Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Finansiering För Nystartade Företag

Rörelsekapital kan vara ett stort problem för entreprenörsledda företag i Sverige, oavsett vilken storlek de har. De skatteregler vi har i Sverige gynnar inte investeringar i mindre ägarledda företag. Så hur gör man när man behöver stålar för att expandera sin verksamhet. Här får du tips och råd byggt på våra erfarenhet av att skaffa rörelsekapital till våra företag. Insidetipsen för finansiering i Sverige!

Leasa kontorsutrustning istället för att köpa?

Datorer – leasad kontorsutrustning

Ska ditt företag ta nästa kliv och bli med kontor eller har ni vuxit ur det ni har och är redo för större? Oavsett om du driver en liten startup eller ett väletablerat företag är det ofta ett kostsamt steg. Ett tillfälle då det är väl värt att fundera över hur resurserna används på ett […]

Så fungerar leasing för entreprenad

Leasad lastbil som används för entreprenad

Har du en entreprenad och behöver skaffa nya maskiner? Särskilt för den nystartade firman kan inköp av fordon, redskap och utrustning vara förbjudande dyrt. I den här artikeln tar vi en titt på hur leasing för entreprenad kan fungera som ett attraktivt sätt att finansiera inköp av utrustning. Vad är leasing för entreprenad? Leasing för […]

10 smarta sätt att använda lån för att förbättra ditt företag

Företag behöver pengar för att lyckas – eller åtminstone för att uppnå sin fulla potential. Som entreprenör har du flera sätt att finansiera din verksamhet på. Att ta in pengar från investerare via nyemission är vanligt. Då ökar inte skuldsättningen, men det innebär istället att du får ge upp en del av ägandet till investerarna. […]

Passar du i Sveriges modernaste accelerator?

Brath Accelerator öppnar dörrarna den 1:a oktober. Då vill vi ha 3 till 5 hungriga företag på plats som är beredda att växa. Låt oss investera i ditt företag.

“But it has never been done before”

Den största risken man kan ta är ju att göra något som aldrig gjorts innan. Något som ingen annan bevisat att det redan funkar och att det finns en marknad. Eller att det är en bra idé. Eller att det har betydelse och värde. Men, de mest banbrytande innovationerna som skapats i historien hade ingen […]

Amerikabrevet: Riskkapital på Svenska

I Sverige är ordet riskkapitalist laddat, jag tror det till stor del beror på att till och med Dagens Industri (som är Sveriges version av Financial Times, dvs fakta och taktpinnen för aktuell rapportering om allt kring finans), har grupperat en rad termer tillsammans och kallar det “Risk Kapital”: PE (Private Equity) – “Private equity, […]

Amerikabrevet nr 2: Att hitta riskkapital

Just nu jobbar jag med att ta in riskkapital till två “stealth” projekt i BootstrapLabs Business Lab och återigen uppenbaras skillnaderna mellan Silicon Valley och Europa (i ett av projekten tar vi in några Europeiska investerare). Ett exempel: I detta projekt gör vi en liten runda och släpper 10% av bolaget till “friends and family”, […]

Svenska MoSync ryktas få in 50 MSEK i riskkapital!

MoSync (tidigare Mobile Sorcery) är ett litet svenskt bolag med en stor vision. De försöker lösa den så kallade fragmenteringsproblematiken inom mobilvärlden genom att erbjuda verktyget MoSync till mobilutvecklare så deras applikationer fungerar på alla olika typer av mobila plattformar. MoSync brukar själva spetsa till det genom att säga att dom inte utvecklar ett cross-platform-verktyg […]

Tele2 startar ventureverksamhet i nya Rebcap

Som entreprenör inom mobilbranschen har jag ofta känt att man har att göra med stela och tröga organisationer. Innovationsprocesserna i den mån de finns är långsamma och huvudfokus ligger på att försvara de intäktsområden man har. Men det finns tecken på att detta håller på att ändras. Teliasonera har exempelvis Innovation World som är ett […]

Stardoll värt miljarder!

Henrik Torstensson skriver på sin blogg om att InternetWorld skrivit en artikel om Stardoll. Torstensson säger att han förvisso är partisk (därför att han jobbar på Stardoll)  men att han tycker artikeln är bra. Han har rätt artikeln är bra, dock tycker jag att svenska medier i allmänhet är ganska kassa på att rapportera om […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+