Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Behöver man verkligen en bra produkt?

Segling utanför MaltaInom sökmotoroptimering finns det få saker man höra så ofta som att en det gäller att bygga en produkt som är så pass bra att folk vill ha den. Att sökmotoroptimeringen då på något magiskt sätt löser sig själv. Jag gissar att det är det gamla ordspråket att en bra sås reder sig själv som spökar.

Visst är det så att det är mer lättarbetat med en sexig produkt och något som efterfrågas är lättare att optimera men även de allra populäraste tjänsterna gör sökmotoroptimering. Jag ska inte sticka under stolen med att man kan ha tur men istället för att gå runt och hoppas på att bli den nya spikmatten (eller fonduen kanske?) så ska du förstås ta kontroll över din marknadsföring.

Marketable

Något som jag istället tycker är ett extremt tydligt exempel på något helt annat är att det nästan aldrig är den bästa produkten som är den populäraste. Det handlar inte om att ha den bästa produkten, det handlar om att ha den mest tilltalande. Jag vet inte om ordet översätter till något vettigt på svenska men fundera över Marketable (marknadsföringsbar?).

Mina erfarenheter inom sökmotoroptimering

Jag tänker inte jämföra Betamax och VHS eller något annat utan istället berätta lite om mina erfarenheter från branschen jag är verksam i. Det finns ett stort antal produkter och konsulter inom sökmotoroptimering. Långt ifrån alla är bra, det finns gott om mycket populära konsulter som åker runt och föreläser utan ens grundläggande kunskaper. Det finns en uppsjö av produkter som snarare är kontraproduktiva än något att betala för. Sedan finns det förstås bra av båda typerna också och hela spektrat där emellan.

Hur framgångsrika produkterna eller konsulterna är har endast mycket sällan att göra med hur bra de är. Det handlar om hur lättsåld produkten, tjänsten eller konsulten är.

Min syn på saken

Jag upplever inte alls att det är ett krav på en bra produkt för att det ska fungera bra och jag är fullständigt övertygad om att det inte räcker för att lösa din sökmotoroptimering. Ibland har man tur, då kan det funka av en slump, annars handlar det om hur bra din marknadsföring är.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Fredrik Södergren says:

    Kul att du slängt upp en ny artikel Magnus.
    Och just det du pratar om att folk åker runt och föreläser om egentligen direkta kunskaper.
    Det får mig att tänka och fundera och vilja ställa en fråga till dig.
    Tror du att inom ett par år eller liknande att det finns en branschorganisation inom seo, sem etc ?
    På senare tid när jag kommit in mer och mer i SEO och hittar t.ex “kollegor i branschen” eller vad man ska säga så kan jag se rent utsagt – helt sjukt dåliga sidor som är gjorda eller optimerade av större aktörer.
    Och det får mig att tänka på en annan sak.

    Jag tror att större aktörer har lätt att att fördärva branschen för mindre aktörer men som för den sakens skull är väldigt duktiga och kan leverera bra resultat.

    Personligen tippar jag på att SEO inte kommer att dö ut. Däremot tror jag att större aktörer kommer “mörda” branschen mer eller mindre på ett sätt som inte gagnar någon som är i branschen.
    Det jag tänker mest på är när jag ser sidor som är gjorda som sagt av större aktörer som man verkligen bara ser att dem har haft någon säljare – sålt in 6-7 sökord på ord som jag nästan med den erfarenhet jag har inte konverterar alls. Men som skapar pengar för byrån.

    Skulle väldigt gärna se en artikel av någon av er större SEO-konsulter granska branschen och de aktörer som är verksamma inom den, på ett oberoende sätt.
    Hoppas jag inte krånglade till allt för mycket med min post 🙂

  2. rudolf says:

    Hej Fredrik

    tar mig friheten att svara dig, Magnus kommer säkert att göra det också!

    1. Jag tror inte på en branschorganisation däremot tror jag köparna kommer bli duktigare och duktigare och det kommer segmentera marknaden. Kunskaper och verksamhet mellan konsulterna är för avlägsen helt enkelt.
    2. Jag tror inte de stora mördar de små. Marknaden kommer ha fler segment i framtiden. Jag tex gör specialsaker, grejor som de stora inte klarar av. Det är min nisch och jag kan leva bra på det, då jag även har mitt brand att luta mig emot.
    Ett segment jag tror vädligt mkt på är stora företag som hyr in en seokonsult att sitta med dem en dag i veckan elr motsvarande. Man vill ha tillgång till en expert i ämnet, precis som man har experter inom HR, kommunikation, organisation elller tom jämställdhet.
    3. Jag tror också en eventuell granskning. Både Magnus och jag är lite partiska men du kan tex finna lite artiklar i ämnet här:
    http://disruptive.nu/2011/08/16/nar-google-uppdaterar-sa-ser-man-vem-som-simmar-naken/
    http://disruptive.nu/2011/10/11/seo-enligt-jajja-platt-fall/
    här är en gammal
    http://disruptive.nu/2009/06/07/jajja-sempo/

  3. rudolf says:

    Tack också Fredrik för att du tog dig tiden att förklara hur du tänkte, uppskattas!

  4. Magnus says:

    Jag tror som Christian att det måste till bättre köpare. Stora varuhus kommer sälja dig byxor som inte passar (en mindre handlare kanske säger att du borde välja ett annat par). Om man köper byxorna på varuhus så måste man lära sig att känna igen rätt storlek.

    En annan detalj som jag tänkte på är att jag inte upplever att de större aktörerna lider av kompetensbrist, de har oftast skaffat sig precis den kompetens de behöver. Visserligen ofta en stor säljkår hellre än särskilt många som arbetar med SEO men det är naturligt. Jag upplever snarare att det är smålirare i Sverige eller företag som inte riktigt arbetar inom SEO som ställer till problem. Jag hörde senast i förrgår en någorlunda känd svensk sökmotorkonsult säga att “titeltaggen inte används av Google för ranking” (det är den enskilt viktigaste on page faktorn).

    Förr eller senare så håller jag med dig Fredrik, jag tror att det kommer bli konsolidering och utslagning på marknaden. Det är nog inte säkert om det är just de som är stora idag som är stora imorgon däremot, vi är alla sommarbarn som aldrig slagits på en marknad som inte ständigt växer. Jag tror inte det sker snart men om några år så kommer det mattas av. Då är det dags att ta marknadsandelar från varandra.

    Den sista punkten är intressant. Naturligtvis finns det aktörer som jag tycker levererar dåligt och sådana som levererar bra (skulle säga att jag dessutom inte håller med åsikterna hos gemene man här). Det skulle också vara intressant att någon som verkligen kan sökmotoroptimering gör en granskning och jag har funderat ganska många gånger på att göra det. Tyvärr finns det problem, som jag tror är oöverstigliga för mig. Eftersom jag agerar i branschen, även om det inte är så aktivt längre, så känner jag att jag inte med hedern i behåll kan “betygsätta konkurrenterna” offentligt. Det skulle både vara ohederligt och trots det inte särskilt förteoendeingivande i slutändan.

    Jag är medveten om att det finns andra bloggare som inte tvekar en sekund inför att klämma av avtryckaren om de hittar något taskigt om ett SEO-bolag. Jag försöker själv vara den som inte skjuter även om det ibland behöver rapporteras vad som händer.

    Och slutligen om branschorganisation, jag tror inte att det någonsin kommer komma en vettig branschorganisation för sökmotoroptimering. De försök som gjorts tidigare har varit så taffliga och tandlösa att i princip hela branschen nu hyser agg mot själva ordet. Det har funnits två, kanske tre stycken där det suttit någon ordförande och ett medlemsföretag och “representerat branschen” utan att ha någon som helst stöd eller några medlemmar.

    Vill också precis som Rudolf säga tack för en intressant kommentar, det är sådana som gör bloggandet intressant.

  5. Robert says:

    Den här diskussionen är ett ständigt återkommande inslag och kommer väl att fortsätta vara så.

    1. Precis som ni säger, saknar många köpare kompetensen för att köpa in SEO, eller jag tycker snarare att de slarvar och inte gör en ordentlig koll på en leverantör, vilket de ofta gör i andra sammanhang.

    En bra “upphandling” gynnar alla parter.

    2. Stora bolag har en säljkår och thats the way it is. Alla bolag är säljare, oavsett storlek. Jag började själv som säljare i den här branschen och det handlare snarare om kortsiktiga mål vs långsiktiga, hos de större bolagen, samt leverans och kvalite´ på själva produkten. Där finns det fortfarande mycket att göra. Det saknas knappast brist på kompetens, och många bolag har väldigt duktiga personer som arbetar med SEO.(kan disktureras).

    En konsolidering har väl redan börjat, och det visar sig, i vilka segment som bolagen arbetar med och storleken på kunderna. Det kommer alltid att finnas en sjö av bloggare och konsulter, som sanerar sig själva och bolag som är skojare. Det är många stora egon som ska prata med varandra, och jag håller med om att det ser svårt ut att få ihop en branschorganisation.

    3.Som Christian är inne på, så blir det mer och mer att bolagen kräver mer närvaro på plats, av en SEO konsult , och även att du har mer bredare kunskap om online marknadsföring, lite som en coach och bollplank.

    Tack för artikeln och en bra diskussion.
    /Robert

  6. janne says:

    Intressant aspekt om Marketable. Jag håller med om att vad som tillverkare/producent upplever som den bästa produkten inte alla gånger säljer bäst/mest. Enligt mig är huvudorsaken till det här den att kunder använder andra parametrar när de gör sitt köp än vad tillverkare gör. Visst finns det överlappningar men det finns även skillnader. Riktigt framgångsrika företag inser det här och riktar in sig på användaren och dennes nutida och framtida situation. Det är också det här resonemanget som leder till att enklare produkter/tjänster många gånger är mera attraktiva än “super deluxe” modellen. Enklare tjänster uppfattas oftare som just exakt det som jag behöver (och inget mera). Så kort sagt, användarsituationsoptimering är minst lika viktigt som sökoptimering.

  7. Magnus says:

    Jag uppfattar ibland att det kan handla om två i allt lika produkter att det inte är skillnad i funktion, tjänst eller vad som helst utan att det handlar om helt andra saker t ex något så larvigt som namnet på den.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+