Sökmotoroptimering är som så mycket annat nästan bara en fråga om hur man skalar. Jag pratade alldeles nyligen om det på Search Marketing Day i Poznan, Polen och Christian skrev en kort post. Den stora frågan är alltså varför vi hela tiden håller på och tjatar om att skala.
Det allra bästa exemplet är PPC (Pay Per Click). Om du köper klick från till exempel Google och har lönsamhet på det. Du tjänar pengar på varje investerad krona. Hur mycket ska du investera? Svaret är för mig ganska uppenbart, du ska investera alla dina pengar.
PPC är lätt, SEO är svårt
Det är ganska enkelt att skala upp PPC, det finns bra mjukvara som underlättar köp hos Google rejält och det är mest en fråga om att kunna räkna och att få klick på annonserna. Sökmotoroptimering är lite svårare för det är svårare att räkna på Return Of Investment och de metoder som funkar bra i liten skala fungerar inte alltid i större. Det finns enorma problem med att skala SEO och om sanningen ska fram så misslyckas de flesta.
Det som nästan alltid sätter stopp är att Google hanterar dig annorlunda om du är större än om du är mindre. Om du bygger länkar på ett visst sätt, oavsett vilket det är, så kan det mycket väl vara så att det fungerar 100 gånger men den hundraförsta tar det stopp. Din länkprofil blir helt enkelt för ful och Google slår dig på fingrarna med antingen Pingvin-filtret eller t om ett manuellt straff.
Om du är av skolan som hävdar att sökmotoroptimering bara handlar om att skapa bra innehåll så kan jag lova att det också tar stopp. Hur ska du kunna producera 1000 filmer som sprider sig viralt i veckan? Hur ska du skriva 10.000 bloggposter som har exceptionellt innehåll varje månad?
Det skalan gör är att den bestämmer lönsamheten och det är det som måste präntas in i huvudet på oss alla. Om du har en produkt som skalar så tjänar du mer pengar och kan göra mer av vad helst du nu vill göra.
Men hur ska man göra då?
Tyvärr finns det inget enkelt svar. Att skala sin sökmotoroptimering är komplext och det kräver erfarenhet. Även större företag som fungerat bra under några år har fått ordentligt med stryk de senaste månaderna och sajter som suttit som murade på förstaplatser i konkurrensutsatta segment har störtat mot en hastig död.
Jag tänkte dela med mig av några av mina erfarenheter som kanske kan vara till hjälp på vägen när du testar dig fram. Jag har en hel del erfarenhet av skalbar sökmotoroptimering både som sökmotorkonsult och som huvudansvarig på ett av världens största maskinerier inom sökmotoroptimering.
- Bygg inte för enkelt. Det får inte vara bara en metod, det måste vara många.
- Automatisera inte för mycket, helt automatiskt fungerar bara kortsiktigt i nästan alla fall.
- Tänk på filter och straff i första hand, att ta positioner är lätt, det är att hålla dem som är komplext.
Och du, glöm inte bort att testa dig fram. Det är svårt att skala som en banan första gången, som med allt företagande.
När det kommer till att bygga den innehållsmässigt bästa sajten är det en enorm skillnad mellan kvalitet och kvantitet. Tänkte bara att det behövde sägas.
Nej, kvantitet och kvalitet har inget motsatsförhållande. Att du ser det på det sättet har säkert att göra med att du har en enmanslåda som säljer timmar. Det resulterar förstås i att det inte går att producera mer på kortare tid vilket gör att om kvantiteten går upp så går kvaliteten ner. Det måste inte vara så och det är det som enligt mig är den hemliga såsen.
Scania gör många lastbilar, det är mycket bra lastbilar, kanske de bästa…
Jag ser ine någon direkt konflikt mellan kvalitativt och kvantitativt innehåll. Om man promt ska lägga det på en enda person stämmer det. Dygnet har bara 24 timmar. Om en skribent inte hinner med att upprätthålla kvalitet i snabb takt så får man anlita en kollega till honom/henne.