Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Detta med feeds verkar ändå lite hett!

Sesam loggaLäste igår på IDG att Sesam lanserat en nyhetsökningstjänst, en feed, man kan få på nyckelord man är intresserad av. Tjänsten är ganska enkel, man får en sökning av svensk nyhetsmedia på de ordet man är intresserad. Dessutom presenterar dessutom kompletterande sökningar kring den feeden, som dyker upp på det ursprungliga begreppet.

Jag har tidigare skrivit om en affärside kring feeds och kompletering av denna affärside. Nu är detta såklart inget nytt. Google har haft liknande tjänster ett bra tag. Man vill ju kunna överblicka aktuell och relevant information men mediabolagen är tyvärr dåliga på att ta det till sig. Anledningen är rätt självklar, om de aggregerar vad andra skriver, i ämnet, ökar ju sannolikheten dramatiskt att de skickar iväg besökaren till någon annan sida och missar att kunna sälja några pageviews till. Samtidigt vill jag ju som användaren få denna information och jag blir ju lojalare mot den som ger mig den. Då blir ju det platsen som jag utgår ifrån på nätet och återkommer till.

Mediabolagen skulle också lättare ta det till sig om det fanns en affärsmodell kring det här med feeds. Det kan vara som jag skriver, att affärsmodellen skall vara lik den som feedburner har men eftersom det är en så nischad produkt behövs det antagligen en mellanhand som jobbar med denna produkten. För mediabolagen själva är det inte tillräckligt lönsamt men för en mellanhand som kan jobba med alla och på så sätt få mycket större räckvidd, är det möjligt.

Det naturliga för Sesam vore faktiskt att denna tjänst integreras med övriga Schibsted projekt och det presenteras relevanta sökningar där, tex kring artiklar på aftonbladet eller produkter på Blocket. Det är antagligen något sådant som Sesam måste göra för att nå användarna i rätt ögonblick, alltså när man vill ha informationen. Det är en mycket tuffare uppgift att få användarna att gå till Sesam.se för att därefter göra sina sökningar eller prenumerera.

Den platsen och nischen som jag diskuterar är fortfarande inte tagen. Jag kommer inte göra det men jag hoppas någon annan fyller detta hålrum på marknaden

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. frisim-Clas says:

    Sesam bygger dock inte på den typ av korta artikelutdrag som brukar finnas i RSS-feeds, utan de tar in fullständiga nyhetsartiklar till sitt index från Retriever. Dock är det ju så att Schibsted (delvis?) äger Retriever vilket förenklar den del för Sesam.

    Nyhetssökmotor- och bevakningssajter som Google News, AItellu, NewsMachine och (min!) Frisim.com får nöja sig med att försöka spindla artiklar från nyhetssajterna, med de problem som det kan ge upphov till.

    Schibsted Sök har koll på hur de kan integrera med Blocket, Prisjakt, SvD, Aftonbladet, Hitta, och alla andra sajter de (Schibsted) “äger”, var så säker, det går bara lite långsamt för dem 😉 Det som verkar göra att det går långsamt är att de verkar vilja hålla fast vid att “söket” ska vara en egen produkt där de försöker sälja “egen” reklam, istället för att integrera “söket” på en sajt där de redan har en reklamsäljorganisation, och där de kan sälja mycket “bättre” reklam än vad de någonsin kommer att kunna lyckas sälja via sitt “FAST AdMomentum”-script, på Sesam.se.

    Jag skrev om nylanseringen av Sesams nyhetssök här: http://www.frisim.com/blog/2008/02/06/sesamse-uppdaterar-nyhetssoksida/
    och Jörgen Eng på Schibsted Sök kommenterade.

  2. Ich says:

    “Sesam” får mig ofelbart att tänka på en specialmottagning på sjukhus snarare än en söktjänst. Intressant namnval…

  3. Billy says:

    Vid första anblick så tyckte jag att den kändes som en i mängden. Men efter att ha klickat runt lite så måste jag erkänna att jag börjar gilla tjänsten. Ett eller ett par snäpp bättre än google news men inte riktigt i klass med frisim än.

    Nackdelen är väll att allt för många artiklar är exakta kopior, men det säjer kanske mer om den svenska nyhetsfloran än om sesam. Kan inte vara så svårt att implementera en bättre funktion om dom nu har tillgång till hela artiklarna.

    Som ni säjer så lär väll den här tjänsten integreras med Schibsteds övriga sajter, på deras egna lilla sätt som vanligt. Hoppas bara dom får behålla det viktigaste, objektiviteten.

    Blir spännande att se hur dom tänkt tjäna pengar på detta!

  4. Rudolf says:

    Du har verkligen rätt, vi ser med stort intresse fram mot hur de konstruerar affärsmodellen! Kommer ge en fingervisning om hur man skall göra för ovanstående affärskoncept!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+