Efter att Peter och jag drivit denna bloggen ett tag upptäckte vi att vi var lika förtjusta i detta med bloggande som i entreprenörskap. Denna sidan är en del i vårt bloggengagemang. Vi tycker att fler företag borde blogga och förhoppningsvis kan detta bli den bästa sidan om företagsbloggande i Sverige. Jag hoppas kunna göra en lika bra sida som den vi skapat för de som har en affärside.
Denna sidan kommer innehålla en katalog med företagsbloggar, vad man måste tänka på, fördelar/nackdelar och en lista över de blogginlägg vi skriver i ämnet osv. Det kommer ta tid att skapa en lika bra sida som den för affärsideer men man måste börja någonstans. Vi börjar med en video jag gjort för några grundläggande insikter i ämnet företagsbloggande:
Bra inlägg i ämnet företagsbloggar:
1. MrGreen, ett föredöme inom företagsbloggande.
2. MIkael Pawlo på MrGreen gör en utvärdering av sitt företagsbloggande. Detta inlägget är en bra mall för hur man utvärderar sin blogginsats!
3. Bineros marknadschef intervjuas av Disruptive. Binero har verkligen tagit till sig den sociala dimensionen kring bloggande. Här finns det mycket att lära av Jonathan Sulo, marknadschef, Binero
Andras tankar kring företagsbloggande:
1. Björn Sennbrink skriver ett blogginlägg kring företagsbloggar där han bemöter argumenten mot en företagsblogg. Gillar denna. Det är bra invändningshantering mot de företagen som ännu inte förstått det här med företagsbloggar
2. Cehf har en artikel om Urban Widén där han berättar om sina erfarenheter gällande bloggande inför en sammanslagning av två företag. Urban Widén är VD för Schering-Plough. En annorlunda ansats till ett extremt komplext företagsproblem, företagssammanslagningar
Stora svenska företagsbloggar:
Jag trodde faktikst att under denna rubriken skulle det vara tomt länge. jag har fått ett tips vilket var väldigt roligt!
Brinova är ett börsnoterat fastighetsbolag från helsingborg. De är värda ca 2,5 miljarder SEK och är en av börsens mindre företag. Dock är de ett föredmöme för bloggsverige. De har en företagsblogg som du hittar här: Brinova Företagsblogg. Dock verkar de ha bloggen på en gratis bloggtjänst. De borde kostat på sig att ha en wordpress på deras egna domän. Det är ganska få tusenlappar det handlar om.
Företagsbloggar:
Först ut på denna listan är Svensk Webbutveckling. De är ett webbföretag med fokus på att hjälpa deras kunder att göra vardagen enklare. Detta görs framförallt med smarta verktyg för kommunikation. Ni hittar Svensk Webbutvecklings blogg här!
Mortfiles drivs av Jimi Wikman. Mortfiles finns i Falun och hjälper företag med deras websidor, hosting och domännamn. Jimi använder sin blogg för att skriva om internet, sina projekt. jag gillar verkligen designen på Jimis blogg. Känns som det finns en tanke där och den är harmonisk.
E-space hjälper företag förfina sina webplatser genom undersökningar, statistik och beteendeanalys av besökarna. Här hittar ni deras blogg!
Memma Kommunikation drivs av Åsa Dahlqvist. Åsa använder sin företagsblog för hennes befintliga kunder och kommande kunder skall få en mer personlig bild av Åsa och få en bild av Åsas kunskap.
Kreafon är en reklambyrå i Göteborg som bloggar. Kreafon berättar om lönsamma ideer och smarta lösningar. Målet är att man skall vara en inspirationskälla för företag och entreprenörer. Det är faktikst märkligt att de företagen som skall vara bäst på kommunikation ignorerat detta verktyg. Där är Kreafon ett föredöme.
Strömmen är ett företag som jobbar på att ta fram en speciell cykel. Följ deras resa med cykeln på deras blogg om utvecklingen av cykeln här.
Kreativ Byggkonsult är ett projektledningsföretag som hjälper kunder med projektledning inför ombyggnation, renovering och bl.a. stambyte. I byggbloggen skrivs det om branschnytt och om företaget.
Internetföretag som bloggar:
Antagligen är det här som vi kommer hitta flest. Internetvana människor har snabbt tagit till sig bloggens fördelar. Märkligt nog tror jag det är just internetföretagen som har minst att tjäna på att blogga.
Först ur är Bloggkoll med Mattias Swensson. Bloggkoll använder sin blogg för att informera sina användare om vad man gör, vad teamet hittar på och nyheter. Här har ni en direktlänk till deras blogg!
Företagande.se är en sida där företagare kan mötas. Innehåll är en viktigt del av deras räckviddstrategi. Då är det också naturligt att man har en blogg för att kommunicera fortare och kanske inte lika omfattande!
Mrgreen drivs av Mikael Pawlo, som är VD för ett startup i spelvärlden. Mrgreen är ett föredöme inom företagsbloggande. Man har verkligen tagit till sig kärnvärden inom bloggosfären och inom kommunikation och använder detta för att bygga sitt varumärke och förtroende. Jag rekommenderar er läsare att verkligen studera hur Mikael Pawlo gör med sin företagsblogg.
Loopias blogg företräds av Fredrik Berglund som är marknadsansvarig på Loopia. De håller faktikst en ganska personlig stil och sidan är poppis. De har +1000 besökare om dagen på Loopias Blogg
MarketDirection hjälper företag att involvera sina kunder i affärsutvecklingen genom att etablera och driva företagsspecifika kundpaneler. Deras blogg handlar till stor del om kunddialog i olika perspektiv, och publicerar även regelbundet resultat från undersökningar mot den egna Marknadspanelen inom området marknad och kommunikation.
Organisationer som bloggar:
Kanske ngt för frälsningsarmen?
Kommuner som bloggar:
Verkar som alla har en blogg idag…
Inte helt oväntat att man skulle hitta dig när man letade efter “bloggar om företagande”. Listan ovan ser ut att behöva sig en lite uppdatering dock, inte många länkar som inte är brutna,
Bra lista på framstående svenska företagsbloggar. Ser fram emot fler artiklar i ämnet.
Har inte vetat riktig hur jag ska börja men min företagsblogg tack för vägledningen!
http://www.banderollexperten.com
Hej.de flesta vet inte något om företag å affärer . Krama pengar ur staten
Å samhället det är ni bra på.era murvlar.ni är ju vana att ta bra betalt
Av pensionärer å fega ica handlare.företag är roten till allt ont i
Världen. Ni skulle sälja era barn för å gå med vinst.ni driver ett spel
Med folks heder.ni skulle skämmas.ring mig på
073-83 55 274.om ni vill snacka.mvh urban den gode
Detta handlar om att sköta en blogg som en marknadsföringskanal och inte missköta företagets digitala profil utåt för att skada varumärket och dessutom synas där kunderna letar… med sökmotoroptimering