Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Därför kan företagare inte längre ducka för kryptovalutor

Kryptomarknaden är hetare än någonsin och virtuella valutor växer i rasande fart till en allt mer etablerad tillgång för både sparande och betalningar. För företagare som hittills varit skeptiska är det hög tid att tänka om. Utvecklingen visar tydligt att kryptovalutor inte längre går att undvika – åtminstone inte om man vill vara med i gamet.

Kryptovalutor

Kryptomarknaden har sedan Bitcoin lanserades år 2009 varit ett nytt och spännande alternativ till den traditionella valutamarknaden. Ett alternativ som genom både konstruktion och syfte utmanar etablissemanget och som erbjuder en finansiell struktur som står helt utanför politisk påverkan. Osäkert och betydligt mer riskfyllt – men också med helt andra möjligheter vad gäller avkastning och tillgänglighet för betalningar och andra transaktioner.

Som en upprorisk proteströrelse gentemot det sedan länge normerande centraliserade systemet, har krypto emellertid hittills varit något man kan välja att ansluta sig till eller inte. Inte minst inom retail.

Företagare inom handel har enkelt kunnat avfärda krypto som möjligt betalmedel för kunder utan oro för att hamna på efterkälken jämte konkurrenter. Snarare har de som adderat kryptovalutor till sina point of sale-system varit en sällsynt art. Intresset bland allmänheten har varit vagt, varför någon direkt efterfrågan att ta hänsyn till inte funnits. Tills nu.

2021 – året då krypto blivit mainstream

Huruvida det är pandemins inverkan på såväl världsekonomin som den enskilde individens ekonomi som påverkat utvecklingen, eller om 2021 bara råkade bli året då den allmänna inställningen till krypto gick från skepsis till nyfikenhet är svårt att säga. Måhända är det en kombination av bägge.

Klart står iallafall att intresset för att köpa Ethereum och andra kryptovalutor vuxit som aldrig förr under de senaste tolv månaderna. Virtuella coins har gått från någon form av gräsrotsrörelse som funnits parallellt med – men så gott som helt utanför – det traditionella ekonomiska system vi är vana vid, till ett alternativ som blir alltmer integrerat i samhället. En kraft som företagare inte längre kan undvika och välja bort.

Rejäl osäkerhet i ekonomin med stigande inflation och kraftig volatilitet för annars stabila tillgångar – däribland USD – har fått fler och fler att vända sig till decentraliserade tillgångar. 2021 har tveklöst varit året då krypto gått från att främst handhas av professionella traders och investerare, till att bli mainstream.

En utveckling som märkts på den generellt imponerande värdeutvecklingen, såväl som på tillkomsten av nya coins.

Rekordtillväxt och många nya tillgångar att investera i

Kraftig volatilitet är ett av kryptomarknadens kanske främsta signum. Säkerhet och reglering saknas, varför valutakurser kan svänga både upp och ned såväl kraftigt som snabbt. Under 2021 har trenden emellertid varit övervägande positiv. Många valutor – inklusive bjässar som Ethereum – har trots lite gupp på vägen nått all time high i värde och spås utvecklas fortsatt starkt även framgent.

Utöver positiv värdeutveckling i befintliga valutor, har de senaste 1-2 åren också bjudit på många lanseringar av nya coins. Mynt som Solana och Avalanche har introducerats på marknaden och gjort stor succé bland investerare.

För att ge en konkret bild av den imponerande tillväxt kryptomarknaden sett på senare tid, listas nedan exempel på procentuell värdeutveckling hos några av de bästa presterande mynten:

  • Ethereum: +42 000% på 5 år
  • Bitcoin: +11 000% på 5 år
  • Solana: +26 000 % sedan lanseringen 2020
  • Binance Coin: +627 000% på 4 år

Nya mynt som spås bli extra heta att investera i under kommande år är bland andra Ethereum, Solana, Avalanche, KuCoin Token och Terra samt stablecoins som USD Coin och PAX Gold. Mer information om dessa kan du snart hitta på Cryptolists.com – en ny samlingssida om krypto och stablecoins som lanseras inom kort.

Hetaste snackisen i sociala medier?

Lyckat entreprenörskap – oavsett bransch – förutsätter att man håller sig ajour med vad som sker på marknaden, likväl som i omvärlden generellt. Det gäller att snabbt kunna anpassa sig till rådande marknadsklimat och gärna vara tidig på bollen när saker och ting förändras.

Bästa sättet att som företagare hålla örat på rälsen är att vara närvarande i sociala medier. Ofta är det här det först börjar snackas om sådant som sedan utvecklas till stora trender. Här är kryptovalutor ett lysande exempel – om än inte som en trend som kommer och går, utan som något som är här för att stanna och som bara kommer bli allt större.

Medan intresset för traditionell valutahandel med vanliga fiatvalutor tycks bli allt svalare på plattformar som Twitter, Facebook och Instagram, surras det desto mer om kryptohandel. Om lukrativa investeringsmöjligheter i krypto, om ökade möjligheter att betala med krypto samt om det ständigt växande utbudet av plattformar för handel, sparande och staking med krypto.

Förutom extremt snabba och alltid tillgängliga betalningar erbjuder kryptovalutor även handlare möjligheten att tjäna bra ränta på såväl förvaring som staking – det vill säga utlåning av tillgångar. Staking är ett utmärkt sätt att låta pengarna jobba för dig, snarare än att själv jobba för pengarna.

Jämfört med räntan på ett vanligt sparkonto för kronor, euro eller dollar kan man med krypto tjäna omkring 8-16% i ränta per år. Alltså mer än den genomsnittliga avkastningen på börsen, och något helt annat än vad som är möjligt med ett vanligt sparkonto för fiatvalutor. Enbart detta är skäl nog till varför krypto omtalas så flitigt på sociala medier.

För dig som entreprenör kan detta också vara en möjlighet till bättre förvaltning av bolagets kapital. Fortsätter utvecklingen som nu kan ett sparande i krypto snabbt visa sig lönsamt.

Stablecoins – en gyllene medelväg

Bra koll på kryptomarknaden förutsätter också bra koll på stablecoins – alltså kryptovalutor vars värde backas upp av en mindre volatil fysisk tillgång. Exempelvis en fiatvaluta eller guld.

För folk som är sugna på krypto men inte på den höga risken finns stablecoins som en gyllene medelväg. Ett alternativ som erbjuder samma flexibilitet, men mer stabilitet.

Många av de stablecoins som finns idag är Ethereumbaserade tokens som finns tillgängliga på flera olika nätverk och plattformar. Med värdet knutet till en fysisk tillgång lockar de med mer trygghet och mindre osäkerhet. När krypto ökar i popularitet kan så även stablecoins förväntas göra som ett mer säkert alternativ för de med sådana önskemål.

Efterfrågan på betalmöjligheter i krypto växer stadigt

Bland företag inom retail har kort- och kontantbetalningar länge varit de standardiserade betalsätt som i huvudsak efterfrågats. Frågan om betalningar i krypto har aldrig egentligen varit en riktigt issue – fram tills nu.

Hand i hand med fler investerare samt fler möjligheter för förvaring av krypto och lån i krypto går också önskemål om att kunna betala med de mynt man har valt att placera sina pengar i. Folk vill inte först behöva växla sina kryptotillgångar innan de kan nyttja dem. I takt med att fler och fler handlare gör detta möjligt, ökar också pressen på övriga att göra detsamma.

Framöver pekar det mesta på att konsumenter kommer förvänta sig möjligheten att betala i krypto både i butik och online, lika mycket som de förväntar sig att kunna betala med kort. Det som idag är mer av ett undantag, lär framgent snarare bli regel.

Slutsats

Allt sammantaget råder det inga tvivel om att krypto är något man som företagare bör anpassa sig till och omfamna. Det går inte längre att vifta bort som något alternativt utan gehör bland gemene man, utan är i allra högsta grad något som blir mer mainstream för varje dag som går. Frågan tycks inte vara om användningen av krypto blir lika bred som den med vanliga valutor – utan när.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+