkar kommer öka! Idag är det ganska tydligt att det är i länkarna som det mesta av risken finns när det gäller SEO och kan du kontrollera länkarna(som du kan genom köpta länkar) har du en fördel framför de som inte jobbar med köpta länkar(Ja, du har andra fördelar också men de är knappast nya). Om något går fel, kan du enkelt fixa detta. För er som inte vet så mycket om länkar är det viktigt att förstå att alla länkar har en kostnad, köpta eller “naturliga” och givet att du kan kontrollera de köpta till 100% så har de ett större värde, när risken ligger hos länkarna.
- Flera nya aktörer inom SEO och SEM. Redan nämnt detta och anledningen är enkel. Pengarna i branschen och att fler och fler kunder har börjat kräva detta.
- Fler och fler SEO hackade websidor i det Svenska indexet. Det finns redan idag segment i utlandet som domineras, SEO mässigt av nätkriminella och Google verkar ha svårt att ta itu med dem. Dessa nätkriminella kommer börja skala sin verksamhet mer och mer perifert i Googles index, som tex det svenska indexet.
Bra skrivet Christian.
TacK!
” Då det blir svårare och svårare att prestera är det bättre att börja prata social SEO och fortsätta ta bra betalt, istället för att bara leverera.” Klockrent Rudolf! Mer eller mindre alla branscher går igenom denna “alkemi”-fas för eller senare.
Det er sjeldent jeg sånn uten videre er enig i poster som denne, men denne gangen er jeg helt enig i dine observasjoner – også når det gjelder det Norske markedet.
Antallet SEO’ere som faktisk leverer et resultat, er på nedadgående trend, og social seo er det nye “hotte” man hører om. En av kundene våre kunne for eksempel fortelle meg at linker fra Facebook var veldig viktig seo-messig for de. Han ble litt svar skyldig da jeg lurte på om han var klar over at Google ikke ser disse lenkene da Facebook er et lukket samfunn hvor man må være logget inn for å se noe.
@Björn
Jag tror bara du missförstår mig. Jag avser att de som ej är så bra på att leverera bra positioner på konkurrensutsatta ord, kommer börja snacka social SEO istället (eller content marketing) och därmed se till att hålla marknadsandel/priser/varumärke, whatever
Så vi menar samma sak!
Det var bare jeg som var litt uklar i kommentaren min ser jeg. Enig i at vi er enige 🙂
Intressant att se andras föraningar om hur 2013 kommer se ut. Jag är hemflyttad från Grekland där jag arbetade webbutveckling och SEO. Jag trodde att svenska företag låg före i utvecklingen när det gäller webb och SEO men jag ser ingen skillnad alls så det kommer bli ett intressant år där jag får chansen att vara med och ta för mig 🙂
Det ska bli intressant att se om du får rätt på sista punkten Christian, kanske har vi ett nådeår till, kanske inte! Hoppas verkligen inte andelen not provided fördubblas, då kommer några av våra siter ha 116% osynlig data… 😉
För övrigt en bra och välskriven trendspaning, och jag är helt med dig på att det blir mer och mer pengar i snurr i branschen, lönerna ska upp och så även duktiga SEO-företags debitering då välgjord och framgångsrik SEO ändå drar in mångdubbelt vad som satsats.
Kanske blir 2013 också året där många marknadschefer och ledningar börjar ta aktiviteten på allvar snarare än som något okänt som det “ringer tio säljare om dagen för att kränga in”. Håller tummarna och önskar hela Disruptive gott nytt år och tack för ett år av givande och läsvärda poster!
@Jonas
Just sista spaningen är nog svår att mäta men håll utkik på typ gambling, läkemdelel, smslån, så kan du nog börja hitta saker…
@Christian: Ja när det väl dyker upp så blir det garanterat först där pengarna flödar som mest.
Och samtidigt ökar vikten av att ligga topp 3 SERP då Google styr mer och mer trafik till sponsrade länkar. Duktiga adwords personer kommer definitivt vara en bristvara och anses mer gurus än seo:are. Båda är på ytan rätt enkla jobb men de riktigt duktiga ligger på en nivå som kan lyfta ett helt företags försäljning ( online ftg iofs…).