Varje konsumerar du och jag video, säljmaterial, reklamfilmer, annonser, presentationer som är…perfekta men ändå väljer vi att gäspa, fundera på fredagsölen, hångla eller helgens kantarellplockning. Det läggs miljardbelopp varje år på att producera allt detta innehållet som är perfekt. Det är precis som är man ett varumärke, måste varje detalj sitta, trots att de som producerar det vet att det enda de möts av är en gäspning, i alla fall innerst inne.
Detta gäller speciellt video tror jag. Det är få videos jag väljer att titta på från företag. De är glättiga, perfekt producerade, in i minsta detalj ljudet, musiken och klippningen. Jag tror det kvittar.. Kan du din publik, dina kunder/intressenter, så det enda som behövs är exakt rätt innehåll. Allt annat är detaljer som dina åhörare inte ens kommer märka om innehållet är exakt rätt.
Idag fick jag se en privat musikvideo som tre tjejer spelat in i sitt egna kök, de där använder Kesoburkar(tror jag) för att hålla takten. Den är enkel, rå, genomförd under några minuter och även om den inte är spontan, känns den spontan. Såfort jag såg den berörde den mig och fick mig att stanna upp och skriva denna posten. Kommunikation som omgående skapar en handling hos mig(eller hos dig) är kommunikation som skapar värden för miljarder. Ändå är det få företag(som har miljoner till sitt förfogande) som klarar av att göra det.
Andra kommer såga dig
Jag gör video. De är långtifrån perfekta. Ofta filmar jag dem direkt. Jag gör två repetitioner och sedan sätter jag på kameran och bara filmar mig i 3-4 min, när jag håller min monolog framför en White board. Sedan lägger jag på ett försättsblad och kanske ett avslutande budskap. Sedan skall det ut! Det finns nog en hel del människor som tycker det är “sådär” och taffligt men de är inte min publik. Min publik fokuserar bara på vad jag säger och vad de kan ta med sig av kunskap från videon, då det ämnet exakt intresserar dem. De bryr sig inte att jag då och då säger “hmmm..” eller andas på fel ställe. De lyssnar på mig och kollar mig i ögonen. Ibland är jag lyckligt lottad och de kopplar en handling till min video. Jag skapar något för några få. Skulle jag göra det perfekt, ja, då skulle det aldrig komma ut något, alls. Det skulle knappast vara till fromma för de 1000 människor i Sverige som är intresserad av det innehållet jag skapar. Perfektion är fienden till skapandet och till just din publik, oavsett vem du är.
Antagligen var det precis detta som Ajour råkade ut för…
I veckan har Emanuel Karlsten och hans bloggäng lanserat sajten Ajour. Jag har nästan bara läst negativ kritik, från främst journalister. De var besvikna på att det bara var “en blogg”. Jag vill dock hävda om vi använda samma resonemang som ovan, att det kvittar. För att du skall kunna hitta din publik, ja då måste du ut där. Bättra att skjuta lösa skott, än inga skott alls. Det är ju först när människor hör ljudet av ditt innehåll som de kan bestämma om detta är något för dem. Det är knappast en skrivbordsprodukt att finna sina användare. Det är ett verb, att finna sin publik. När du gjort det, då kan du fokusera ännu mer på exakt rätt innehåll och till sist, skapa den perfekta paketeringen
Nu är det din tur
Så nu är det er tur, skapa innehåll, gärna video, en testballong, skjut ut den, nu. Leta efter din publik med alla de verktygen som finns på internet. Vill du lära dig mer om hur man finner sin publik, läs gärna min post om sociala medier för företagare. Den kan appliceras till vilken målgrupp som helst. Eller bara lägg en länk i kommentarerna nedan om innehållet och vem ni tror är mottagaren av er kunskap eller budskap.
OK. Innehållet räknas, men även rubriken. Fixa till stavningen nu. Det heter faktiskt Faktiskt. 😉
Och tack för senast f ö. Du skapade en trygghet här.
Patrik
*ler*
Du har helt rätt Patrik. Rubriken är viktigt. Det är nu åtgärdat!
Tack själv var trevligt och lite annorlunda! Ser fram mot fläsklägget!
Bra post, den puttade mig över kanten att ta ta ett beslut som jag funderat på ett tag. Jag skall också prova video-innehåll. I’ll keep you posted! =) Tack.
//S
Stefan Nu blir man nyfiken 😉
Så här kan man också göra 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=Wz-YHyYut7Q
Kjellemans respons till tjej-keso-videon
Håller med dig fullständigt i din blogg-artikel! Ibland är det enbart enkla medel som gör det möjligt, och även om vissa företag försöker använda sig av det är det inte alltid som dom lyckas. Ett annat bra exempel är denna YouTube-klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY
Antalet visningar: 39 846 967
För att leka lite med tanken, skulle innehållet lika gärna kunna inkludera någon form av reklam – diskret, men ändå så att man försiktigt noterar det. En produkt dansdeltagarna har med sig, eller vad som. Enkelt, och intressant koncept som gör människor glada. Lite som Coca-Colas julreklam på TV som flertalet väntar med spänning på.
Klockrent exempel Erik
Här har du ett annat exempel på grymt innehåll som är extremt billigt att producera. Ett försäkringsbolag filmar droptexter med android och Iphone telefoner
http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw&feature=related
Åtta miljoner views till priset av några telefoner.