Som Rudolf skrev tidigare. En Affärside har inget värde. De har definitivt inget värde alls om de bara ligger och skräpar i våra skallar. Därför lägger vi upp idéer och hugskott som ramlar över oss med ojämna mellanrum. Då får ju våra tankar och en eventuell affärsidé något värde. Håll tillgodo!
Känn dig fri att bli inspirerad av våra affärsidéer. Om du kan förbättra dem, skriv en kommentar. Lyckas du, bjud oss på middag! Om du väljer att scrolla ned förklarar vi närmare vår ansats till affärsidéer.
Christian förklarar varför en affärside har ringa värde:
Om du gillar denna Artikeln kan du prenumerera på Disruptive i din rss-läsare genom att klicka på denna ikonen . Du kan också följa mig via Twitter
Verifiera din Affärside
En affärside kan ses som en hypotes som behöver verifieras så enkelt och billigt som möjligt. I denna videon förklarar Tore hur du kan verifiera din affärside i två enkla steg och med ganska liten kapitalinsats.
1. Affärside 1 Affliate Academy Affiliate marknadsföring är ett relativt nytt sätt att nå sina kunder men de affiliates som sysslar med denna typ av marknadsföringstjänst behöver kunskap kring hur man gör, för nivån är oftast miserabelt låg hos dessa marknadsförare. Affiliate Academy är en affärside som relaterar till detta problemet.
2. Affärside 2 Crowdsourcad översättning Peters affärside om hur man tillsammans kan effektivt översätta mycket material genom att det är enkelt för många översättare att bara översätta en liten del men eftersom man är många skulle det gå fort. Exempelvis skulle det vara möjligt, bara du har användarna, att översätta bibeln på en timme.
3. Affärside 3 Affiliate Academy – Del 2 Här vidarutvecklar Rudolf denna affärside och visar hur man kan tänka vidare och bygga värde kring plattform och tänk för andra segment. Bra exempel på att en affärside är en råvara som ständigt skall och kan raffineras.
4. Affärside 4 BacnBox Peters tankar om hur man kan skapa en affärside genom att filtrera det som kommer in i din inbox. Allt är inte spam men du kanske inte vill läsa det utan få det presenterat för dig i ett annat format vid en tidpunt du valt för att lättare se om du missat något relevant.
5. Affärside 5 WidgetMediaEn av Christians mer briljanta tankar om han får säga det själv. Denna affärside addresserar hur man fort får ut olika typer av widgets genom mediabolag och hur man skapar en affärsmodell kring dessa widgets.
6. Affärside 6 TV-Nätverket Christian skriver denna affärside efter ett möte på ett mediabolag. Affärsideen försöker addressera behovet av mellanhänder inom innehåll och sälj vad det gäller rörlig media på nätet
7. Affärside 7 Geeklabbet Tankar om hur man kan bygga affärer kring behovet av att marknadsförare och teknikgeeks måste mötas.
8. Affärside 8 Feedbolaget En enkel affärside om hur man kapitaliserar på feeds. Detta är en utmärkt affärside för en första gångs entrepenör. Kapitalbehovet är litet men man måste vara bered på att dänga väska rätt mycket.
9. Affärside 9 Finn din egen ängel Poppe har ett förslag på hur entreprenörer och affärsänglar lättare ska hitta varandra.
10. Affärside 10 Superbyte.se. Anton ville ha en affärside att genomföra och detta resulterade i superbyte.se En sida där du kan byta prylar men inte bara direkt utan databasen matchar tre, fyrvägsbyten också. ja ännu fler om man vill det.
11. Affärside för FRA. De behöver avlyssna oss bättre och här är hur man kan göra det och samtidigt vara kommersiell!
12. Gratis webosting på riktigt. Denna affärside är inspirerad av en maildialog jag har haft med en seo snubbe och hans behov av länkar och hur man kan tillfredställa dem! Här finns det nog kunder som kan finansiera denna affärsideen
Läs mer om hur Wikipedia definerar en affärside.
Varför har då en affärsidé inget värde?
Den enkla förklaringen är faktiskt denna: En idé tar bara några sekunder att komma på men att genomföra den kan ta en livstid. Värdet av tiotusentals arbetstimmar av begåvade kompetenta människor är ofantligt.
Den mer komplexa förklaringen är att en affärsidé i ett nystartat företag bara är en arbetshypotes. Denna hypotes måste testas mot marknaden. Den kan förkastas, accepteras eller förändras. Ett alternativ synsätt är att man kan välja att se en affärsidé som en råvara som måste förfinas tillsammans med en kund. Ur detta perspektivet framstår affärsidéer som stora investeringar i information från kunder och i säljprocesser.
Av detta drar vi slutsatsen att en beprövad affärsidé, är den affärsidé som är värdefull. Företag som kommit en bit på vägen är inte bara värdefulla för sin organisation, patent, balansräkning utan just för att de experimenterat fram tillsammans med kunder, hur de kan tillföra värde och tjäna pengar. Affärsidén blir då en spegling av det värde man vet att man tillför kunden och marknaden.
Om man har en massa obeprövad affärsidéer är det bara vara generös med dem. Den feedback som någon annan kan ge när man delar dem ökar ju värdet. Helt plötsligt raffinerar man ju affärsidén en aning. Det är i det perspektivet man skall se våra affärsidéer. När du läser eller kommenterar dem, ja då ökar faktiskt värdet på dem.
Bra eller dåliga affärsidéer?
Vi har som regel att aldrig vara negativt kritiska till en affärsidé. Den är ju bara en arbetshypotes som marknaden möjligtvis skall vara negativ till. Inte vi. Vårat jobb är att raffinera den genom en dialog! När vi ger råd till människor som har en affärsidé handlar det nästan alltid om att man skall vända och vrida på affärsidén. Välja många vinklar, många olika kundgrupper eller betalsätt. Inte att säga att den är dålig.
Affärsidé, några definitioner!
Inre och yttre affärsidé: Inom managementlitteraturen delar man in affärsidén i två delar. Den yttre affärsidén svarar på kundens fråga varför man skall välja just ditt företags produkt eller tjänst. Den inre affärsidén svarar på hur man skall gå tillväga för att uppnå den yttre affärsidén. Vår egna spaning är att ofta uppfyller inte företagens officiella affärsidéer defintitionerna av en yttre och inre affärsié. Vi tycker det är ok, bara det fungerar för företaget i sig.
H&M som exempel för att illustrera inre och yttre affärsidé
H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. Vår design- och inköpsavdelning skapar klädkollektionerna och svarar för att vi kan erbjuda det bästa modet.
I detta fallet är den inre affärsideen:”H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris.” och den yttre affärsideen:”Vår design- och inköpsavdelning skapar klädkollektionerna och svarar för att vi kan erbjuda det bästa modet.”
Stavning: Den korrekta stavningen på affärsidé är affärsidé med apostrof:affärsidé alt affärsidéer, inte affärside.
Några avslutande ord om affärsidéer: det är inte affärsidéer som förändrar världen, det är människor. Inte ens den mest briljanta testade affärsidén hjälper dig om du inte anställer duktiga och engagerade människor. Det är verkligen så att ett a-team kan ta en b-affärsidé till framgång. Fast när de är färdiga med affärsidén är den inte inte längre en B-affärsidé. A-team biter sig inte fast vid saker och ting, de ändrar tills saker och ting fungerar.
Länkar kring Affärsidéer:
Läs mer om hur Wikipedia definerar en affärsidé.
TechDirt om varför genomförande är så viktigt.
På Uppsatser.se hittar du akademiska uppsatser inom ämnet Affärside
Paul Graham på YCombinator skriver om vilka segment han tror på
På Idekampanjen hittar du många intressanta länkar om affärsideer och entreprenörskap.
Patrik på Företagande.se har skrivit om hur man kan göra för att komma på Affärsideer
Denna sidan är inspirerad av:
Bengt Arne Vedins tankar kring affärsidéer!
Bengt Stillströms bok: “Bengts lilla tvära”
Boken “Good to Great”
Andra som ger bort affärsidéer:
Tore har en grym lista på affärsideer!
Jonas på Utvbloggen ger bort sina affärsidéer!
Anders Granstöm ger också bort sina affärsidéer!
Internetstrategerna har också ett gäng affärsidéer de delar med sig av.
Kreafonbloggen skriver också sina affärsideerna.
[…] 1. Inte helt oväntat är det vår avdelning om affärsideer som placerar sig som mest populär. Från början var det bara ett sätt för mig att få ned mina tankar och innerst inne ville jag nog att någon skulle gilla dem och kopiera dem. Det vore en egotripp! Läs om våra affärsideer här: […]